msandberg 1 Postad 1 April , 2014 skall byta min impeller på en optimax 115hp från 2006. Men jag får inte loss drevet så jag kommer åt impellern. Har plockat bort totalt 5st muttrar. Varför får jag inte loss den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 1 April , 2014 Oxid på drivaxeln. Kan ibland behövas lite milt våld för att dra isär. Bred skruvmejsel och klubba. Ta lite fett på splines:en när du sätter ihop dem sedan. Tänk på att inte fetta toppen på drivaxeln bara. Fetta även växelförarens övergång. Vilket marinfett som helst av god kvalité funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 1 April , 2014 Ett tips till, sätt tillbaka en av muttrarna ett par gängvarv när du börjar banka och dra, som en livlina. Då kan du ta av växelhuset lite mer kontrollerat när det lossnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
msandberg 1 Postad 2 April , 2014 okej. man bryter med kofot och får inte loss den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 2 April , 2014 (redigerade) Har varje år servat mina utombordare själv, och bytt impelrar. Både på nyare och riktigt gamla motorer. Har aldrig varit med om att det inte släpper med träklubba eller hammare och kloss, samt lite bändande med en skruvmejsel. Har du lossat samtliga skruar mellan rigg och växelhus? Två på varje sida och en i bakkant? Redigerad 2 April , 2014 av Fjordpetter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
msandberg 1 Postad 9 April , 2014 har fått loss den. ena skruven har ärgat så mycket att muttern har spruckit. Allt är i sin ordning igen och allt ser jätte bra ut. Men som sagt muttern är paj. Men det är ju lugnt Kan man sätta dit en rostfri eller måste det vara en mässingsmutter??? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser