kalle51 0 Postad 25 Mars , 2014 Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja. Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 25 Mars , 2014 Det ser ut som ett självcentrerande innerlager. Det är till för att hålla havet ute. Vetus har sådana i sin katalog och deras är vattensmort. http://viewer.zmags.com/publication/9437acee#/9437acee/62 Jag har haft ett liknande men mitt var ombyggt från fettnippel till oljesmörjning. Jag hade slangen ansluten till en burk med växellådolja som satt uppfäst på skottet bredvid motorn och höll packboxarna smorda. Vetus skriver att deras är vattensmort och ska anslutas till sjövattenintag. Du får nog kolla om det är oljigt på packboxarna inne i lagret och sedan bestämma dig för olje- eller vattensmörjning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Mars , 2014 Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja. Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten Vad har du i den andra änden på slangen TS? En oljeburk eller en fettkopp? Att detta skulle vara en vattensmord tätning tror inte jag. I värsta fall en smörjnippel för fettspruta, vilket inte är bra då trycket kan trycka ur tätningarna så att havet har tillgång till hela insidan av båten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalle51 0 Postad 26 Mars , 2014 Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja. Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten Vad har du i den andra änden på slangen TS? En oljeburk eller en fettkopp? Att detta skulle vara en vattensmord tätning tror inte jag. I värsta fall en smörjnippel för fettspruta, vilket inte är bra då trycket kan trycka ur tätningarna så att havet har tillgång till hela insidan av båten. Kalle Har varit och kollat i båten. Slangen är inte ansluten till något utan ligger bara där. Har lite svårt att tro att det är en vattensmord tätning då den isåfall skulle vara ansluten till ett sjöintag med en simpel vinylslang. Börjar luta åt att det är en oljesmörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 27 Mars , 2014 Jag har samma tätning på min båt, slangen har jag dragit upp till ett stuvfack i sittbrunnen och den är inte heller inkopplad i något. Däremot kollar jag lite då och då om det finns olja i slangen, annars fyller jag på med en oljekanna. Det fungerar men är inte optimalt, jag har sträckt upp slangen så att det inte lägger sig luftbubblor ivägen för flödet. Jag håller utkik efter en oljebehållare att koppla på.. Jag använder samma olja som till motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 27 Mars , 2014 När jag hade ett sådant system så var oljeburken en enkel plastburk med skruvlock (rymde kanske en dl). I botten på burken satt det en mycket liten bottengenomföring som slangen var trädd på. Jag använde växellådsolja som är lite mer trögflytande än motorolja. Systemet fungerade jättebra, inget läckage med vatten, kolla oljenivån nån gång dåochdå men behövde inte fylla på ens varje år. Mycket enklare än att använda fettnippel (det var därför jag bytte ut den). Mina kommentarer om vattensmort längre upp grundar sig i att den modell som Vetus har i sin katalog idag inte ska fyllas med olja så det gäller att veta vilken typ av tätning det är. En enkel koll genom att skruva ur det rör som sitter i tätningen borde ge svar på om det varit olja i tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skutt76 0 Postad 3 Oktober , 2014 hej där jag använde skf smörjkopp som man ställer in tid på då lägger denna på ett svagt övertryck som håller vatten ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 16 November , 2014 Du ska sätta upp slangändan så att den är över vattenlinjen, annars kan det börja läcka in vatten bakvägen när oljan är slut. Gör du bara det och fyller på med lite olja, har du en bra lösning. Jag använder lite tjockare olja till drev på aktersnurror,eftersom föregående ägare hade gjort det. Har funkat kanon i 18 år. Jag bytte gummislangbiten för några år sedan för säkerhets skull. Det fanns inga sprickor,men den var cirka 30 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 17 November , 2014 Det är en propelleraxeltätning som smörjs med det vatten som läcker in. Slangen är till för att vattnet inte ska rinna in i båten och ska hängas upp ovanför vattenlinjen. Slangen ska vara öppen så att vatten kommer in i tätningen. Läs mera här. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 November , 2014 Det kan vara vattensmort men de som tex satt i många båtar byggda på 80-talet ska det vara olja i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 November , 2014 (redigerade) Jag hade en liknande lager med slanganslutning till min förra båt (Omega 28). Var inte säker på hur den skulle användas, men beslöt så att ansluta en liten behållare (bromsvätskebehållare från en bil) och fylla olja i behållaren så att slangen håller olja kontinuerligt till lagret. Smörjmässigt fungerade det bra och efter att jag även fixerade axeln med ett extra stödlager (ca 3m lång axel) så fick jag bort vibrationer och ett visst oljespill så blev det riktigt bra. Hade lite problem även med att det stod en luftbubbla kvar i slangen, men efter att jag ökade slangdimensionen så luftade slangen ur sig själv upp till behållare. (placerad i nivå med vattenlinjen). Jag hade båten i drygt 30 år och under den tiden fungerade det bra, använde då bara vanlig motorolja (lite tjockare typ SAE20-50) Redigerad 17 November , 2014 av Hasse_O 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 1 December , 2014 Hasse_O:s beskrivning av lagret och dess smörjning samt oljan är adekvat. Luftbubblan kan vi dock glömma. Väsentligt är dock att "bromsvätskebehållaren" placeras så högt som möjligt (min 30 cm över vattenlinjen). Din axeltätning är inte en PSS propelleraxeltätning så som Mackey säger! En PSS består av två separata delar där den ena delen har en kolfiberring som pga den korrugerade slangens fjäderkraft trycks mot ett med propelleraxeln roterande stycke. Denna konstruktion är vattensmörjad. Slangen skall föras och fixeras över vattenlinjen. Dess uppgift är att sekärställa att kolfiberringen får vatten omedelbart efter tex sjösättning. PSS och dess släktingar är utmärkta men har en svaghet. Det fjädrande röret bör pressas ihop så att ett temporärt lekage uppstår, innan akseln sätts i rotation, om ett längre uppbehåll förestått (tex båten uppe för vintern). Gör man inte det kan hela tätningen havera! Tillbaka till din packning. Den består av en mässingshylsa vars innerdiameter är rätt nära ytterdiametern av din propelleraksel. I båda ändorna av denna hylsa finns stefapackningar. Kaviteten mellan dessa skall vara oljefyld och oljans tryck skall överstiga det inträngande vattnets. Därför skall behållaren vara över vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser