Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

man blir ta mig fan tårögd, vilken okunskap..

men det där förslaget kommer aldrig att gå igenom, tycker att dom istället bör fokusera på att försöka bi behålla eller öka hummerbeståndet genom att se över dom reglerna istället med tanke på dagens höga fisketryck :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

När man saltar in fisk så avger den vatten. Man har altså inte använt något vatten utan det kommer från fisken. Då ser det ut som den ligger i ett vattenbad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

När man saltar in fisk så avger den vatten. Man har altså inte använt något vatten utan det kommer från fisken. Då ser det ut som den ligger i ett vattenbad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

 

Finns det något i den butiken som inte är svindyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

 

Finns det något i den butiken som inte är svindyrt?

 

så sant.. Men bra service :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är iofs nog så viktigt,sen är det nog så att om man vill ha en billig hobby så ska man inte ens fundera på något som har med fiske att göra.

Smakar det så kostar det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men eftersom man saltar agnet o den dräneras på vätska, så att fisken ska hålla längre under vatten, bör man då inte tappa av all fiske vätska i tunnan ? Känns knepigt att man iförsta hand ska bli av med vätskan i fisken o sen ligger dom i det? För mig är de ologiskt, ska inte fisken va så torr som möjligt? är bara undrande i denna typ av fråga :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men eftersom man saltar agnet o den dräneras på vätska, så att fisken ska hålla längre under vatten, bör man då inte tappa av all fiske vätska i tunnan ? Känns knepigt att man iförsta hand ska bli av med vätskan i fisken o sen ligger dom i det? För mig är de ologiskt, ska inte fisken va så torr som möjligt? är bara undrande i denna typ av fråga :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

 

Vad kostar sillen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

 

Vad kostar sillen?

 

köp frysta block på astrid i rönnäng och salta själva istället :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har tänkt på en sak, har sett att många har sitt agn liggandes i tunnor med typ vatten / spa i efter dom har saltats, varför? Va o köpte färdig saltad sill idag på carapax, när jag öppnade locket så fick ja se att sillen låg i typ spa/vatten, skall de inte ligga i salt hela tiden tills man ska agna med det?

Var inte det ett jäkla kilopris där? :/ 

 

Vad kostar sillen?

 

köp frysta block på astrid i rönnäng och salta själva istället :)

 

Vet du vad dom skall ha för sillen på Tjörn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni när ni saltar ert agn? Tappar ni av er vätska? Oh saltar om o grejer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni när ni saltar ert agn? Tappar ni av er vätska? Oh saltar om o grejer?

Nej då bara lager på lager med salt imellan håller i flera år om det är så :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur gör ni när ni saltar ert agn? Tappar ni av er vätska? Oh saltar om o grejer?

Nej då bara lager på lager med salt imellan håller i flera år om det är så :)

 

okej, samma här lägger lager på lager med salt imellan, men dom lagren längst ner brukar alltid ligga i en jävla sörja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja nu är suget verkligen på topp, hoppas på lite mer väder o vind i år så de blir lite mer rörelse där nere så dom inte bara sitter o trycker, förra året va allt bra lugnt o stilla nästintill hela tiden, (trögt) vilka skall ut vid 07.00 då ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felina skall vara på plats kl 07. Såg ut som vi får samma väder vi har haft ett tag så man får nog vara ute i tid annars får man nog ta en kölapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till alla hummerfiskare där ute. Jag har just beställt ett nytt lodd LOWRANCE ELITE 7 HDI. är det någon som har samma och om vad ni tycker om det ?????????? :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till alla hummerfiskare där ute. Jag har just beställt ett nytt lodd LOWRANCE ELITE 7 HDI. är det någon som har samma och om vad ni tycker om det ?????????? :huh:

Jag har föregångaren till den Elite 5.

Det funkar ok, Tror nog att du kommer vara nöjd med det när du väl har fått jobba lite med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret . Ja jag tror det med , har kollat lite på nätet och det tar nog en stund innan man kommer in i det och får det som man vill och har koll på vad som är vad. ........MVH FELINA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Löjtnant Brandberg allt i ordning inför måndagen ;) Tycker att vi är ganska färdiga. 28 tener som ligger klara och ska lastas söndag kväll. Tycker bara att tiden går för segt ..... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Löjtnant Brandberg allt i ordning inför måndagen ;) Tycker att vi är ganska färdiga. 28 tener som ligger klara och ska lastas söndag kväll. Tycker bara att tiden går för segt ..... :(

Vi åker upp till stugan på lördag för det sista förberedelserna.

Tinorna ligger klara, makrillen är saltad, ölen är inhandlad. Om allt funkar som det ska så ska vi nog även försöka oss på höstöringen till helgen.

 

Såg med lite fasa att de verkar bli en rätt blåsig premiär vecka, men skit idet. Här ska fiskas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört eller sett något mer ang gummiband på klorna på hummern ???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört eller sett något mer ang gummiband på klorna på hummern ???????

 

Ja, tjänstemannen ifråga skall få Nobelpriset i värsta slöseri med skattepengar. Fast det var visst väldigt hård konkurrens från andra förmågor inom den gröna sektorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja VM i tok-ideer så kommer Sverige att ställa upp med ett starkt lag som jag tror att det blir pallplats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de någon här som agnar färdigt tinorna kvällen innan premiären eller agnar ni dom på morgonen när ni slänger i dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...