Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Gunder Hägg

Mercury 200 efi som går varm

Rekommendera Poster

Gäst Gunder Hägg

Hej. Håller på med min motor som i slutet av sommaren började att gå varm.Jag har bytt impeller o packningar och det är bra tryck i vatten slangarna som går in till termostaterna. Skall returvatten komma ut ur dom två fyrkantiga hål som sitter onder kåpan baktill?? På min motor kommer inget vatten där. Kan det även vara något problem med oljeinjection?? Har hört att detta kan skapa problem på dessa motorer.Tacksam för alla tips Gunder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är en slang som går på styrbordssida innanför kåpan som ska leda ut kylvattnet. Ofta sätts denna igen av saltavlagringar, speciellt i utloppet. Kolla där och dra sedan loss slangen ur utloppet en stund när motorn går på tomgång så brukar det komma ut lite saltkristaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en dålig förklaring av mig. Ja slangen du menar är fullt öppen, men allt vatten som passerar motorn går väl inte ut genom denna slang (jag har inbillat mig att det är bara en del av kylvattnet som passerar denna slang så man har koll att vattentrycket är tillräckligt) gunder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill kolla om den går för varmt. Stänk lite vatten på den den. Fräser det till. Då kan du vara säker på att den är åt helsike för varm. En normal motortemp är mellan 60-70 grader. Du ska kunna hålla handen på motorn ett tag utan att man bränner sig direkt. Så gör gubbarna på båtmekkarverkstäderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Hej Gunder, På alla vanliga utombordare går huvuddelen av kylvattnet går ned i riggen så snart man dar på så att vattentrycket i riggen kan övervinnas. Avgasutläppet ovan vattenytan sitter där bara för att motorn skall kunna göra sig av med avgaserna på låga varv. I riggen blandas kylvatten och avgaser så att allt åker ut genom propellercentrum. Pss får man också vattenkylning av riggen. Dessa V6:or brukar han en anslutning baktill för att kunna spola ur saltvatten ut motorn efter körning och en skvallerstråle kopplade till en av termostaterna. Det kommer vatten ur denna först sedan termostaten öppnat och det kan vara en god vana att hålla koll på att så sker innan man drar på. Då vet man att motorn är varm och att kylningen antagligen funkar. Helt säker kan man ju inte vara. Termostaterna bör kontrolleras/testas med jämna mellanrum. Vart annat eller tredje år kan kanske vara lagom. Oftast fallerar de så att de står öppna vilket gör att motorn kan gå kall. Bifogar en sida från verkstadshandboken så att du kan mäta temp mhja temp sensorn. Har inte kollat om det finns en sensor per cyl bank på din motor. På min förg. finns det bara på den ena. Hur som helst kan du ju enkelt kolla den ena och sedan känna om den andra är varmare/kallare. I verkstadshandboken finns mycket mer att läsa, bl.a hur du testar termostaterna. Formler för konvertering X grader C = (X x 9/5) 32 grader F. Y grader F = (Y - 32) x 5/9 grader C. Jag rekommenderar dig att springa och köpa en verkstadshandbok. Den kostar ca 350 kr och kan beställas hos närmaste återförsäljare av Merc reservdelar. Min gäller alla V6:or 1992-2000 och har part no: 90-824052R3 June 2002.

post-0-1394234353,703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...