Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
andrewlindqvist

Tresfjord 26, md21.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Då jag sedan tidigare startade en tråg ang en Nidelv 24 med en md3´a fick jag väldigt bra råd från er. Blev ingen affär då motorn var för gammal.

 

MEN nu är jag intresserad av en Tresfjord 26. Motorn är en md21 akterruffen är borttagen men in överigt ser båten ok ut på bilderna. 

 

Då jag är extremt okunnig ang snipor vore jag tacksam om jag kunde få lite "att tänka på" ang motorn, finns det något man bör kolla extra på? Kända fel osv?

 

Tankar kring båten, en stabil och bra båt?

 

 

Vore tacksam för alla slags tankar som kommer upp i era huvuden =)

 

Tack!

 

Andreas Lindqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en MD-21 ungefär lika gammal som en MD-3b? Hur gammal är denna? Jag skulle hellre välja en MD-3b. Skötsel är viktigare än ålder.

 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MD 21A tillverkades mellan 1969-1979.

MD 21B tillverkades mellan 1979-1981.

MD 3B tillverkades mellan 1971-1975.

Redigerad av Eken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Båten Tresfjord kan jag inget om, men VP MD21 har jag lite koll på.Jag har en Nimbus 26 Med MD21. Om det är en A eller B vet jag inte då den är "uppdaterad" eller renoverad med lite olika delar av tidigare ägare.  MD21 är i grunden en motor från Peugeot som heter Indenor. Det är således samma motor som i Peugeots dieselbilar med 2,1 liters motor från sent 60 till början av 80 talet. Det är en motor med ett mycket enkelt elsystem som helt saknar digitala styrningar. Ett argument som ofta framförs mot denna motor är  bristen på reservdelar, men vet man att det är en Indenor så växer utbudet och

priserna på delar sjunker kraftigt. Ex jag har beställt nya glödstift från Tyskland till Indenor för 11 € styck Penta vill ha närmare 400 Kr styck. Min Md 21 är (var) på ca 64 hk och det är i minsta laget i min båt (min uppfattning). 

MD3 har jag ingen koll på över huvud taget men jag håller med tidigare inlägg.

Det viktigaste är hur välskött motorn är. Är dessa gamla trotjänare välskötta så kan de tuffa på hur länge som helst.

 

// R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indenor är en motortillverkare som levererar till bland andra peugeot, även andra biltillverkare använder eller har använt deras motorer, bland annat några Svenska.

Behöver man delar ska man helt klart som skrivits söka dom i Tyskland, då VP ligger på en prisnivå som jag inte förstår hur de kan rättfärdiga, om dom ens har delar.

 

Maskinen i fråga är 30/40 år gammal och extremt känslig för varmkörning!

 

Mitt råd till TS köp en båt som motorn är bytt till en modern maskin.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Indenor är en motortillverkare som levererar till bland andra peugeot, även andra biltillverkare använder eller har använt deras motorer, bland annat några Svenska.

Behöver man delar ska man helt klart som skrivits söka dom i Tyskland, då VP ligger på en prisnivå som jag inte förstår hur de kan rättfärdiga, om dom ens har delar.

 

Maskinen i fråga är 30/40 år gammal och extremt känslig för varmkörning!

 

Mitt råd till TS köp en båt som motorn är bytt till en modern maskin.

 

 

Kalle

 

Indenor som motortillverkare finns inte längre och ingår idag i PSA-gruppen. Mig veterligen har Indenors motorer aldrig använts i några svenska fordon , däremot Peugots. Grundmotorn heter XDP4/90.

 

MD21 är inte 'extremt känslig' alls, tvärtom en riktigt robust maskin. Men i början av sin karriär 'översåldes' de som en 'snabb' 75 hkr motor (det var inte så noga med att ange SAE eller DIN) och höga toppfarter och marchfarter utlovades av många båttillverkare (ffa Nimbus 26). Detta gjorde att många MD21:or plågats på när nog konstant maxeffekt när båtarna i själva verket varit undermotoriserade.

 

Därtill kopplat att många inte bryr sig om instruktionsbokens underhåll med bla periodisk efterdragning av toppen samt har dålig koll på kylsystemet har gjort att många körts ihjäl helt i onödan. I en snipa med rimliga krav på fart (och effektuttag) håller de mycket länge. Det är en enkel gjutjärnsmotor om än med lättmetalltopp utan konstigheter.

 

De är dessutom mycket billigare att renovera än 'rena' VP-maskiner. Man behöver inte alls titta i Tyskland heller för bra ersättningsdelar ,tex Crome marin mfl har det mesta man kan behöva utan att behöva stoppa en massa pengar i halsen på VP.

 

Men som alltid med gamla motorer så är det hur den skötts genom åren som avgör. Att helrenovera  en MD21 (till när nog nyskick) kostar mellan ca en tredje- till en fjärdedel mot att byta ut den mot en motor av känt fabrikat lite beroende på vad man utgår ifrån.

Framförallt är MD21B med tubvärmeväxlaren att föredra då den är billig/lätt att renovera men den gjutna varianten på 21A är motsatsen.

 

Kan man skruva lite själv är 21.an ett enkelt och billigt renoveringsobjekt, vill man/kan man inte det så bör man se sig om efter en nyare motor oavsett om det är en MD21 eller inte om motorn i båten är orenoverad tidigare.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...