Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Gäst mattias

Mariah, är det ett bra båtmärke?

Rekommendera Poster

Gäst mattias

Hej Jag undrar om det norska båtfabrikatet Mariah är något att ha? mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Mariah boats du menar så tillverkas dom i South Carolina USA. www.mariah-boats.com /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mattias

Hej Tackar! Har ni någon erfarenhet av detta märke, jag tycker det verkar vara en trevlig båt! mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är dina erfarenheter av din mariah då, fortfarande nöjd? plus, minus??

Jag funderar på att köpa en likadan, skulle va intressant o få dina åsikter, du som haft din ett tag.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips är att maila till SpunkTotte, då han inte skrivit ett inlägg på ungefär ett år är det inte säkert han ser din fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad jag har läst så är Mariah ett av topp 10 märkena i US !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och topp 1249 i sverige. Dessa båtar passar inte i det svenska klimatet och svensk båthantering. Undermåligt plastade vilket resulterar att de knappt går att lyfta i sling. Detta gäller även mosvarande skit/budget märken så som monteray chaparal osv, listan kan göras lång. Dock finns det bra amerikanska båtbyggare. Enl. min mening bygger Normännen de bästa båtarna i världen. Gämför deras kvalité samt detaljarbete med en Mariah tex!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig kluven, man hör så mycket om amerikanska båtar kontra nordiska, vissa säger att kvalitetsmässigt så har amerikanarna kommit ikapp de nordiska konkurrenterna, o skiljer det då 100 000:- i pris så blir det åtminstone intressant för mig, man håvar ju inte direkt in storkovan, men om det nu är så illa som du skriver krickus så vete tusan.

Jag är förstagångsköpare och vill ju få tag på en båt jag kommer att trivas med, helst med så lite problem som möjligt, man vill ju inte att båtköpet ska bli en otäck överraskning. Det jag letar efter är en daycruiser i mellanklassen som skall användas i insjö, tacksam för tips på bra båtar.

MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Henke,

Jag är förstagångsköpare och vill ju få tag på en båt jag kommer att trivas med, helst med så lite problem som möjligt, man vill ju inte att båtköpet ska bli en otäck överraskning. Det jag letar efter är en daycruiser i mellanklassen som skall användas i insjö, tacksam för tips på bra båtar.

Hej,

Det finns flera vägar att gå om man är förstagångsköpare, t ex (välj ordningföljd själv):

1. Köp nordiskt etablerat båtfabrikat med ny utombordare 4-takt eller 2-takt direktinsprutad. Blir dyrt men tryggt och du får hyfsat med pengar tillbaka den dag du säljer. Folk vet ungefär vad t ex Askeladden, Yamarin, Finnmaster, Uttern, Ryds, Buster, Silver innebär i kvalitet.

Och Yamaha, Mercury, Suzuki/Johnson, Evinrude, Tohatsu är.

2. Köp lätt begagnat och följ även punkt 1 här. Bör inte bli några problem heller.

3. Köp lite äldre beg enl punkt 1. Fortfarande i regel tryggt köp.

4. Köp 10-20 år gammal båt som har nyare motor enl punkt 1. Fortfarande hyfsat tryggt köp om du köper en välvårdad båt.

5. Gammal båt och gammal motor (utombordare) av känt nordiskt båtfabrikat. Om det är en pärla som skötts enl konstens alla regler med årlig service på motorn och båten vårdats genom åren bör den hålla många år till.

6. Köp nåt billigt, fortfarande känt fabrikat på båt och motor och antingen tutar du och kör till nåt rasar eller så fixar du upp allt till bra nivå så du kan lita på att det håller varje säsong ut (man vill ju undvika meckande på sommaren, då vill man åka och njuta av sommaren).

7. Köp nåt utomnordiskt el mer okänt båtfabrikat. Är det nytt kommer det att hålla ett tag i alla fall. Nya motorer idag håller hög kvalitet överlag. Är det beg kan kvaliteten variera ganska mycket förstås som på allt begagnat - ju äldre destå större risk för div problem. Exempel är Bayliner från 1980-talet där många byggdes med ganska dålig kvalitet.

Jag har absolut inget emot utomnordika båtar.

Problemet med förstagångsköp kan nog många gånger vara att man inte vill inte betala så mycket för hela kalaset. Man kanske inte vet om man kommer att gilla båtlivet efter att ha prövat på.

Billigt och kvalitet är svårt att få ihop när det gäller båtar (men omöjligt är det inte, t ex Bavaria gör lite större motorbåtar till ganska låga priser men har välkända kvalitetskomponenter och motorer).

Nytt, okänt men billigt kan i slutändan bli dyrt. Och andrahandsvärdet blir i regel lägre senare än vad mer etablerade märken har.

Försök åtminstone att lista vad båten skall klara av, t ex:

* Hur många skall åka i båten?

* Skall man kunna övernatta i båten, hur många?

* Önskar du utom- eller inombordare(bensin el diesel).

* Vill du helst ha nån form av fast överbyggnad (hytt, kabin, hard top)? Eller skall den vara mer öppen typ styrpulpet, walkaround, bowrider, daycruiser, RIB?

* Skall den vara trailerbar? Räcker båtupptagningsvagn (30 km/h) eller önskas bromsad trailer (80 km/h)? Kolla noga båtens totalvikt inkl motor, bensin och tillbehör. Kolla vad din bil får dra på B resp E körkort.

* Budget - sätt upp en gräns och följ sen den gränsen. Räkna med en hel del runtomkring utgifter (försäkring, ev båtplats, ev inköp av tillbehör osv).

Har man hyfsat med pengar att lägga ut på en båt finns det en del båtar som är väldigt kompletta och går bra i sjön, typ Uttern D55 (daycruser 5,5 meter, för utombordare), Yamarin 59DC (dycruiser 5,7 m, för utombordare), Ryds 18DC (daycruser 5,7 m, inombordare) osv. Det finns många fina nya båtar att välja på om man vill lägga ut så mycket pengar som en ny sådan båt kostar.

Oftast är det klokt att välja en några år beg båt som den förste ägaren har tagit de första årens värdefall på. De är så gott som nya. Visserligen kan garantin ha gått ut på motor och båt men köper du av handlare har du skydd där enl konsumentköplagen. Privatköp kan bli billigare men där får du inte samma skydd av lagen (köplagen) om ingat annat kommit överens mellan parterna.

Ta hjälp av nån kompis som är lite hemma på båtar när ni ev köper er första båt. En bra båthandlare kan nog lotsa er hyfsat rätt men tänk på att de vill göra så stor förtjänst på Er som möjligt och varje handlare har sina märken de vill sälja. Förhoppningsvis vill de ha Er tillbaka som kund och bemödar sig att ni får en båt som passar just Era behov.

Mina personliga åskikter ovan.

Hoppas Du får nån nytta av råden i alla fall.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...