Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
tlof

Byte till weber 32/36

Rekommendera Poster

Skulle det funka utan större modifieringar om man köper en weber 32/36 med insug till volvo b230 personbil o byter ut sina dubbla solex eller vad det är på min aq 151?

hört att man kan få den o gå mycket bättre på låga varv vid sån ombyggnad,stannar ofta nu på tomgång o tjurig o få igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte att rekomendera att ha en bilförgasare på en båtmotor. Det ska vara en marinförgasare för de är gjorda lite annorlunda för att förhindra ev bränsleläckage, gnistbildning o motorbrand. Mer detaljerat vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte att rekomendera att ha en bilförgasare på en båtmotor. Det ska vara en marinförgasare för de är gjorda lite annorlunda för att förhindra ev bränsleläckage, gnistbildning o motorbrand. Mer detaljerat vet jag inte.

Kan det verkligen vara nån skillnad o att det tillverkas olika modeller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solexförgasarna är rätt simpla att greja med, det finns inte mycket att justera heller, har du försökt titta igenom dom och göra rent ordentligt? Det står i manualen hur man synkroniserar och grundinställer dom för att få bästa tomgång är det gjort ordentligt? Du måste också kolla igenom tändningen så att det inte är där problemen sitter.

 

Rätt inställda skall man inte ha några problem med tomgången och det billigaste är att laga det du redan har. Själv lyckades jag få perfekt tomgång på min AQ130 genom att göra ren förgasarna och slaviskt följa instruktionerna i instruktionsboken

 

 

Att byta ut två 44mm förgasare till en dubbelports med 32/36mm halsdiameter kommer också att ge några hästar mindre oavsett vad förgasarförsäljare säger. En förgasare för marinbruk har flottörhusventilationen arrangerad så att bensinen rinner in i insuget om nålventilen havererar så det blir översvämning i flottörhuset, en del bilförgasare är gjorda så att bensinen dryper ut på utsidan istället vilket inte är så bra i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett det kan va nåt tomgångs munstycke som kan va igensatt,men vet inte vart dom sitter.kanske tid o byta bränslefilter också då,nog inte gjort på bra länge.är det samma bränslefilter på alla aq151?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns sprängskisser på förgasarna att hitta på nätet.

 

Bränslefiltret satt inte på motorn på dessa motorer tror jag så det sitter där båttillverkaren eller någon ägare satte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina Solex satt den yttre förgasarens luftmunstyck(för lågfart) igen varför tomgång, blandning och synkning justerat långt utanför ramarna och tomgång låg på 1000-1200 varv.

Bytade förgasarna då dom läcker vid spjällaxlarna till en Weber 32/36 som påstås vara samma sak fast bränslesnålare-vilket ej är hela sanningen.

32/36 DGV drar mer enligt Garmins bränsleflödesmätare samt att den nu mera bara varvar 5300 mot tidigare 6000 (vilket är ett övervarv på min AQ145A , max 5500 rpm jag vet).

15x17 propeller bytad till en 14x19 så gick varvet ner 200 och farten upp 2 knop men förbrukningen ökade ytterliggare såklart ifrån 0,8 dist till 1,0 dist .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...