Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Rekommendera Poster

Hej. Jag söker tips om hur man soter en Wallas 1400. Har renoverat pumpen och provkört den hemma i garaget utan skorsten.Den går som den skall ,men jag tycker den ger dålig värme. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt glödtråd och veke? Finns service kit att köpa hos www.varmedoktorn.com

Han kan ALLT om wallas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger den dålig värme kan det vara veken eller, inte ovanligt, filtret efter pumpen. Förutsatt att pumpen funkar. Börja med att kolla returen, det ska komma fotogen där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimjens. Det är värmedoktorn som har renoverat pumpen

Bhemac. När värmaren brinner kommer det inte något i returen. Däremot om den inte skulle tända, droppar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimjens. Det är värmedoktorn som har renoverat pumpen

Bhemac. När värmaren brinner kommer det inte något i returen. Däremot om den inte skulle tända, droppar det.

Kolla filtret som sitter på slangen i bränsledunken. På min var det så gott som igensatt och det blev dålig värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min värmare kommer det lite fotogen i returen även när den är igång. Det finns en strypning efter pumpen, kanske den behöver rengöras.

Själv har jag problem med Wallas-ugglan som väsnas ibland, speciellt när man kör på lägre effekt. Det stör inte oss eftersom värmaren sitter i sittbrunnen, men det kan störa andra. Tips mot Wallas-uggla, någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger den dålig värme kan det vara veken eller, inte ovanligt, filtret efter pumpen. Förutsatt att pumpen funkar. Börja med att kolla returen, det ska komma fotogen där.

Filtret efter pumpen? Menar du inte "mässingsröret" som sugslangen går till. Det har jag kollat och det är tomt, hål rakt igenom. Inget filter. Det sitter en diod före pumpmotorn som jag skall förbikoppla för att se om det höjer varvtalet på pumpmotorn. Inbillar mej att värmaren får för lite bränsle.

En annan sak som har slagit mej är. Nu körs den i garaget utan skorsten, vilket kanske blir lite som att elda för kråkorna. D.v.s. rökgaserna får inget motstånd av skorstenshuven utan lämnar värmaren väldigt fort.

Bara en teori. Har aldrig haft någon sån här värmare i tidigare båtar, vilket innebär att jag saknar referens.

Vad tror ni.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla manualen (jag lyckades inte bif bilden), filtret är 21-22 på sid 7. Det sitter två dioder på en plint på pumpen. 1=max, 2=normal och 3=lågeffekt. Kortslut eller flytta till nr 1. Wallas brukar inte gå riktigt bra utan skorsten men det ska ändå droppa ur returen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...