Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
msandberg

Byta impeller optimax

Rekommendera Poster

skall byta min impeller på en optimax 115hp från 2006. Men jag får inte loss drevet så jag kommer åt impellern. Har plockat bort totalt 5st muttrar. Varför får jag inte loss den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxid på drivaxeln. Kan ibland behövas lite milt våld för att dra isär. Bred skruvmejsel och klubba.

 

Ta lite fett på splines:en när du sätter ihop dem sedan. Tänk på att inte fetta toppen på drivaxeln bara. Fetta även växelförarens övergång. Vilket marinfett som helst av god kvalité funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till, sätt tillbaka en av muttrarna ett par gängvarv när du börjar banka och dra, som en livlina. Då kan du ta av växelhuset lite mer kontrollerat när det lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har varje år servat mina utombordare själv, och bytt impelrar. Både på nyare och riktigt gamla motorer. Har aldrig varit med om att det inte släpper med träklubba eller hammare och kloss, samt lite bändande med en skruvmejsel. Har du lossat samtliga skruar mellan rigg och växelhus? Två på varje sida och en i bakkant?

Redigerad av Fjordpetter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har fått loss den. ena skruven har ärgat så mycket att muttern har spruckit. Allt är i sin ordning igen och allt ser jätte bra ut. Men som sagt muttern är paj. Men det är ju lugnt :) Kan man sätta dit en rostfri eller måste det vara en mässingsmutter???  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...