Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Azguz

Tips Mäklare - köpförmedlare

Rekommendera Poster

Hej!

Har rätt nyligen presenterat mig på forumet med några tämligen avslöjande frågor om min kunskap. Känns mer och mer som om det är svårt att göra ett bra inköp när man inte ägt en båt tidigare.

Såg en mäklare som tog 5 % av köpeskillingen vid försäljning. Jag undrar om det finns någon motsvarande mäklare som även tar på sig att "hitta" objekt? Som bonus blir det via mäklare, man får kanske någon som kan som kikar åt en och vet vad som behövs om man pratat med personen om ens önskningar. Därtill kanske de även hittar objekt utomlands(har kontakter där) så man breddar sitt sökområde?

Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har aldrig hört talas om någon sådan tjänst så här finns uppenbarligen en marknad. Frågan är bara vad den som skulle tillhandahålla en sådan tjänst skulle behöva sätta för pris. Förmodligen ganska mycket!

Min åsikt är att man inte alltid vet exakt vad man vill ha förrän man har avverkat några båtar. Den första tiden kan man ägna åt att titta på design, planlösningar, priser etc via annonser på tex Blocket. Åka runt och kolla många båtar är mitt tips. Man ser väldiga skillnader på hur båtarna verkar ha skötts. Sedan när man hittat något man tror på kan man anlita en besiktningsman som får kolla skick etc och som ofta kan uttala sig om prisbilden på marknaden. En besiktningsman kostar dock ganska mycket pengar och ett alternativ kan vara att snacka med någon som driver ett varv eller liknande och be denne titta på båten.

Många ställer även frågan här på MG och får ofta bra svar tillbaka.

Nu kommer jag inte ihåg vad du tidigare har skrivit om vad du siktar på för båt men tror att råden ovan är ganska allmängiltiga.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som trodde det kanske fanns! Borde ju inte vara allt för svårt eller dyrt om kontakt knyts med utländska båtmäklare "där borta" som mäklaren här har förtroende för. Visst blir det säkert dyrare, men kontrollen(via mäklare) och den ökade marknaden och att båtar utomlands ligger lite lägre(av vad jag förstått) så borde det finnas marknad..

Men nog om det! Hur är det med båtmässor? Det är ju något jag kanske ska åka på! Mottar gärna tips om vilka båtmässor som är värda att åka på! Bor i Gävle så det bör i så fall vara som längs till runt Stockholm i avstånd. Kan alltså inte åka till västkusten. Gärna mässor där man kanske har råd att köpa och inte splitternya drömbåtar som bara är just det. Drömmar :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller annat event där man kan komma och titta. Välkommen att ställa blygsamma nyfikna frågor(även dumma) till redan glada båtägare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...