gissla 1 Postad 2 April , 2014 Hej, har en Mercruiser 3.0 med ett alpha drev från 2007 Märkte sist när jag körde att ibland rasslar den "lite längre" än vanligt när jag lägger i växel fram. Går detta att justera eller är det vajern som börjar ge sig? Är helt novis på detta med växelvajer men är duktig på att meka Tips och tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 April , 2014 Inte helt ovanligt att vxl vajern ner till drevet kärvar. När jag hade alpha drev så smörjde jag inre vajern med olja / 5/56 varje vår. Alternativt byta ut vajern om den är sliten. MvhMicke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 2 April , 2014 Tack för svar. Mcke, var lite mer exakt smörjde du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 2 April , 2014 En fundering från mig... När du lägger i växeln gör du det snabbt och bestämt? Vissa jag åker båt med har jag märkt lägger i växeln segt och långsamt och då rappar det tills växeln till slut går i. Växling ska göras bestämt utan att "tveka" enligt manualer från både vp och mercruiser. Om vajern mellan motor och drev kärvar går ju reglaget tungt men borde inte skapa något rasslande ljud tycker jag. Växeln ska ju gå i i takt med reglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 2 April , 2014 En fundering från mig... När du lägger i växeln gör du det snabbt och bestämt? Vissa jag åker båt med har jag märkt lägger i växeln segt och långsamt och då rappar det tills växeln till slut går i. Växling ska göras bestämt utan att "tveka" enligt manualer från både vp och mercruiser. Om vajern mellan motor och drev kärvar går ju reglaget tungt men borde inte skapa något rasslande ljud tycker jag. Växeln ska ju gå i i takt med reglaget. Hmm ja det skulle ju kunna vara jag som är ovan med drevbåtar (bara kört utombordare innan) Kändes bara som när ja gör bestämt blir det nästan så att alla flyger bak i båten för det blir så mycket ketchupeffekt (acceleration) :/ Reglaget går lätt och fint vad ja kan känna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 April , 2014 Kan självklart vara en handhavande fråga med. Växeln ska i direkt, i ett moment Men eftersom vxl och reglagevajer sitter på en fjäderbrygga så kan reglaget kännas lätt men vajern till drevet kärvar lite. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser