Botved 94 Postad 2 April , 2014 Vet inte om inlägget ligger på rätt ämne, men hittar inget bättre. Skulle man kunna använda följande filter som sjövattenfilter till en 15hk yanmar? Slangandlutningen är rätt dimension. Om det inte anses fungera skulle det vara intressant att höra anledningen. Montaget blir isf över vsttenlinjehöjd för att undvika risken för läckage. http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/In-line-filter-259756/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 2 April , 2014 Kolla gjenomströmmningen! 4 (6) mm tycker jag är mycket lite för din motor, som ant. har 15 mm kylkvattenslang. Denna är nog menad för dricksvattenpumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 April , 2014 Inloppet på anslutningen har samma inv diameter som min vattenpump. Jag har mätt det. Tänkte samma som du, men som sagt anslutningsnippeln på den ena varianten passar till 14mm slang, precis som pumpen. Även färskvattensystemet till pentry i min båt är 14mm, så den passar även där vilket den väll egentligen är avsedd för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2014 Funderade lite ang detta filter. Det ger troligen tillräckligt flöde. Men när filtret börja sätta igen sig, får man då tillräckligt flöde? Jag skulle nog satsa på ett större filter, typ BT 17271. Personligen är jag skeptisk till sjövattenfilter, det verkar fler som har problem med igensatta filter än de som fått skit i motorn. Jag satsar hellre på att spola igenom kylvattensystem bakvägen på höstkanten. Tycker också det är tveksamt att placera filtret över vattenlinjen, jag har sett filter där det står luft i och då reduceras filterytan. Är det säkerheten man är orolig för så stäng kylvattenintaget! Långa slangar upp till filtret är nog ofta mer sårbart än själva filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 2 April , 2014 Jo jag är också lite skeptisk men tänkte att om filtret sitter synligt så ser man ju flödet. Antalet timmar man kör med motorn på segelbåten är inte så många så risken att det sätter igen sig är nog begränsat, och då kan man samtidigt undra över om det behövs. Ett annat alternativ kunde kanske vara att montera det mellan pump och motor, då eliminerar man risken att få in delar av en trasig impeller i motor eller växlare. Känns ibland som det är vanligare än sjögräs som oroskälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2014 Jo jag är också lite skeptisk men tänkte att om filtret sitter synligt så ser man ju flödet. Antalet timmar man kör med motorn på segelbåten är inte så många så risken att det sätter igen sig är nog begränsat, och då kan man samtidigt undra över om det behövs. Ett annat alternativ kunde kanske vara att montera det mellan pump och motor, då eliminerar man risken att få in delar av en trasig impeller i motor eller växlare. Känns ibland som det är vanligare än sjögräs som oroskälla. Bra ide, tycker jag. Förhoppningsvis ser man impellerdelarna också ... Underlättar också när man ska spola bakvägen. Hos de som får kylproblem är det ofta fin sand i värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser