Jaspe 1 Postad 31 Mars , 2014 Undrar om det skiljer något mellan Cummins QSD 2.0 150 VS 170 hk. Har någon erfarenhet av chiptrimning bra eller dåliga erfarenheter. Enligt nätet kan man plocka ut 180 hästar ur en QSD 2.0 150. Har en Örnvik 700 får den inte att varva ur, har kollat propellern hos propellerservice i GBG. Vore kanske bra med 30 extra hästkrafter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 1 April , 2014 Det är ju som med alla motorer, allt går att trimma, livslängden blir kortare.Jag kan inte just dom motorerna, men något som kan skilja mellan motorer med högre resp lägre effekt förutom storlek på turbo är kylning och sådant så den klarar den högre värmeutvecklingen. Jag har i första hand bytt propeller för att se om det hjälper. Annars får du söka på nätet efter specifikationer på respektive motor och se om det är stora eller små skillnader. Om inget skiljer i komponentväg är det väl bara att chippa, jag hade inte trimmat min dieselmotor om jag inte hade full koll. Vet att ex Catepillar motorer finns med olika effekter, de två varianter där man tar ut mest effekt är inte långlivade.. Det är ju samma princip på alla motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser