Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Försäkringsgrubbleri

Rekommendera Poster

Japp då var det dags att försöka förutspå värsta tänkbara scenario igen, inte helt lätt....

Har alltid haft Länsförsäkringar, de har haft bra villkor för min Chaparall, dock har de en självrisk på 5000kr som givetvis tar bort alla småärrenden.

Givetvis kollar jag alltid ett par tre stycken alternativ, för att se vad som gäller för i år. Provade Trygg-Hansa såg inte alls dumt ut, samma villkor vad jag kan se. Några 100lappar billigare men självrisken var bara på 1500kr.

Bestämde mig ändå för att även upprepa min körning från Länsförsäkringar, då blir den nästan 2500kr billigare Hmmm de kommer att ha ett och annat att förklara på måndag ;-)

Nu till min igentliga fråga Det är väl mer regel än undantag att man har en liten gummibåt med en liten motor på. Den räknas som tillbehör och är medförsäkrad i de flesta fall. 

För föräldrafridens skull är de inte ovanligt att denna brukas flitigt av barnen i på båten. Men vad är det som gäller med försäkringen då ?

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gummibåten hanteras kan man bara veta om man lusläser villkoren, bäst att kolla med försäkringsbolagen innan du väljer försäkring.

Jag brukar tänka att det är bättre att ha en hög självrisk eftersom jag inte har något behov av att göra försäkringsärende av småsaker. Jag valde 10 000:- kr i självrisk och fick ned premien rejält. Jag sparar in självrisken på fyra år och jag hoppas att jag inte kommer att ha skador så ofta som var fjärde år.

Jag är lite imponerad av Pantaenius villkor, ersätter det mesta utan avskrivning.

Rigghaveri = helt ny rigg (och nya segel om de går sönder) utan avskrivning och med enda extra kostnad att jag får betala den del som var orsak till haveriet.

En bra koll tycker jag är att skriva ett mail och ställa lite frågor om försäkringen och hur de skulle bedöma och ersätta några påhittade skador. De som kan svara, och svarar inom rimlig tid, kan troligen också hjälpa till på ett bra vis vid en riktig skada.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...