Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Danne77

Hjälp MD32A

Rekommendera Poster

Har en MD32A i min 24 fotare. Har hört en massa hemskt om den motorn. Tex. skall man aldrig varva över 3000 varv samt att man måste efterdra topplocket varje år p.g.a. aluminiumen i toppen och blockets gjutjärn växer olika. Finns det någon med kunskaper om denna motor och gärna erfarenheter. Vet någon maxvarv m.m. Har ett Aquamatic 280 drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Men vet någon om det är en känd problemmotor som på sikt skall bytas ut eller kan man köra med den även i fortsättningen. Fick också höra att man måste efterdraga toppen varje år stämmer detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två md-32 or i min båt har funkat bra. Men de är dyra reservdelar, tunga, dålig effekt och tål inte att belastas några längre stunder.Jag ska bytta ut dem så fort jag kan. Men att man skulle vara tvungen att efterdra toppen varje år det har jag varken gjort eller hört. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag fick tipset från handlaren jag köpte av. Han hävdade att så länge jag inte marchade över , vill minnas det var 2500-2800 varv/min, så skulle motorn hålla i många år. Senare hörde jag med en mekaniker på ett varv i Göta Kanal som sa att det berodde på de olika materialens förmåga att växa/krympa vid temp.ökning eftersom man då pressade ihop toppackningen rätt bra. Skulle dra efter ett speciellt schema och helst ta ur varje pinnbullt och fetta in den innan jag drog med momentnyckel. Vad tror ni om det? Hur mycket belastar du/ni era maskiner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna inte på ALLT,,det går alltid att göra en höna av en fjäder,,eller vad det heter,,detta är en mycket beprövad motorkonstruktion,,o det funkar ,,ingenting är optimalt o allt går att göra bättre,,men jag tror att du kan känna dig rätt trygg,,jaja det var min åsikt,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar som ödmjukast för alla tips. Nu känner jag mig lite lugnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...