Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
tobbo166

Load portar på solcellsregulator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har köpt ett par billiga regulatorer från Kina på eBay, en till motorbåten, en till segelbåten. De har båda två portar som heter "Load", en port för minus, en för plus. Tex på CMTPO2-5A som jag tänkte ha till motorbåten. Läste ett par böcker om båtel innan inköp och stod inget om att man ska koppla förbrukare via regulatorn, vilket enligt bifogad manual är syftet med Load portarna, även märkta med en glödlampa. Fördelen ska vara att den automatiskt stänger av förbrukarna om batteriets spänning blir för låg. Det kan ju spara batteri, men känns helt fel, om jag är ute och kör på natten vill jag kunna tända lanternorna även om batteriet börjar bli farligt urladdat. Det får jag väl ha koll på, på annat vis? Gör jag fel om jag struntar i dessa portar och endast låter den ladda batteriet kontrollerat?

 

Hur kan regulatorn mäta detta vettigt förresten? Man ska väl egentligen stänga av alla förbrukare och vänta 3 h för att att kunna få en vilospänning på batteriet som man kan lita på/som säger något om batteriets kondition? Eller kan en sån här billig regulator räkna ut det ungefär som en Nasa batterimonitor? I så fall kan det ju vara läge att använda load. Jag skulle kunna koppla cigguttaget endast på load tänker jag? Övrigt är livsviktigt, men att kylväskan/mobilladdningen stängs av är bättre än att förstöra batterierna. Förutsatt att den inte hanterar detta felaktigt. När jag kör Biltemas kylväska sjunker mitt voltinstrument till 11,8 V, men det är ju ok, så fort jag stänger av den stiger det direkt till >12,3 = batteriet ok/mer än 50%. Men tänk om regulatorns loadfunktion tänker "aha under 12,3 V vid belastning, vi stänger av förbrukarna!". Då är det ju en obrukbar funktion?

 

Som en parantes:

Står att CMTP02-5A som jag köpte för <100 kr är en MPPT regulator. Verkligen möjligt för de pengarna? Jag hade tänkt att det duger med PWM och trodde det var vad jag köpte. Den kraftigare till segelbåten är PWM. Hört att MPPT är overkill nämligen.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut man ska använda lastutgången, det är ju inte bara att man får ett underspänningsskydd, man får även både överspänning och överlastskydd. I en del regulatorer kan man ställa vid vilken spänning de ska bryta, annars brukar de bryta vid tex 10,5V. Så när regulatorn reagerar så är det verkligen dags att bryta. Men risken att skada batteriet minskar rejält om man råkat glömma någon förbrukare. Jag har kört det här ett tag nu och det fungerar perfekt. Innan hade någon glömt släcka en lampa som stod och lyste på vintern. När jag upptäckte det hade jag typ 4V i batterierna. Nu var de ändå på väg att lämna det jordiska men man kan säga att denna episod påskyndade hädanfärden avsevärt. Nu har jag dessutom ett GSM-larm som meddelar när det börjar bli ont om ström. NASA BM-1 är ett utmärkt sätt att hålla koll på hur mycket ström man har. 

Regulatorn du har är troligen inte en riktig MPPT men väl en bra PWM-regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fattat det som att LOAD används t ex om du vill direktmata något (via säkring såklart) som går när du har laddning. T ex kanske man har en fläkt i ruffen som snurrar när solen skiner. Den tar alltså inte ström från batteriet, om jag förstår saken rätt.

Lanternor, plotter och liknande förbrukare skall du alltså inte ta där ifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K, så har jag också fattat att det fungerar, åtminstone på de bruxar som jag tittat på.

Och att regulatorn är PWM är väl klart om det är samma som denna länk

http://cinco.en.alibaba.com/product/1183427038-219338389/CMTP02_12V_24V_PWM_intelligence_5A_solar_charge_regulators.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fattat det som att LOAD används t ex om du vill direktmata något (via säkring såklart) som går när du har laddning. T ex kanske man har en fläkt i ruffen som snurrar när solen skiner. Den tar alltså inte ström från batteriet, om jag förstår saken rätt.

Lanternor, plotter och liknande förbrukare skall du alltså inte ta där ifrån.

 

 

Nej, så är det inte. Lastutgången kan användas för belysning och som då tänds en stund efter det att solen gått ner och sedan lyser ett antal timmar. Det brukar gå att ställa in hur många timmar lampan ska lysa. Men en inställning är alltid "allways on" och den ska man köra på. Detta brukar framgå av manualen. På min regulator för ankarspelsbatteriet använder jag funktionen för lampa (20mA) som då lyser ett par timmar efter det att solen gått ned. Säkring behövs fö inte till lampan, regulatorn har ju en elektronisk säkring. Min stora regulator (60A) är dock "allways on" och genom den går all förbrukning utom invertern. En del vet jag har valt att bara köra kylen via lastutgången pga regulatorn inte klarar strömmen. 

Någon utgång som bara ger ström när solen lyser är sällsynt. Tyvärr, den är ju perfekt för tex fläktar. Min stora regulator har däremot en USB-utgång som fungerar så men den kan bara lämna 0,5A@5V. Det räcker för 1-2st 5V fläktar eller, ett 5V relä för fläktarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Trodde helt klart att LOAD utgången var för att tända upp något i skymmning.

 

Precis som denna port används när man har solcellsdrift på hus. LOAD utgången tänder då trädgårdsbelysningen/gångbelysningen vid skymning en bestämd tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Trodde helt klart att LOAD utgången var för att tända upp något i skymmning.

 

Precis som denna port används när man har solcellsdrift på hus. LOAD utgången tänder då trädgårdsbelysningen/gångbelysningen vid skymning en bestämd tid.

Så är det, man kan välja hur länge lampan ska lysa, Eller om den ska lysa hela tiden, "Allways on".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm.

 

Trodde helt klart att LOAD utgången var för att tända upp något i skymmning.

 

Precis som denna port används när man har solcellsdrift på hus. LOAD utgången tänder då trädgårdsbelysningen/gångbelysningen vid skymning en bestämd tid.

Så är det, man kan välja hur länge lampan ska lysa, Eller om den ska lysa hela tiden, "Allways on".

 

 

Den här regulatorn har inga inställningar alls, vilket även står i manualen, det är inställt på bästa vis. Fattar inte hur jag ska koppla om jag skulle ha alla förbrukare via load porten. Den har ju plus och minus. Trodde det skulle gå in plus från batteriet i ena porten och sen plus vidare i andra porten, ungefär som en strömbrytare? Hur är detta tänkt...

 

Övriga portar:

Batteri plus och minus: här kopplar jag gemensam minus, kan jag ta varifrån som helst i mitt lilla elsystem till motorbåten. Plus, efter huvudsäkringen, så mer eller mindre direkt på batteriet, så den laddar även om huvudströmbrytaren är avstängd.

 

Solcellsportar, plus och minus - ja det är ju uppenbart. Jag har två små solceller, stoppdiod på resp pluskabel (säg nu inte att det är fel!). Tänker inte koppla dem i serie. Den ena är utdragbar så omöjligt (kör den på både motorbåt och segelbåt).

 

:)

 

Sen kan jag nämna att om jag ska ha alla förbrukare i segelbåten via load port på den regulatorn så får jag dra om en hel del el, typ alldeles för jobbigt. Så hoppar väl det. Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte alls varför du skall ha en massa förbrukare på LOAD-porten, oavsett dess funktion. Varför inte via batteriet och en panel? Vad hoppas du vinna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Den här regulatorn har inga inställningar alls, vilket även står i manualen, det är inställt på bästa vis. F

 

 

Då är det en väldigt basic regulator. Denna brukar jag rekommendera, den har ett sifferfönster och en knapp för inställning.

Dessutom behövs troligen en kraftigare regulator, din klarar 5A, 30A brukar behövas. Då är DENNA ett bra val, klarar 30A, har flera inställningsmöjligheter, extern temp.kompensation och en display som visar spänning och hur laddade batterierna är. Typ 200 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K, så har jag också fattat att det fungerar, åtminstone på de bruxar som jag tittat på.

Och att regulatorn är PWM är väl klart om det är samma som denna länk

http://cinco.en.alibaba.com/product/1183427038-219338389/CMTP02_12V_24V_PWM_intelligence_5A_solar_charge_regulators.html

 

Tydligen en MPPT ändå enligt DENNA länk (Scrolla ner för mer produktinfo).

Skumt att "CMTPO2" - eller månne "CMTP02" - används i bägge fallen och att manickrarna har samma utseende?  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt, ja.

 

Tror dock att den du länkar till "bara" använder samma bild som den jag länkade till. I texten ser jag inget som säger vad produkten som du länkade till verkligen heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt, ja.

 

Tror dock att den du länkar till "bara" använder samma bild som den jag länkade till. I texten ser jag inget som säger vad produkten som du länkade till verkligen heter.

Jo, kollade bara bildens tryckta modellbeteckning och utseende.

Lurig bluffvärld därute, MPPT är dyrare och därmed mindre sannolik, men vad säger egentligen att någon av länkarna beskriver produktens egenskaper rättvist?

:ph34r:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte alls varför du skall ha en massa förbrukare på LOAD-porten, oavsett dess funktion. Varför inte via batteriet och en panel? Vad hoppas du vinna?

 

Jag köpte billigast möjliga regulator då det är en liten motorbåt med simpelt elsystem. Den PWM jag köpte till segelbåten kostade mer och klarar mer Ampere. Så 5A duger gott. Jag har sett en del på tex detta forum förespråka att alla förbrukare går via LOAD porten (som jag forffarande inte begriper hur man kopplar in). Läste ett par böcker om bokel för nåt halvår sedan. Stod nada om LOAD portar. De elscheman i böckerna som visade hur man kopplar in hade inte alls LOAD, bara solcell och till batteri. Jag slipper så gärna denna komplexitet. Men vill utreda detta i botten först. Kan förstå att det finns fördelar med att förbrukare stängs av innan batteriet pajar. Måste finnas nån slags de facto standard eller "best practice"? Hur gör man?!

 

Jag har ett cigguttag, 4 små lanternor, en lampa i loggen. Och en Kjell o co spänningsmätare, typ 50 mA eller så, digital med en decimal, sätts på via huvudströmbrytaren. Det är allt i förbrukarväg! (Strunt samma i segelbåten i detta inlägg, ursäkta om jag rörde till det och blandade in den).

 

Jag kan ju egentligen inte riktigt veta hur batteriet mår om vi tar en dagstur med motorbåten och har Biltema väskan inkopplad under säg 8 h. Om jag inte kör med LOAD port till cigguttaget? Bra ide? Det är 5 W solcell fast monterad, alltid inkopplad direkt på batteriet (via huvudsäkring) och 20 W portabel som jag har en kontakt till, den är inkopplad så fort vi lägger till, ej under färd (som brukar vara rätt kort, typ närmsta ö). Så 25 W solcell inkopplat totalt.

 

Kan jag inte göra så här istället - jag räknar ut hur länge jag kan ha kylväskan igång om jag får nå minimum 50% batterikapacitet (12,3 V vilospänning om det varit obelastat i 3 h, vilket är opraktiskt så behöver ha en tumregel istället). Det är den här vi har:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kyl-varmebox-14410/

Tror vi köpte den för ett par år sedan men verkar vara ungefär samma modell.

46 W eller 4 A drar den alltså.

 

Det är ett 75 Ah batteri, hyfsat skick, inte perfekt. Jag bör väl inte köra väskan mer än 37,5 Ah (50% kapacitet) / 4 A = 9,375 h utan solcell? Rätt? Om jag har solcell borde det vara lugnt med 8 h således.

 

NASA batterimonitor mm skulle förstås vara bra men inte på denna båt, finns inte ekonomiska ramar för det. Man kan väl köra med matte i huvudet? Skulle för övrigt knappt få plats att montera.

 

Om man stänger av alla förbrukare 5 min och kollar vilospänning - ger det nån som helst hint eller är det ren desinformation, dvs man måste vänta 3 h?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att användningen av lastutgången på regulatorn inte nämns i litteraturen beror på att denna funktion har inte funnits så länge på regulatorerna. Dessutom finns ju en viss konservatism hos båtägare. 
Den stora marknaden idag för solenergi är fritidshus mm eller för någon lampa på ett uthus el likn och där används lastutgången nästan alltid.
Om det finns en lastutgång men ingen inställningsmöjlighet får man kolla manualen om utgången bara lämnar ström ett visst antal timmar efter solnedgång eller om den lämnar ström hela tiden. Eller så får man helt enkelt kolla.
Inkoppling: Koppla lastens + och - till lastutgångens + och -. Obs att både + och minus ska kopplas, minus på batteriet och minus på lastutgången har inte samma potential. 
För att kunna bestämma hur mycket som finns i batteriet räcker det inte att koppla bort det 5 min, Minst en timma krävs. 

 

För att inte sabba batterierna bör åtminstone ha en voltmeter inkopplad. Sen får man helt enkelt kolla vilken spänning som är den minsta lämpliga, detta bror ju på hur stor last det är, hur stor batteribanken är och batteriernas kondition är. Som ett ungefärligt värde brukar 12,0V ungefär motsvara 50% urladdning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

En varning för att ha någon tilltro till lastutgången på dessa kinaregulatorer - de bryter och reglerar ofta på minussidan med alla plusledningar ihopkopplade (gemensam plus istället för gemensam jord) !  Har köpt ett par olika och alla var likadana.

 

Resultatet i en båt med kan bli att det inte spelar någon roll att använda lastutgången, eftersom elen i båten ändå får minus ihopkopplad via batteriet och båtens minusskena så lastutgångens brytning är satt ur spel. Tänk också på att maxströmmen som regulatorn kan hantera på lastutgången är ganska begränsad (ofta 10A max, dvs 120W) och att förbrukningen med ett kylskåp, lite lampor, mobilladdare o.s.v. momentant snabbt kan bli högre än så.

 

Regulatorn i sig är dock oftast ok, även om de är måttligt avstörda och switchningen kan störa den egna och grannbåtarnas VHF-radion ganska duktigt.

Men anslut aldrig solpanelen till något annat än just solpanelingången på regulatorn då många av dem också reglerar på minussidan (plussidan är direkt genomkopplad). Kopplas minus från panelen också direkt till batteriet kommer regulatorn alltså i praktiken att kopplas förbi och sättas ur spel.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

En varning för att ha någon tilltro till lastutgången på dessa kinaregulatorer - de bryter och reglerar ofta på minussidan med alla plusledningar ihopkopplade (gemensam plus istället för gemensam jord) !  Har köpt ett par olika och alla var likadana.

 

Resultatet i en båt med kan bli att det inte spelar någon roll att använda lastutgången, eftersom elen i båten ändå får minus ihopkopplad via batteriet och båtens minusskena så lastutgångens brytning är satt ur spel. Tänk också på att maxströmmen som regulatorn kan hantera på lastutgången är ganska begränsad (ofta 10A max, dvs 120W) och att förbrukningen med ett kylskåp, lite lampor, mobilladdare o.s.v. momentant snabbt kan bli högre än så.

 

Regulatorn i sig är dock oftast ok, även om de är måttligt avstörda och switchningen kan störa den egna och grannbåtarnas VHF-radion ganska duktigt.

Men anslut aldrig solpanelen till något annat än just solpanelingången på regulatorn då många av dem också reglerar på minussidan (plussidan är direkt genomkopplad). Kopplas minus från panelen också direkt till batteriet kommer regulatorn alltså i praktiken att kopplas förbi och sättas ur spel.

 

Tack för dessa varningsord - även om detta med reglering på minussidan komplicerar redan trassliga kretslösningar! :)

Angående radioavstörning så är väl det en "detalj" som det gärna fuskas med i prispressade billighetsprodukter. (Därmed inte sagt att dessa inte kan funka bra i rätt omgivning och rätt inkopplade. Att de kanske produceras under slavliknande förhållanden i s.k. sweatshops är en annan historia än det rent tekniska.)

 

Edit tillägg: hittade denna filmsnutt med test av en snarlik billighetsmanick. Hmm...?

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta nåt om mitt batteris kapacitet då 5 W solcell alltid inkopplad så batteriet är aldrig opåverkat. Brukar visa typ 13,0 V när jag tittar. Backdiod till 5 W så om jag kollar när det är mörkt, kan det ge nån fingervisning? Sitter som sagt en spänningslösare med en decimal, sätts på via huvudströmbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta nåt om mitt batteris kapacitet då 5 W solcell alltid inkopplad så batteriet är aldrig opåverkat. Brukar visa typ 13,0 V när jag tittar. Backdiod till 5 W så om jag kollar när det är mörkt, kan det ge nån fingervisning? Sitter som sagt en spänningslösare med en decimal, sätts på via huvudströmbrytaren.

 

Ja, eller om solpanelen mörkläggs med nån filt eller nåt under några timmar. Mätning av vilospänningen förutsätter att batteriet varken laddas eller urladdas på ett tag och det kravet borde rimligen bli hyfsat uppfyllt, givet att inga dolda belastningar är inkopplade.

 

Det som mäts då är laddningstillståndet, inte att förväxla med batterikapacitet. Ett åldrande batteri tappar p.g.a. sulfatering en del kapacitet, exempelvis ett 70 Ah:s kanske bara rymmer laddningen 50 Ah. Men bägge visar alltså ändå ca 12,8V vilospänning vid laddningstillstånd=fulladdat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. En sån där NASA batterimonitor eller konkurrerande produkt - har de koll på åldrande batterier, batterikapacitet osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapacitets-minskning verkar svår att hålla exakt koll på, batteriets ålder är en viktig faktor men sulfateringen kan väl variera beroende på hur det används.

Lånar ett äldre inlägg (#36) av Bhemac där t.ex. BM1:an föreslås bli kompenserad manuellt efter årligt urladdningstest.
Skyllermarks har annars ett enkelt men mindre exakt knep med enbart voltmeter i DENNA pdf (texten vid röda kurvan nere till höger).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapacitets-minskning verkar svår att hålla exakt koll på, batteriets ålder är en viktig faktor men sulfateringen kan väl variera beroende på hur det används.

