Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Jocke80

Marschfart Maxim 26?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet vad det är för marschfart på en Maxim 26 med en penta md21b?

Har precis köpt en Maxim 26 och säljaren säger att han marschar ca 9-11 knop utan problem?

Läste nyss att många bara marschar 7 knop?

Kan propellern på min båt ha betydelse?

Tacksam för svar!

//Jocke!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Är det någon som vet vad det är för marschfart på en Maxim 26 med en penta md21b?

Har precis köpt en Maxim 26 och säljaren säger att han marschar ca 9-11 knop utan problem?

Läste nyss att många bara marschar 7 knop?

Kan propellern på min båt ha betydelse?

Tacksam för svar!

//Jocke!

9-11 GPS-knop låter optimistiskt, mer som det lät i reklamen när de var nya.

I  11 knop så får MD21:an slita med maxeffekt vilket den inte är byggd för ens som ny. Då lär du köra sönder den ganska snart, inga motorer mår bra av sånt. För ett riktigt långt liv skall varvtalet ligga under 3000 rpm vilket var den begränsning som VP satte på samma motor i industrisammanhang. Är motorn dessutom inte renoverad så kan det vara klokt att ligga ännu lägre, den lär ju ha runt 30 år på nacken.

Framförallt gäller det att man har koll på att kylsystemet verkligen funkar som det skall. Läckande värmeväxlare och rostiga avgaslimpor är sådant som gör att en stressade gamla motorer överhettar och då får man dyra problem. På MD21 så sätter sig gärna gamla, hårda tätningar på fodren då så man får läckage i toppen. Så antingen ta det lugnt eller renovera grejorna om man vill ha bråttom och kunna lita på att det håller.

Att byta propeller är nog ingen större ide om den kommer upp i marchvarv som den skall.

Maximerna håller för det mesta snipfart 6 - 7.5 knop som passar MD21:an bra, om de inte bytt till större motorer. I den farten drar de dessutom lite soppa eftersom motorn går på sitt vridmomentmax och har bäst bränsleeffektivitet då.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med att åka i 7 knop. Med 15x13 propp varvar du då strax under 3000varv, med 15x12 något högre.

Visst går det att åka lite fortare men den drar mycke mer soppa, låter mycket och luktar bränt (-:

Går säkert sönder fortare också.....

/ Andreas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Guzzlon

Kul att se att du är i farten f,f. Sålt Maximen ,köpt en Nidelv (Marex 290 sun cruiser) i höstas. Maximen tuffar på , sålt den till en kille inte alls långt ifrån Falköping, han är supernöjd. Bra maskin du sålde, Nu blir det 2 VP 431,or bensin på 410 hk,kul . De e ju faktiskt inte soppan som är dyr på dom två månaderna som man använder båten. Ha de gött Pethe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har en Nimbus 26 ( mycket lik Maxim)med MD 21 och jag ligger mellan 6,5-8 knop vid marchgång. Hur mycket och från vilket håll det blåser har stor betydelse. Men vad gör det att det inte går så fort när resan är en stor del av målet? Vi snittade vi 0,64 L distansen förra sommaren så vi kom ganska långt på en tank. Jag kör aldrig min motor över 3000 rpm oftast ligger jag på 2800 rpm. Det känns som den trivs bra där. MVH// Ronnie

Redigerad av Ronsson74

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...