Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Geisewall

Få bort vinterns mögelprickar!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det finns någon som har bra tips på hur man på ett effektivt sätt tar bort de svarta prickar som uppstått, på framför allt båtens tak (i ruffen), under vintern. Ser jäkligt jobbigt ut... :o

Bifogar bild!

ps. jag ska ventilera bättre nästa år....

Mvh

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort dom med klorin för flera år sen, har inte kommit tillbaka. Se till att ha god ventilation när du gör det. jag blev lätt snurrig av att ligga på rygg och svampa taket med klorin. Ingen kvardröjande klorlukt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft alla luckor öppna och bra ventilation under pressen men fått massor av mögel i år, usch. Blir till att använda Klorin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om Du använder klorin som väl bleker, var noga med att torka efter med vatten. skaffat en billig ångtvätt typ jula....som jag har till div rengöring i båten, funkar bra på det mesta även möglet, däck, motorrum mm.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med prickar i båten är lurigt. Jag har haft det ganska tillslutet i min ruff två år i rad och dessutom haft ganska många torrbollar inne i ruffen. Har inte fått några problem med prickar inne i ruffen. Däremot hade jag för en månad sedan ganska mkt prickar i sittbrunnen som är betydligt bättre ventilerad. I mitt fall misstänker jag att det kommit in luft (dessutom luft med hög fukthalt då vintern varit så mild) under presenningen i sittbrunnen som avdunstat och blivit fukt som sedan blivit prickar. I mitt fall kunde jag ta bort dem med typ vanlig mögeltvätt som man köper i båttillbehörsaffären.

Det där med ångtvätt har jag varit nära att köpa på Biltema flera gånger för övrigt. Funkar det så bra som man vill tro att det gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med prickar i båten är lurigt. Jag har haft det ganska tillslutet i min ruff två år i rad och dessutom haft ganska många torrbollar inne i ruffen. Har inte fått några problem med prickar inne i ruffen. Däremot hade jag för en månad sedan ganska mkt prickar i sittbrunnen som är betydligt bättre ventilerad. I mitt fall misstänker jag att det kommit in luft (dessutom luft med hög fukthalt då vintern varit så mild) under presenningen i sittbrunnen som avdunstat och blivit fukt som sedan blivit prickar. I mitt fall kunde jag ta bort dem med typ vanlig mögeltvätt som man köper i båttillbehörsaffären.

Det där med ångtvätt har jag varit nära att köpa på Biltema flera gånger för övrigt. Funkar det så bra som man vill tro att det gör?

Jag håller med. har stängt till i min ruff och satt in 4 st torrbollar. 2 små och 2 st stora som jag hänger över spänner. Det va nog 10 liter vatten i dom tillsammans, men inte en enda prick i ruffen.

Ångtvätten från biltema har jag slängt, tycker det inte hände ngt alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många verkar ha fått mögelangrepp i vinter. Inte så konstigt, förhållandena för mögeltillväxt har varit idealiska, över +5 och RH>75%. Metoden med öppet & god ventilation fungerar inte, det gick bra när vintrarna var kalla men inte numera. Stängt och avfuktning är bättre, de som kör så har klarat sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ångtvätten från olika billighets tema vauhus är perfekt när man ska rengöra cykeln. Ångtvätt och tandborste så ser växlar och kransar ut som nya, så släng inte bort den bara för at den inte funkar till båtens mögelprickar. Jag tycker den är perfekt när man fått smuts och fläckar i halkmönstret på däck om vi nu ska hitta ett ställe på båten där det funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svara på mitt eget inlägg, KLORIN is tha shit!!

Hej!

Jag undrar om det finns någon som har bra tips på hur man på ett effektivt sätt tar bort de svarta prickar som uppstått, på framför allt båtens tak (i ruffen), under vintern. Ser jäkligt jobbigt ut... :o

Bifogar bild!

ps. jag ska ventilera bättre nästa år....

Mvh

Marcus

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är ljummet vatten och såpa, funkade perfekt för mig enligt tips från MG :)

Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller det vanliga diskmedlet som börjar på Y och slutar på es.

Rekommenderades av något försäkringsbolag för rengöring av målade ytor som blivit angripna och har varit det bästa jag har provat på alla typer av mögel. Dock får jag inte bort fläckarna från undersidan på kapellet som satte sig under förra säsongen.

Och smutsen i halkmönstret får jag inte bort med ångtvätten från tema. Har iofs inte slängt den än men ser ingen riktigt bra användning för den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...