Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
freddo89

Varvräknare MD21

Rekommendera Poster

Har en Maxim 26 med en MD 21:a

Varvräknaren har lagt av

Undrar var den hämtar signal ifrån, generator eller nåt annat

Den rör sig inte ur sitt vilo läge är sten död alltså

Det borde gå att mäta sig fram men jag vet inte riktigt hur

Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknaren på dieslar brukar hämta signal från anslutning märkt "w", på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller från en separat pulsgivare. Följ sladden från varvräknaren.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Maxim 26 med en MD 21:a

Varvräknaren har lagt av

Undrar var den hämtar signal ifrån, generator eller nåt annat

Den rör sig inte ur sitt vilo läge är sten död alltså

Det borde gå att mäta sig fram men jag vet inte riktigt hur

Tacksam för tips

MD 21 har givare på svänghjulskåpan (i orginal) Se skiss, item # 24:

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-30-12862.aspx

 

Kolla kabel til givaren OCH se till at du har + o - matning til instrumentet.

 

Givaren är DYYYR, jaga en begagnad om det visar sig vara den.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Har en Maxim 26 med en MD 21:a

Varvräknaren har lagt av

Undrar var den hämtar signal ifrån, generator eller nåt annat

Den rör sig inte ur sitt vilo läge är sten död alltså

Det borde gå att mäta sig fram men jag vet inte riktigt hur

Tacksam för tips

MD 21 har givare på svänghjulskåpan (i orginal) Se skiss, item # 24:

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-30-12862.aspx

 

Kolla kabel til givaren OCH se till at du har + o - matning til instrumentet.

 

Givaren är DYYYR, jaga en begagnad om det visar sig vara den.

 

På de nyare MD21:orna sitter den inte på svänghjulskåpan utan framtill under drivningen till insprutningspumpen. Kolla alla kablar och anslutningar. Vanligt är dock att själva instrumentets nål 'klibbar' fast av korrosion. Har lyckats få igång ett instrument genom att bara ta ur det och skaka på det i början av säsongen.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...