Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Vicke

Svets

Rekommendera Poster

Hej! Jag går fortfarande i tankar om att bygga en egen tank och senaste tipps från er var att jag skulle använda TIG svets. Tyvärr har inte jag någon TIG svets men har en MIG och en vanlig pinnsvets. Min fråga är: Kan jag köpa en TIG tillbehörssats och använda min svetslikriktare (från pinsvetsen) till det? Pinsvetsen (svetslikriktaren) jag har är köpt på Jula, en Cemont 270, tror jag att den heter... http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=97481989&pf_id=SE-218967&dept_id=SE-210 Tillbehörssatsen jag tänkte på finns på Clas Ohlson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vicke, Svetsa med TIG är inte så svårt om man har en bra TIG-svets men ett h...e om den är av sämre kvalitet. Om du skulle göra en pulpit eller något färste tror jag alternativet är bra men när det gäller en tank är jag tveksam. Kan du inte rita, köpa mtrl, klippa till alla plåter och göra övriga förberedelser för att sedan låta en fackman sy ihop den. (Jag gjorde det med min tank till Roto 25:an.) Glöm inte att provtrycka tanken FÖRSIKTIGT! Ta inte vattenslangen. Jag har 1-2m vattenpelare när jag täthetsprovar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft problem med bränslelekage i 2 båtar, -den ena small som en dynamitgubbe... Den andra stannade bara sedan det låg 20-30liter bensin under motorn. (motorn fick inget syre). Är du inte VERKLIGEN DUKTIG på att svetsa så låt en fackman göra jobbet. Dom där usla tuselapparna svider att lägga ut men det kan det vara värt.... -Då båten small fick min kompis ligga på sjukan hela sommaren.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bränsletanken som det är frågan om... Septiktanken är som skall modifieras, eller byggas nytt... Jag håller med om att leja nå'n skulle vara smartast men frågan jag fortfarande har är: Kan man använda svetslikriktare från en pinnsvets till en TIG??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, Ah! Septitank... Har du övervägt att tillverka tanken i isopolyester? Jag hörde med en kamrat som är verkm. på en stor plåtverkstad som arbetar mycket med kval. svetsning. Han svarade att det gick mycket bra om det är lite kvalitet på prylarna. (När jag tänker efter så hade vi en sådan på min tidigare arbetsplats. Hälsningar Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...