Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Mauritx

Lämplig Båtplats om båten är 2,95mts bredd?

Rekommendera Poster

Fungerar med en plats som är 3,30 mts bredd eller bättre med en som är lite breddare typ 3,55mts ?

Båten är 2,95mts bredd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du med boj i aktern, den bredare.
Ligger du med Y-bom eller med akterstolpar, den smalare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag håller med Peter K riktigt. Frågan är om han menar en Y-bom, dvs två båtar delar på platsen mellan två Y-bommar, eller Y-bommar, dvs båten ligger ensam mellan två Y-bommar. Åtminstone i det senare fallet skulle jag absolut föredra den bredare platsen. Genom att "spänna upp" båten korrekt mellan bommarna kan du i det fallet undvika att den ligger och "skaver fender" mot någon av bommarna. Detta är knappast möjligt med den smalare platsen där du inte har så många cm mellan fender och bom. Minsta lilla sidvind gör också att att du har svårt att komma in utan att skava mot någon av bommarna. Fendrarna kommer du inte att ha mycket hjälp av eftersom de oftast rullar utefter bommen för att snabbt hamna ovanför.

Sedan skulle jag nog av bekvämlighetsskäl välja den bredare platsen även i de övriga fallen, Enklare att ta sig in eller ut och mindre problem med båtgrannar som slarvar eller klantar sig med sina förtöjningar. När det gäller akterstolpar har jag ingen erfarenhet och därmed ingen åsikt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, som i princip alltid är ensam på båten - eller sköter den själv - uppskattar att det inte är för långt mellan y-bommarna. Segelbåtar är ofta rejält insnörpta i aktern, och det kan då vara svårt att nå förtöjningslinorna. Samma med stolpar.
Därav anledningen till min tanke om smalare plats. Har man en båt som är rakare i aktern såsom en motorbåt kan vara skulle jag också föredra den bredare platsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den smalare platsen blir väl något billigare. 

Är det plastklädda Y-bommar så spelar det inte så stor roll om båten går emot. I varje fall inte med min.

Det finns ju speciella fendrar som man fäster på Y-bommarna mer permanent

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...