Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jesperfh16

Rutramar Storebro 31

Rekommendera Poster

God afton alla vårnjutande båtägare!

Är nybliven ägare av en Storebro 31 Baltic.

Rutramarna är (enligt mig) i behov av en uppfräschning och då kommer min fråga, (jag är medveten om att det kommer kräva att slipa allt trärent osv.) men är det något speciellt man skall tänka på? Någon som gjort detta och har bra lacker att rekommendera? Är det någon som har tips om hur man försäkrar sig om att det håller tätt i skarven mellan plast/trä?

Ha en go' kväll!

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hej Jesper!

Välkommen i SRC 31-klubben! Jag har skickat ett privat meddelande till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God afton alla vårnjutande båtägare!

Är nybliven ägare av en Storebro 31 Baltic.

Rutramarna är (enligt mig) i behov av en uppfräschning och då kommer min fråga, (jag är medveten om att det kommer kräva att slipa allt trärent osv.) men är det något speciellt man skall tänka på? Någon som gjort detta och har bra lacker att rekommendera? Är det någon som har tips om hur man försäkrar sig om att det håller tätt i skarven mellan plast/trä?

Ha en go' kväll!

Jesper

Hej och grattis till en väldigt fin båt. Du bör som du skriver skrapa rutramarna trärent. Det går lätt om du använder en varmluftspistol + en bra skrapa. Du bör skruva ut skruvarna som håller rutramen mot plastskrovet, samt ta bort vindrutetorkare, kapellvred, grabbräcken mm. Däremot kan du låta aluminiumramarna som själva rutorna sitter fast i sitta kvar om de inte läcker, mkt jobb att få loss dessa annars. Med en vass kniv skär du bort sikan eller tätningsmassan mot plastskrovet så du får en fals  att lägga ny massa. Sedan är det bara att slipa noggrant. Jag hade betsat rutramen 2-3ggr med en bra mahognybets, se till att maska bra bara då plasten kan suga spilld bets. Sedan bör du olja trät ffa i nederkant av rutramarna. Jag använde Owatrol D1 15-20 lager eller tills trät inte suger mer, helst vått i vått, tråkigt jobb som kräver andningsskydd. När det sedan torkat är det en smaksak om du skall använda 2-komponent, benarolja eller vanlig lack. Jag använde vanlig lack som är lite lättare att bättra. Minst 10 lager med slipning mellan var 3e lager. Man kan med fördel använda en målarsvamp eller scotchbrite att slipa med mellan lagren. När allt är lackat maskar du och lägger på ny sika i falsn mot skrovet. Doppa gärna fingret i Yes så är det lätt att stryka ut sikan så du får en jämn och fin skarv. Är rutramen lite fuktskadad nertill bör den få stå och torka ett tag innan behandling. Det är lätt att få lacksläpp till nästa säsong annars

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...