Peter_K 4 240 Postad 28 Mars , 2014 Tänkte fixa till halshornsfästet i däck, som idag ser ut som upp-och-nervända revkrokar, skitkonstigt. Tänkte kapa dessa, borra ett hål och montera en hake. Ska då polera det rostfria beslaget - har aldrig gjort det förr... Är detta ett vettigt kit för ändamålet? http://www.clasohlson.com/se/Polerset-proffs-Wolfcraft/30-6460 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Mars , 2014 Det fungerar utmärkt till mindre detaljer, tänk bara på att om du har en kapad yta så behöver du slipa den väldigt slät innan du kan polera den till ok yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 570 Postad 28 Mars , 2014 Köpte det settet för att polera min propeller i brons för några år sedan. Den var ganska skrovlig och matt. Funkade sådär. För rostfritt i hyfsat skick brukar jag använda vanlig rubbing/cleaner från LeFant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Mars , 2014 (redigerade) Har sådana, funkar men har mest blivit liggande för det är svårt att komma åt i hörnor och prång. Avrundade saker typ pulpitrör är också bökiga, faktiskt lättare att forma handen rund och komma åt alla sidor samtidigt kan jag tycka. I näven då naturligtvis succesivt allt finare slipmedel, min skala går från smärgeldukar via trasor med två ventilslip-pastor till autosol vad gäller RF.Sitter det verkligen fastsvetsade upp&ner-vända öppna krokar i det inringade pulpit-beslaget? Ramlar inte segelhornet ständigt ur så fort seglet tas ner, eller har jag missuppfattat?? Redigerad 28 Mars , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 28 Mars , 2014 Sitter det verkligen fastsvetsade upp&ner-vända öppna krokar i det inringade pulpit-beslaget? Ramlar inte segelhornet ständigt ur så fort seglet tas ner, eller har jag missuppfattat?? misil.pulpit.jpg Det där är ju min förra båt, nu har jag en Dixie 27. Och du har precis förstått problemet, lägg därtill att om man går en bit för motor med lite sjö, eller bara hissar storseglet först, så uppstår problemet. Hittade ingen bättre bild än den här extremt uppförstorade och gryniga: främre hålet på bilden är för förstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 28 Mars , 2014 Köp en roterande mässingsborste till borrmaskin och polera med, alternativt en borste i rostfritt men dom är rätt så dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 527 Postad 28 Mars , 2014 Skitkonstigt, jag håller med. Instämmer med föregående skrivare, det viktigaste är att få ytan så lät som möjligt med grövre grejor, annars får du vänta med sjösättningen till 2015... En pansarfil brukar kunna bita på rostfritt och ger dessutom relativt släta ytor och plats att jobba verkar du ju ha. Lägger in en bild för de som inte vet vad en pansarfil är, tror du vet. Det kanske tom. räcker med den yta du får med pansarfilen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2014 När jag svetsar rostfritt krävs en hel del efterbearbetning … Först kör man med en sk flapdisc i vinkelslipen. Finns i grov, medium och fin. Sen en flapdisc för polering, typ filt, ihop med vit resp blå pasta. Varvtalet vid polering med pasta får inte vara för högt. Sisal och lump skivor går också bra, typ som i Wolfcraft-kitet. Men det ska vara blå, inte brun pasta till rostfritt. Använd inte stålborste och framförallt inte mässingstrådborste, resultatet blir en guldfärgad ton på det rostfria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 29 Mars , 2014 Efter att ha kapat krokarna m rondellen, slipat av m rondell, slipat m flapdisc och efter det m scotshbrite-flapdisc ser de så bra ut att jag är mer än nöjd. Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser