Chha 19 Postad 31 Mars , 2014 Vad skall man tänka på när båten placeras i en vagga, finns några grundläggande regler, viktfördelning, avlastning etc? Båten är en 25 fots motorbåt i plast på c:a 2500kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 April , 2014 Vilken båt? Generellt min. 3 underlag. Passa på at du får likt "tryck" på alla. Låt all vikt vila på underlaget. SENN setter du stöden mot skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 April , 2014 Två bockar funkar utmärkt, varför vagga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 14 April , 2014 Ett planande skrov skulle jag vilja stötta såhär: Båten ska vila på hela kölen. De kraftigaste stöden placeras längst bak nära akterspegeln och ska belasta skrovet jämnt ut till friborden. Längre fram ett "V" som styr båten rätt över vagnen samt en vinchstolpe längst fram med ytterligare ett "V". För att inte båten ska tippa vid körning (om det är en vagn) spänner jag fast båten mot de bakre stöden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser