Aqua23HT 0 Postad 30 Mars , 2014 Hej hopp! Ny båtägare, med inköpt båt sent i höstas, Aquador 23 HT -09. Hemmahamn på Dalarö. Även ny här, så jag startar en ny tråd, trots att det finns en hel del om ämnet anoder här! Frågor: 1. Är anoderna märkta, så man kan se vilket ämne dom är gjorda av? 2. Min nyss inköpta båt har kört högst upp i Bottenviken och har friska anoder, kan dom sitta kvar? Båten ligger snart i spat på Dalarö! /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 30 Mars , 2014 Det är nog sällsynt att anoderna är märkta så att det framgår vilket material det är i dem. Zinkanoder är väldigt vanliga och rätt tunga. Aluminiumanoder är inte så vanliga och rätt lätta Magnesiumanoder är inte så vanliga och rätt tunga. Rekommendationen är att byta anod när den är förbrukad till 50% Ibland kan det bli beläggning på anoden så att den slutar att fungera (bland annat ett sötvattenproblem så var försiktig om båten legat i Bottenviken). En ny anod är inte speciellt dyr. Om du är osäker, köp en ny och sätt dit. Sönderkorroderat drev är dyyyrrrttt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 30 Mars , 2014 Zinkanoder fungerar bra vid Dalarö. På zink-anoder bildas en gulaktig beläggning i sötvatten (Bottenviken), den måste bort. Du måste också se till att det är bra elektrisk kontakt mellan metallan som ska skyddas och anodern som ska offras. Aluminiumanoder funkar både i sötvatten och i bräckt vatten, men meningarna är delade. Du ska inte ha magnesiumanoder vid Dalarö, de förbrukas för snabbt. Kolla tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/71492-olika-anoder-zink-vs-aluminium/ för mera info om anoder och material i anoder. Om jag var du skulle jag plocka bort alla anoder och se till att få bort alla ev. beläggningar. Beläggningen ska inte borstas bort, skrapa bort den med en kniv. Skrapa även ytorna på metallan som ska skyddas så att anoden får ordentlig kontakt. Passa på och kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av. Zink har densiteten 7,14 g/cm3. Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3. Magnesium har densiteten 1,74 g/cm3. Bestämma densiteten, du behöver en våg, ett kärl där anoden får plats samt vatten (ca. 20 C) Väg anoden (gram) Väg kärlet med vatten i det (gram) Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram) Densiteten = anodens vikt (g) Skillnad i vikt på kärl med och utan anod i vattnet (g) Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua23HT 0 Postad 31 Mars , 2014 Tack för infon! Sen är det bara frågan om var sitter alla anoder? Jag har hittat en på drevet och en på varje trimplan (som om jag minns rätt är i rostfritt?!?) /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 1 April , 2014 Mackey, väger inte kärlet lika mycket i båda fallen? Kärlet måste väl vara fyllt upp till brädden så att vattnet anoden trycker undan inte blir kvar i kärlet..? Eller det kanske var så du menade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 1 April , 2014 (redigerade) Vattnet i kärlet ska inte rinna ut! När man stoppar ner anoden kommer den att tränga undan vatten så vågen upplever att anoden har samma vikt som vatten. På så vis får man fram volymen av anoden eftersom vatten (20 C) har densiteten 1 g/cm3. (Egentligen är den något lägre... typ 0,998 eller så) Vattnet ger ju en lyftkraft på anoden motsvarande den undanträngda volymen vatten även om anoden inte flyter. Lyftkraften trycker kärlet nedåt mot vågen. Tänk att du lägger i en plastpåse med vatten, då är det helt naturligt att vågen visar mera. Byt ut innehållet i plastpåsen mot aluminium och håll den i vattnet men ovanför botten, då visar naturligtvis vågen mera även då. Lite kluriga tankabanor kan medges, men ett bra sätt att beräkna densiteten när det inte går att mäta volymen på det man vill få fram densiteten på. Mackey Redigerad 1 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 1 April , 2014 Nu är jag med. Jag tänkte inte hela vägen tidigare. Tänkte att du ville få fram volymen genom att avlägsna den mängden vatten och mäta skillnaden. Ditt exempel är en vettigare genväg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 April , 2014 Det brukar varnas för stålföremål för att rengöra anoder, de blir tydligen delvis passiviserade. Förmodar att stålrester på anodytan inte rosta bort p.g.a. sitt goda anodskydd, samtidigt som anodmetallen hela tiden måste offra till resterna?Rostfritt stål kan vara okej enligt vissa. Smärgelduk som inte tidigare använts till stål godkänns av t.ex. Kryssarklubbens västkustkrets för zinkanoder längst ner i denna PDF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 2 April , 2014 Bra påpekande från Thomas-1. Jag brukar skrapa med en gammal morakniv, har funkat bra för mig även om inte kniven är rostfri. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua23HT 0 Postad 2 April , 2014 I´m back Slutsatsen jag drar är att jag förmodligen har zinkanoder och har jag inte det så kvittar det, det som sker är att anoden förbrukas snabbare (om jag ser till att eventuell gul hinna tas bort). det gäller alltså bara att hålla koll! Tack för angagemanget och bra info! Nästa pilsner är att hitta alla anoder, har hittills bara sett de som sitter på drevet och på trimplanen. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser