Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
dynaflux

Septitankstömning - undantag och förskruvning

Rekommendera Poster

Jag har planer på att bygga om min toaanläggning för tömning med sug p.g.a. förbudet mot tömning i sjön som träder i kraft nästa år. Några funderingar: 

- Jag har hört att ombyggnad inte är tvingande för båtar äldre än 1998. Antar att det ändå inte betyder att de får pumpa ut i sjön(?). Vad innebär detta i så fall rent praktiskt? Tömma med sug direkt från septitank eller åka ut 8 sjömil varje gång man ska tömma? 

- Var monterar man lämpligast förskruvningen för sugtömningen? Antar att skarndäcket är lämpligast. 

- Är det en bra idé att montera tömningsventil/förskruvningen i samma utrymme som septitanken (i detta fall i ett skott)? 

- Är Watskis förskruvning av bra kvalitet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"2015 införs ett förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har planer på att bygga om min toaanläggning för tömning med sug p.g.a. förbudet mot tömning i sjön som träder i kraft nästa år. Några funderingar:

- Jag har hört att ombyggnad inte är tvingande för båtar äldre än 1998. Antar att det ändå inte betyder att de får pumpa ut i sjön(?). Vad innebär detta i så fall rent praktiskt? Tömma med sug direkt från septitank eller åka ut 8 sjömil varje gång man ska tömma?

- Var monterar man lämpligast förskruvningen för sugtömningen? Antar att skarndäcket är lämpligast.

- Är det en bra idé att montera tömningsventil/förskruvningen i samma utrymme som septitanken (i detta fall i ett skott)?

- Är Watskis förskruvning av bra kvalitet?

Jag har själv gjort samma projekt i vinter. Jag monterade tömningsventilen i skarndäcket. Det finns två (minst) typer av förskruvningar på marknaden (åtminstone på Erlandssons), en lite dyrare som ska passa alla typer av tömningsstationer, och en billigare som bara passar äldre standard. Köp förslagsvis den dyrare, som passar överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad jag ska tycka om denna lag. Det finns säkert uppgifter om hur många båtar som har toa ombord. Men hur många används dagligen? De flesta föredrar nog att använda en riktig toa när de kommer i hamn. Vad kostar denna lag svenskt båtliv? Jag tror att det finns större nedskräpare i Sverige som skulle behövas klämmas åt, t.ex. jordbruket, Men jordbruket

är ju heligt och får inte klagas på. Det behandlas ungefär som vår krigsindustri i Sverige. Vi är alla emot tillverkning av vapen, men i Sverige skulle vi få lägga ner arbetstillfälle i Bofors och det kan vi inte tillåta, eller?

Konstigt vilken vändning detta inlägg fick. Ursäkta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Portapottan kan vara en lösning. Är den "avfallstanken" för liten för din/er rutt kan ni säkert få rum med en till. Bygg en snygg låda till den och gör den till en byrå om det finns utrymme.

Eller tycker ni det är ovärdigt  båtfolk att ta hand om sin egen skit precis som en del hundägare inte gillar att ta sitt  ansvar?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står inför samma modifiering. Måste jag ta bort möjligheten att tömma i sjön (har ju drömmar om längre turer där det blir glest mellan sugstationerna)? Vill ha möjligheten att både följa svensk lag och nyttja dasset på Atlanten.

Ursäkta trådkapningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står inför samma modifiering. Måste jag ta bort möjligheten att tömma i sjön (har ju drömmar om längre turer där det blir glest mellan sugstationerna)? Vill ha möjligheten att både följa svensk lag och nyttja dasset på Atlanten.

Ursäkta trådkapningen.

Nej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att man som båtägare ska ta sitt ansvar, tycker det är barnsligt med argumentet "men pappa dom andra barnen behöver ju inte göra det...."

Det är för miljöns skull, så dra ert strå till stacken oavsett hur stort det är.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"2015 införs ett förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas."

I Finland har vi haft motsvarande lag redan ett otal år. Båtar med toa utan sugtömning får inte besiktigas så alla har nog installerat den. Tyvärr funkar inte lagen i praktiken. Ingen marina eller annan privat instans vill betala för en pumpstation som inte inbringar något så de har påtvingats kommunerna. Kommunerna har knappt med pengar och pumpstationerna är dyra så de ligger inte altför tätt och är överbelastade. Det är inte alls ovanligt att se en kö på upp till 10 båtar till pumpen på morgonen förrän man drar vidare. Det här I  sin tur leder till att pumparna olovligt ofta är trasiga. Min upskattning från de senaste åren är att 30-50% inte funkar! Vad gör man när tanken är full och pumpen inte funkar? Biter ihop tänderna och håller igen

eller dumpar tanken I sjön? Välj själv.

Lycka till med lagen I Sverige, hoppas ni ka sköta det bättre än vi.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter udda, tycker de flesta jag har hört säger att det fungerar bra i Finland. Men det kanske inte stämmer?

I Sverige finns det bidrag för tex föreningar för att göra en sugtömningsstation. 

Sjömackar och gästhamnar är nog väldigt intresserade att investera. Vem väljer en sjömack eller gästhamn där man inte kan få tömma tanken?

För kommunerna är det en struntsumma i den kommunala budgeten. En miljömedveten kommun vill väl inte att båtägarna ska tömma sina tankar på kommunens vatten?

Det största problemet är nog att många båtägare kommer att upptäcka att de har för liten tank!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter udda, tycker de flesta jag har hört säger att det fungerar bra i Finland. Men det kanske inte stämmer?

I Sverige finns det bidrag för tex föreningar för att göra en sugtömningsstation. 

Sjömackar och gästhamnar är nog väldigt intresserade att investera. Vem väljer en sjömack eller gästhamn där man inte kan få tömma tanken?

För kommunerna är det en struntsumma i den kommunala budgeten. En miljömedveten kommun vill väl inte att båtägarna ska tömma sina tankar på kommunens vatten?

Det största problemet är nog att många båtägare kommer att upptäcka att de har för liten tank!

Hej

Här finns en del nyttigt inför installation av sugtömning.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-halltankmaj2014.pdf

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi tänker ge oss på en annan lösning, komposteringstoa med urinseparering. Återkommer med info om hur det fungerar. Vi tänker köra en som heter Nature's Head. En liknande heter Airhead.En viktig anledning till vårt val är att vi på sikt villn kunna ligga längre tider utan att behöva tömma i station eller direkt i sjön.

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke är att denna lag kommer påverka miljön negativ.

Idag har vi att göra med en piss i havet. Mer eller mindre alla tömmer sina tankar med ansvar och ej nära badplatser mm. Många använder tömningstation när det finns i närheten.

Nya lagen tvingar folk att köra omvägar med resultat att det går åt mer bränsle. Inte bra för miljön. Att det går åt mer bränsle för båtägarna innebär fler tanktransporter till mackarna. Inte bra för miljön. Det går även åt fler tankbilar som behöver åka och tömma alla stationer. Inte bra för miljön

Slutsats av lagen kommer troligen resultera i mer negativ miljöpåverkan än i dagsläget

Sorry för OT

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag vet inte vad jag ska tycka om denna lag. Det finns säkert uppgifter om hur många båtar som har toa ombord. Men hur många används dagligen? De flesta föredrar nog att använda en riktig toa när de kommer i hamn. Vad kostar denna lag svenskt båtliv? Jag tror att det finns större nedskräpare i Sverige som skulle behövas klämmas åt, t.ex. jordbruket, Men jordbruket

är ju heligt och får inte klagas på. Det behandlas ungefär som vår krigsindustri i Sverige. Vi är alla emot tillverkning av vapen, men i Sverige skulle vi få lägga ner arbetstillfälle i Bofors och det kan vi inte tillåta, eller?

Konstigt vilken vändning detta inlägg fick. Ursäkta.

Jag har en helt annan utgångspunkt.

Jag har alltid haft hålltank i mina båtar sen början av 1970-talet. Inte katten vill man släppa ut skiten runt båten när man ligger i en fin naturhamn, där man kanske också vill bada.

Pga att jag inte kunde öppna bottenkranen för själlfallstömning av tanken på en av mina båtar anslöt jag en slang med uttag för sugtömning. Som tur var, var det mjuka - helt fel slangar -  i systemet, men tack vare det gick det att göra jobbet. I hamnen fanns det pump för sugtömning. Insåg hur enkelt det var att sugtömma.

När jag monterade tank i min "nya" båt för några år sen blev det både uttag för sugtömning - som jag använder i första hand - men även möjlighet att tömma i havet.

post-53310-0-11096800-1399243909.jpg

Jag har ganska nära till sugtömning i min hamn.

Går jag norröver ligger det på vägen. :) 

Går jag söderut får jag en hel distansminuts omväg. :wacko:

Min sugtömning har jag monterat helt av egoistiska själ.

Det är enkelt att sugtömma och jag är lat. :P

Jag vill inte bada i mer skit än nödvändigt :rolleyes:

Möjligheten att tömma i havet tänker jag inte ta bort.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska installera sugtömmning, inte snack om saken :) Men lagen som sådan är nog mer en moralpaniklag? Jag tänker på tidningarna som brukar göra rubriker i stil med "Båtarna släpper ut bajs vid badstranden" och liknande.

Jag kan även ärligt säga att jag kommer att använda sugen när det är bekvämt för mig, om det är långt till en sug så väljer jag att tömma i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sverige är nog det sista landet runt Östersjön som inför lagen så någon "paniklag" är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För något år sen så kom ett förslag från regeringen och transportstyrelsens utredning. Man insåg att det inte på något sätt går att räkna hem en en förbudslag av den sort som nu är föreslagen, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Man kom då med förslaget att endast nya båtar byggda efter 1998 skulle omfattas, men det satte lagrådet stopp för, så nu har vi en lag som gör att alla utom vissa riktigt gamla klenoder måste byggas om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Här finns en del nyttigt inför installation av sugtömning.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-halltankmaj2014.pdf

Hälsningar Ove

Denna sammanställningen var den bästa jag läst hittills. När jag byggde om förra vintern var det verkligen svårt att få ta i rätt information, det märks att det sker en förbättring med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hälsningar Ove

Bra info, men det verkar som någon vill sälja en massa ventiler.

Om man har en fungerande toa med hålltank behövs följande

En däcksförskruvning

Ett förgreningsrör, T- eller Y-rör

En slangstump

Ett antal slangklämmor

Skär av tömningsslangen före tömningspumpen (eller föra skrovgenomföringen om det inte finns någon pump).

Skarva ihop med förgreningsröret.

Montera däcksförskruvning

Anslut andra delen av förgreningsröret med slang till däcksförskruvning.

Tid 4 timmars arbete och kostnad 700:- till 1000:- kr.

Ev. behöver avluftningsslangen bytas till en grövre för att inte suga ihop tanken. Prova att tömma försiktigt utan att byta avsluftningsslangen för att se om det funkar ändå. Vi har en 3 m lång 12 mm slang som funkar bra med vår tank i rostfritt.

Om det finns tendens till att tanken drar ihop sig så ta bort slangen och prova igen. Funkar det utan slang behövs bara en grövre slang. Funkar det inte utan slang häller måste en större anslutning monteras på tanken.

Mackey

PS

Förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar skulle ha varit uppfylld senast år 2000 för nya båtar och senast år 2005 för båtar byggda före år 2000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För något år sen så kom ett förslag från regeringen och transportstyrelsens utredning. Man insåg att det inte på något sätt går att räkna hem en en förbudslag av den sort som nu är föreslagen, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Man kom då med förslaget att endast nya båtar byggda efter 1998 skulle omfattas, men det satte lagrådet stopp för, så nu har vi en lag som gör att alla utom vissa riktigt gamla klenoder måste byggas om. 

Inga båtar som inte har sugtömmning original måste byggas om. Däremot får inga båtar (utom k-märkta) tömma septitanken på svenskt territorialvatten, vare sig de är försedda med sugtömmning eller inte. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Konsekvensanalys_foreskrift_forbud_utslapp_toalettavfall_fritidsbatar.pdf

"Transportstyrelsen gör bedömningen att det i praktiken kommer att vara svårt att upptäcka och bevisa eventuella utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar. Den administrativa bördan för Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Åklagarmyndigheten och mark- och miljödomstolarna bedöms därför bli ytterst begränsad."

Inget större problem med att "åka fast" alltså. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Hälsningar Ove

Bra info, men det verkar som någon vill sälja en massa ventiler.

Om man har en fungerande toa med hålltank behövs följande

En däcksförskruvning

Ett förgreningsrör, T- eller Y-rör

En slangstump

Ett antal slangklämmor

Skär av tömningsslangen före tömningspumpen (eller föra skrovgenomföringen om det inte finns någon pump).

Skarva ihop med förgreningsröret.

Montera däcksförskruvning

Anslut andra delen av förgreningsröret med slang till däcksförskruvning.

Tid 4 timmars arbete och kostnad 700:- till 1000:- kr.

Ev. behöver avluftningsslangen bytas till en grövre för att inte suga ihop tanken. Prova att tömma försiktigt utan att byta avsluftningsslangen för att se om det funkar ändå. Vi har en 3 m lång 12 mm slang som funkar bra med vår tank i rostfritt.

Om det finns tendens till att tanken drar ihop sig så ta bort slangen och prova igen. Funkar det utan slang behövs bara en grövre slang. Funkar det inte utan slang häller måste en större anslutning monteras på tanken.

Mackey

PS

Förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar skulle ha varit uppfylld senast år 2000 för nya båtar och senast år 2005 för båtar byggda före år 2000.

Vad har du för tömmningspump? Tänker göra på samma sätt som du, men funderar på att sätta en ventil före tömmningspumpen (bälgpump) för att inte belasta den med vacum.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad har du för tömmningspump? Tänker göra på samma sätt som du, men funderar på att sätta en ventil före tömmningspumpen (bälgpump) för att inte belasta den med vacum.

Jag vet faktiskt inte vad jag har för pump, satt i båten när jag köpte den.

Det verkar vara en vanlig länspump (bälgpump), i alla fall samma konstruktion.

Jag har ingen ventil före pumpen och det har funkat bra i två år.

Färre delar = färre felmöjligheter, men det är klart att man inte vill få pumpen förstörd.

Jag provade lite försiktigt och konstaterade att det funkade.

Nu kör jag inte försiktigt längre...

Mackey

PS

Totalt vakuum är bara 1 bar lägre än atmosfärstryck...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...