ciaraud 31 Postad 6 April , 2014 Ber om ursäkt om mitt inlägg gjorde att du kände dig ovälkommen - det var inte alls meningen. Hoppas du hittar en bra båtplats någonstans. I värsta fall får du väl hyra en plats medan du letar. Det är nog som du själv märkt lättare att hitta en hyrplats. Gästhamnarna är olika organiserade i olika delar i Sverige. Här oss har kommunen i många år litat på att vår båtklubb ska ordna med platser åt gästande båtar. Och det gör vi så gärna. Eftersom vårt arbete är ideellt så blir det billigt och bra för kommunen och för de gästande båtarna. Vi har under de över 100 år klubben funnits arbetat upp en fin hamn med egna insatser och liknande finns på många platser i Sverige. Med det vill jag slå ett slag för att ibland besöka klubbarna och deras uthamnar. Det är både ett trevligt och ofta billigare sätt att segla runt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 7 April , 2014 Ber om ursäkt om mitt inlägg gjorde att du kände dig ovälkommen - det var inte alls meningen. Hoppas du hittar en bra båtplats någonstans. I värsta fall får du väl hyra en plats medan du letar. Det är nog som du själv märkt lättare att hitta en hyrplats. Gästhamnarna är olika organiserade i olika delar i Sverige. Här oss har kommunen i många år litat på att vår båtklubb ska ordna med platser åt gästande båtar. Och det gör vi så gärna. Eftersom vårt arbete är ideellt så blir det billigt och bra för kommunen och för de gästande båtarna. Vi har under de över 100 år klubben funnits arbetat upp en fin hamn med egna insatser och liknande finns på många platser i Sverige. Med det vill jag slå ett slag för att ibland besöka klubbarna och deras uthamnar. Det är både ett trevligt och ofta billigare sätt att segla runt på. Det är verkligen jättebra att båtklubbar ställer upp med gästplatser och jag har stor respekt för det ideella arbete som många av oss bidrar med i olika sammanhang. Ibland ingår det en skyldighet för båtklubbar att ordna gästplatser som en del i markarrendeavtalet med kommunen. Tyvärr är det inte sällan svårt att hitta information om dessa gästplatser. Båtklubben där vi hade båt under mina tonår har tiotalet fina gästplatser, men det hålls nästintill hemligt (utom för medlemmarna förstås).Omöjligt att finna info på klubbens i övrigt eminenta hemsida, på kommunens sida eller googla sig till. Vilket ju är synd. Kanske är det ett tips att dela med sig av denna typ av info på Marinwiki eller här på MG. Sen tycker jag att varje båtvän förtjänar respekt för sitt val av gästhamn, oavsett om det är i en båtklubb eller en dyrare kommersiell lösning med måhända större utbud av service, eller bättre läge. Jag vill inte klandra någon som mindre vetande för dennes val, ej heller för val av båtplats (klubb, köpe eller hyres). Vi har alla olika förutsättningar, faktiska möjligheter, prioriteringar och värderingar. Inte heller vill jag göra narr av folk som har VHF-abonnemang, lyssnar på skärgårdsradion, har gått navigationsutbildning hos Sjöklar eller har avtal med Sjöassistans antingen direkt eller via försäkring. Trots att dessa verksamheter är olika delar av samma födkrok som Promarina. Personligen är jag positiv till entreprenörsskap i skärgårdsmiljö, särskilt när någon satsar och tar risker genom att över något som annars lagts ned (tex en f.d. kommunal subventionerad gästhamn). Tycker man inte tjänsten är av intresse är det ju bara att låta bli att nyttja den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser