Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

Endast en romhona idag bara, skit kasst, har ju vart bra vind nu i 4 dagar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog igår efter att tinorna varit i 6 dygn. En lovlig på 7 tinor och den fick gå tillbaka, inte lönt att ta hem när den är precis på måttet. Tog hem tinorna ist, vet inte varför men tycker inte det var kul i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drog igår.

8 av 9 tinor återfanns.

3 humrar i den ena tinan, glädje i båten.

1 precis under måttet och 2 romhonor.

Inte riktigt samma glädje...

Tog upp tinor och båt och summerar årets fiske som mitt sämsta hittills.

0 godkända.

Nya tag nästa år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tar ni upp båt och tinor 1v efter premiären? Verkar helt galet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det kan verka galet...

Men i år är det för mycket annat som kommer i vägen längre fram.

Jag bestämde tidigt att det inte skulle bli särskilt mycket fiskat.

Hellre lite än inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där jag fiskar behöver man ingen båt, tinorna ligger så tätt att man kan gå ut på alla kulor.

Det förtar lite av nöjet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det 13 st på 13 tinor, varav 2 var romhonor och 2 under måttet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säsongen går sådär.. 3 idag, en romhona och två med hem. Tyvärr har något geni kommit på att det är enklare att skära sönder hela mina burar istället för att sprätta loss buntbanden innan dom tar innehållet. Helt jävla bedrövligt. Fick typ in hela överkroppen genom hålet.

Glädjande var dock att jag ikväll hittade vattenskyddat fodral till telefonen på tradera. Har inte haft något tidigare så det blev beställning direkt. Sjukt billig livförsäkring och trygghet.

Ni som inte har, skaffa!

Redigerad av sigge_1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej gott folk inte ge upp så lätt. Jag och bror drog 28 tener fick 15 tag 5 rom och 1 liten. Det är bara andra veckan vi fiskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde att säga att dom hade stått i tre dagar. Önskar att vi kan få mer kulingar. 2-3 dagar räcker Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett svar till sigge och .började på tisdag morgon med en av körd lina " ensam tena " samt en tena på ca 15 meters djup borta. Har ca 33-35 meter lina samt 3 dalltar. Hitta tena på onsdag ca 1000 meter längre in bland kobbar och skär. Min bror namngav det och jag tyckte det passar. JÄVLA BILTEMA LAND. nu har vi gått väster över

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I måndagskväll så sjunk båten. Efter lite jobb så tog den oss ut till hummern tisdag kväll :)

post-83227-0-00150900-1412140417_thumb.jpg

post-83227-0-53866100-1412140480_thumb.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läst i en artikel att amerikanska humrar nu hotar det svenska beståndet. Finns det några hummerfiskare här? Har ni sett några jänkare i sjön? Tydligen så får man 500 kr i hittelön om man lämnar in humrarna till Havsfiskelaboratoriet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nästa år skall vi köra på erimitkräfta! Norge har forskat på vad vår hummer äter helst!

En trevlig sida att läsa när både väder och fiske inte är bra.

www.imr.no/temasidor/skalldyr/hummer

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

El Capitan, det där kan inte ha varit lite jobb?...

Ingen större fara. Pumpa ur vattnet och få båten flytande. Spola allt.

Plocka isär startmotor och generator för att skölja med sötvatten och elspray sedan uppstart så fort det gick. Motorn var ej full med vatten utan bara litegrann. Ca fyra oljebyten senare så verkar grejerna funka bra.

Ny länspump och nivåvakt(får bli dubbla snart)

Får byta lite kablar och huvudbrytare också men det behövdes oavsett

Ikväll blir det ut och kolla tinorna igen :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nyss hemkommen från tredje draget. två godkända o en romhona. precis som förra draget. 

hur länge kan man förvara levande hummer? har lagt dem i kylen ihop med ordentligt med färsk tång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha så har även jag, eller vi, dvs hela familjen slängt i våra 3 tinor. Mest för att ungarna tycker det är kul oavsett vad som är i tinorna.

bryggrannen var också ute o vittjade och fick visst 1 laglig, men hade fått tinor stulna. Likaså stod det en artikel i lokaltidningen om en hummerfiskare som fått flera tinor stulna. Trodde inte det var så utbrett med stölder här i söder. men vi får väl se om de ligger kvar nu när det ska blåsa kuling o hårda vindar under flera dagar.

hur gör ni med betet?

jag tog makrill utan fileerna, dvs kropp, fena och huvud och lade i en spann med salt några månader, men den blir ju bara mumifierad och torr utan att lukta illa ö.h.t, vad är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av mina spänner från förra året luktar knappt nått heller. Saltet är ju till för att konservera "maten". Använd mindre salt om du vill att det skall lukta mer. Mitt agn funkar bra trots avsaknaden av ond-bråd-död-doften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha så har även jag, eller vi, dvs hela familjen slängt i våra 3 tinor. Mest för att ungarna tycker det är kul oavsett vad som är i tinorna.

bryggrannen var också ute o vittjade och fick visst 1 laglig, men hade fått tinor stulna. Likaså stod det en artikel i lokaltidningen om en hummerfiskare som fått flera tinor stulna. Trodde inte det var så utbrett med stölder här i söder. men vi får väl se om de ligger kvar nu när det ska blåsa kuling o hårda vindar under flera dagar.

hur gör ni med betet?

jag tog makrill utan fileerna, dvs kropp, fena och huvud och lade i en spann med salt några månader, men den blir ju bara mumifierad och torr utan att lukta illa ö.h.t, vad är fel?

Pratade med en annan kollega, på årets första dragning så var 3 tinor borta för han. En hitta han till sist, typ 500 meter därifrån. Så det som är "stöld" är nog ibland tjuvdragning + dumping på valfritt ställe. Kanske kan vara värt att säga till brygggrannen att leta lite?

Kan inte förstå att myndigheterna inte sätter sig på valfri ö och filmar en lugn dag.  De skulle fått napp på direkten. Själv har jag matat grisarna med minst 12% av min fångst hittills.   

Makrillen saltas hel typ några veckor innan fisket. Din har nog stått för länge och förlorat vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som saltar ert agn själva, rensar ni makrillen / sillen eller saltar ni in fisken hel?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kan ju fanken inte mata hummern med fileerna, någon måtta få det faktiskt vara -_-

speciellt inte efter den dåliga tillgången på makrill detta året ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 med hem idag efter 2 bomturer med bara romhonor och för små. Idag blev det en på 9.5 och en på 10.4 vid malö, i år har det blivit 10 godkända med hem, 11 rom och 2 för små, jag å min bror e riktigt nöjda. En tina satt tyvärr fast trots att vi försökte köra loss den, men vi ska göra ett nytt försök nästa helg när det har lugnat ner sig med vinden.. hur går det för er? E ni nöjda med er fångst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som saltar ert agn själva, rensar ni makrillen / sillen eller saltar ni in fisken hel?

rensar ur inälvor å skär den i 2-3 bitar.. blir kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tredje dragningen, 5 st godkända och en romhona på 13 tinor. Största en hona på 1.3kg. Totalt 18st godkända i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu summerar vi denna säsongen och kan lätt konstatera att det är en av de sämsta någonsin för vår del. Pratade med fisketillsyningsmännen i lördags och de kunde bara hålla med. Fisket i det området vi har fiskat har varit väldigt dåligt för alla.

känns väldigt snopet nu när burar och båt är uppe på land.

Men vi tar nya tag nästa år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brandberg, Flinkenxxx, fisk med flera.
Följ gärna länken i min signatur och uppdatera googledokumentet som ligger där.
Det kan bli interessant att se om även vår begränsade statistik visar på bättre eller sämre hummerfiske.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixat, kul å följa. Är det bara att redigera för varje gång vi vart ute då?

Brandberg, Flinkenxxx, fisk med flera.

Följ gärna länken i min signatur och uppdatera googledokumentet som ligger där.

Det kan bli interessant att se om även vår begränsade statistik visar på bättre eller sämre hummerfiske.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...