 

Lånar ett äldre inlägg (#36) av Bhemac där t.ex. BM1:an föreslås bli kompenserad manuellt efter årligt urladdningstest.

Skyllermarks har annars ett enkelt men mindre exakt knep med enbart voltmeter i DENNA pdf (texten vid röda kurvan nere till höger).

Jag har nya batterier i år och kommer att mäta så här: Koppla bort allt sen har jag en TIMER som kopplar i en 55W lampa i 10 timmar och sen mäter jag efter 3 timmar. Belastningen är ganska typisk för den  jag brukar ha. Letar nu bara efter en loger som kan mäta spänningen automatiskt åt mig ....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kapacitets-minskning verkar svår att hålla exakt koll på, batteriets ålder är en viktig faktor men sulfateringen kan väl variera beroende på hur det används.

 

Lånar ett äldre inlägg (#36) av Bhemac där t.ex. BM1:an föreslås bli kompenserad manuellt efter årligt urladdningstest.

Skyllermarks har annars ett enkelt men mindre exakt knep med enbart voltmeter i DENNA pdf (texten vid röda kurvan nere till höger).

Jag har nya batterier i år och kommer att mäta så här: Koppla bort allt sen har jag en TIMER som kopplar i en 55W lampa i 10 timmar och sen mäter jag efter 3 timmar. Belastningen är ganska typisk för den jag brukar ha. Letar nu bara efter en loger som kan mäta spänningen automatiskt åt mig ....

Blir faschinerad över alla småprojekt folk har!

Kan du inte bara köpa en BM-1a? Vad vill du få fram efter att ha gjort av med 45Ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blir faschinerad över alla småprojekt folk har!

Kan du inte bara köpa en BM-1a? Vad vill du få fram efter att ha gjort av med 45Ah?

 

Men informationen om hur mycket man gjort av med är ju ganska värdelös om man inte vet batteriernas faktiska kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå ... Har för första gången köpt en solcell 50w Erlandsonsbrygga 675:- , samt regulator 10A ...typ kinabillig på eBay .

Men ...nu kan jag inte låta bli att mäta spänningen varje dag olika tider med en digital voltmätare och läser av ..

( har även kylen inkopplad 24/7 ..bara för se om batteriet kroknar , eller ej )

 

- Ingången från solceller på regulatorn brukar visa 12.6. Upp till lite drygt 13v ..men

obelastad /o-inkopplad lämnar solcellen ca19v .

Kollar även utgången från reg. Till batteriet. Ligger 0.01v lägre bara .

 

Så ..min undran , är det så man ska läsa av värdena , och i så fall...vad säger dom Er ?

Bra..eller mindre bra ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatorn belastar solpanelen så mycket den kan. Ditt batteri är ganska dåligt laddat? Spänningen för ett laddat batteri brukar ligga på 13,6 - 13,8V. Är batteriet helt toppladdat hamnar spänningen på 13,2V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så...min belastning jag har på batteriet kontinuerligt påverkar inget av dom värdena jag just levererat ? För, visst blir det ett annorlunda resultat om jag inte har last inkopplat ?

 

Hjälp mig lite nu i mitt tänk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Den här regulatorn har inga inställningar alls, vilket även står i manualen, det är inställt på bästa vis. F

 

Då är det en väldigt basic regulator. Denna brukar jag rekommendera, den har ett sifferfönster och en knapp för inställning.

Dessutom behövs troligen en kraftigare regulator, din klarar 5A, 30A brukar behövas. Då är DENNA ett bra val, klarar 30A, har flera inställningsmöjligheter, extern temp.kompensation och en display som visar spänning och hur laddade batterierna är. Typ 200 spänn.

Det blev att köpa just denna 30 amp ...sitter på plats i båten sen några dagar ...

Hur bra som helst :-)

Kul att även kunna i realtid se hur panelen levererar , via displayen på regulatorn .

 

För mig , en toppen investering ...typ dom 200:- som du nämner ! Ingen tull och ingen moms ..utan bara rätt in i en brevpåse :-) ..fram till brevlådan !

 

Nu ligger kylen på Kontinuerligt , bara för att kolla en förbrukning mot laddningen .

 

 

( köpte även den bebisrosa ozongeneratorn .... Står och brummer i källaren för att eliminera lite källardoft )

 

Tack för alla tips ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad bra för regniga dagar. Då kan du sitta där och titta på mätaren och avgöra hur mulet det är ;)

De är inte dumma de där kineserna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...