Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
gissla

Beläggning på ruta

Rekommendera Poster

Hej, har en båt från 2007 som fått någon slags beläggning på rutan som jag inte får bort. Kan det vara stelnat salt kanske? Svårt att få på bild men ska försöka ladda upp en imorgon.

Några tips? det verkar vara på utsidan, provat med bla fönsterputs utan resultat.

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog silisium som kommit ur glaset. Är det lite mjölkvitt? Längre tids vattenkontakt kan de detta resultat. Om du använder rubbing eller något som ger slip effekt så möjligtvis du kan få detta bort. Men det kan hända att det inte går att få bort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog silisium som kommit ur glaset. Är det lite mjölkvitt? Längre tids vattenkontakt kan de detta resultat. Om du använder rubbing eller något som ger slip effekt så möjligtvis du kan få detta bort. Men det kan hända att det inte går att få bort...

Fantastiskt!

Vi bygger en båt och sätter i glas som inte tål vatten...

Jag har aldrig hört talas om problemet. AlfaAlfa, berätta mer.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glas "tål inte vatten", men det brukar inte vara så at det exponeras för vatten över så lång tid som behövs för at få ur silisium. Där du vanligtvis ser detta är med punkterade isolerglas. Eller en karaffel som står tom med korken i. Både ger kondens som ger fukt över tid och utfällning av silisium. Isol

Men det kan gå att slipa bort- använd autosol, eller annat slipmedel. Det kan gå att få bort detta. Om det inte har blivit för illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du med silisium menar kisel? (Googlade och det verkar som att detta är det norska namnet?) Låter ju inte orimligt eftersom kisel är en grundkomponent i glas.

Men varför skulle det fällas ut på en så pass ny båt, 7 år? Det är ju inget man hör talas om normalt i alla fall. Beror det på sämre kvalitet på TS glasrutor från början (jag förutsätter att TS har glasrutor)? Skulle TS båt ha stått sämre till för vind och vatten då än de flesta andra båtar (kanske TS kan svara)? För det finns ju 100-åriga fönsterrutor som exponerats dagligen för regn och rusk och som fortfarande ser nästan nya ut.

Tycker också det vore intressant att höra mer om när, hur och varför detta inträffar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att det är kalk från vattnet du fått på rutan. Detta kan sitta ganska hårt. Prova polera bort eller använd ett surt rengöringsmedel. Där jag bor har vi ganska mycket kalk i dricksvatttnet och om man inte torkar torrt varje gång man spolat rutan så blir kalkbeläggningen kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen glas? Låter mer som UV-skadat polykarbonat eller gammal plexi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även polycarbonat och plexiglas går att polera, men man ska akta sig för att använda lösningsmedel på plasten. Den kan krackelera eller bli mjölkig.

Jag har fått rådet att polera med oljeindränkt sågspån, men har aldrig prövat själv.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mest sannolikt lite vatten mellan presenning och glas under vintern. Sen kan det gå snabbt. Se under för förklaring:

"Ved høy fuktighet og temperatur kan glass anløpe på et døgn. Glassplater som blir stående med fuktighet mellom kan anløpe slik at de blir hengende sammen etter svært kort tid. Dette skjer fordi vannet mellom glassene blir sterkt alkalisk, da det er små vannmengder. Den natriumoksidløsningen som dannes vil, dersom PH-verdien overskrider 8,5, reagere med kiselhydrat som normalt finnes på glassoverflaten og danner natriumsilikat (vannglass). Glass pakkes normalt med syreholdig (surt) papir eller pulver for å hindre at et alkalisk miljø dannes og angriper glasset.

Normalt fremstår anløping på glass som et grått belegg. Belegget kan vaskes / poleres bort med seriumoksyd eller poleringsmiddel for keramiske komfyrtopper som Sidol eller Brillo."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...