jberg 0 Postad 27 Mars , 2014 Hej, Jag har min båt både i sötvatten och bräckt vatten (ostkusten) och tänkte att jag skulle byta zinkanoderna mot aluminium anoder (blir en gul beläggning på hösten när båten legat i sötvattnet en månad). Jag har anoder på motor, drev och sköld, trimplan, häckpropeller och bogpropeller). Om jag förstår rätt ska man ha alla anoder av samma material. Problemet är att bogpropellern (Vetus) endast finns med zinkanoder. Blir det då ett problem om jag byter de övriga till aluminium? Mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 28 Mars , 2014 I sötvatten bör du ha anoder av magnesium och i bräckt vatten anoder av zink. Magnesium funkar i bräckt vatten, men förbrukas fort, fortare ju saltare vattnet är. Anoder av aluminium ska du använda i saltvatten. Även zinkanoder funkar i saltvatten. Man ska inte blanda olika anodmaterial eftersom anoderna då skyddar varandra. Det borde kunna funka att ha ett annat anodmaterial i bogpropellern som sitter långt från de andra anoderna, men det vill jag låta vara osagt. Någon som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 28 Mars , 2014 Njae, angående användning av aluminiumanoder är jag inte riktigt beredd att hålla med Mackey. Här finns en ganska informativ pdf. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 28 Mars , 2014 Njae, angående användning av aluminiumanoder är jag inte riktigt beredd att hålla med Mackey. Här finns en ganska informativ pdf. Mvh Stefan Jag klistrar in det jag tror Steffe008 menar inte stämmer med det jag skrev. Nej det gör jag inte alls, jag kunde inte inte att klistra in tabellen. Ni får kolla själva på sista sidan. En bra artikel för övrigt. Det Steffe008 vill få fram - tror jag - är att aluminiumanoder funkar bra. Fel av mig, minnet sviktar... Kollade lite mer och många rekommenderar faktiskt magnesiomanoder i sötvatten, medan Praktiskt båtägande 7/2010 konstaterar att korrosionen är så liten i sötvatten så att köpa magnesiumanoder kanske är att slänga pengarna i sjön. Även denna artikel är bra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 28 Mars , 2014 Jag kanske inte kom ihåg så fel i alla fall. Så här skriver VP bl.a. som svar på frågan . Vilken offeranod ska jag använda på mitt drev (när jag använder båten i både söt- och saltvatten)?Anoder som används i sötvatten får en vit oxidbeläggning (aluminium), eller blir gula (zink) vilket gör att anoden inte fungerar när den kommer tillbaka i saltvatten. Zinkanoder reagerar på samma sätt i bräckt vatten medan aluminiumanoder kommer att fungera bra i flodmynningar och andra bräckta vatten.Magnesiumanoder är inte utformade för att användas i saltvatten, du bör därför överväga att byta anoderna om du har din båt i saltvatten längre än 7 dagar. Detsamma gäller zink- och aluminiumanoder om du flyttar din båt mellan olika vatten. Se vidare http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/pages/FAQ_corrosion_1.aspxMackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 28 Mars , 2014 PS - dom som skrivit att aluminium är svaret, har bara alu anoder i sitt sortiment... Mercruiser vill ha magnesium anoder i sötvatten och alu i salt på sina drev. Mycket sötvatten i US. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 31 Mars , 2014 Hej igen. Jag hade själv problem med korrossion senaste sommar med zinkanoder främst i sötvatten (aluminiumbåt och utombordare med rostfri stålpropeller). Eftersom sötvattnet i området jag bor inte är speciellt rent finns det risk för att magnesium blir för reaktivt eftersom orenheter i vattnet gör det mera ledande. P.g.a. detta läste jag in mig en hel del på ämnet och tror att aluminium är bästa lösningen för mig som rör mig i sötvatten och bräckt vatten ibland (liksom trådstartaren). AlfaAlfa: Martyranodes, som står bakom artikeln jag tidigare länkade till, har både zink, aluminium och magnesium i sitt sortiment. Nu blev det inte Martyr i slutändan för mig utan Navalloy, men de torde vara ganska motsvarande. Finns f.ö. mycket intressant läsning om man bläddrar genom Performance metals (Navalloy) websida. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 31 Mars , 2014 Steff008 - artikkelen er skrevet av lederen i Performance Metals som produserer Navalloy og har kun alu noder i sitt sortiment til fritidsmarkedet. Og som også skriver at alu er det beste. Men det er jo best å prøve selv. Som du sier så er brakkvann og ulike metaller noe man bør følge med på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 1 April , 2014 Steff008 - artikkelen er skrevet av lederen i Performance Metals som produserer Navalloy og har kun alu noder i sitt sortiment til fritidsmarkedet. Og som også skriver at alu er det beste. Men det er jo best å prøve selv. Som du sier så er brakkvann og ulike metaller noe man bør følge med på! Du har så rätt så. Det har jag inte märkt tidigare och inte tänkt på heller eftersom ju webadressen till artikeln är: http://www.martyranodes.com/content/martyr-resources/Aluminum%20Anodes.pdf. Jag har ju som sagt inte heller hunnit prova ännu, men anoderna är inköpta och skall testas inkommande sommar. Innan dess kan jag inget annat än tro olika saker. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 4 April , 2014 Jag använder alltid aluminiumanoder till mitt Bravo III drev. Jag köper dem på Biltema och är mycket nöjd med både pris och funktion. Jag byter varje år eftersom anoderna förbrukas nästan på en säsong. Det finns inga som hels antydningar till angrepp på propeller, axel, kolvar, etc. Båten går i saltvatten (Skånes västkust) men kajplats i åmynning så vattnet där är nog att betrakta som bräckt. // Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser