Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
D-qvist94

motorn dör när generatorn laddar! hjälp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag hade testat med en omkopplare enligt bilden istället för bara brytning. När du stänger av laddningen så jordas fältlindningen D+ via laddlampan istället för att bara hänga i luften. En sådan jordning avmagnetiserar fältmagneterna snabbt och säkert vad jag begriper.
Går det så går det, experimentet borde i.a.f. vara ofarligt eftersom laddlampan sitter i serie och begränsar strömmen rejält.

Är nog som sagt Bosch original kombirelä, alltså startrelä plus laddningsregulator i samma burk. Schema finns HÄR.

Edit tillägg: Testa gärna om det funkar med nån krokodilklämma till jord innan du byter brytaren, men akta naturligtvis så brytaren är avstängd innan jordning. ;-)
post-86835-0-54479000-1395928146_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade testat med en omkopplare enligt bilden istället för bara brytning. När du stänger av laddningen så jordas fältlindningen D+ via laddlampan istället för att bara hänga i luften. En sådan jordning avmagnetiserar fältmagneterna snabbt och säkert vad jag begriper.

Går det så går det, experimentet borde i.a.f. vara ofarligt eftersom laddlampan sitter i serie och begränsar strömmen rejält.

 

Är nog som sagt Bosch original kombirelä, alltså startrelä plus laddningsregulator i samma burk. Schema finns HÄR.

Edit tillägg: Testa gärna om det funkar med nån krokodilklämma till jord innan du byter brytaren, men akta naturligtvis så brytaren är avstängd innan jordning. ;-)

attachicon.gifladdschema.laddstoppbrytare.jpg

Då kopplas ju + och minus ihop när jag slårpå laddningen? Det låer ju inte så bra. Eller har jag fattat rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är iaf ett kopplingsschema för reläet/regulatorn. Kola som sagt hur dina anslutningar sitter, men mina satt i den ordning som schemat specificerar

Idag kollade jag lite snabbt och det är inte samma relä som du har kopplingsschema på.

mitt relä från vänster:

31 jord(sitter på sidan) kopplad till dynann

30h till dynan

B+ batteriet och där sitter även b+ från generatorn.

50 startknapp

Df inget, tagits bort av mig

D+ inget, tagits bort av mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D-kvist94 skrev: Då kopplas ju + och minus ihop när jag slårpå laddningen? Det låer ju inte så bra. Eller har jag fattat rätt?
Nja, nu blev det litet otydligt vad som avses. Ifall du förtestar funktionen med typ krokodilklämma så kan du som jag skrev i editeringen av misstag kortsluta enligt nedanstående bilds A-alternativ. Men observera att omkopplaren är vänd så att detta blir omöjligt efter eventuell installation, gäller bara att inte klanta sig vid testandet. Vad gäller "kortslutning" av D+ via bildens B-alternativ så sker den via laddlampans glödtråd så strömmen blir svag. Och just laddlampans motstånd är intressant på andra sätt, får inte vara för svag (minst 2-4 watts glödlampa brukar rekommenderas) eftersom fältmagneterna annars inte får tillräcklig startmagnetisering för att laddningen snabbt skall komma igång utan att behöva rusa motorn. Jag menar att även det motsatta kan gälla, att fältlindningens genererade ström via laddlampan kan ta udden ur kvarvarande magnetisk remansens genom att belasta fältlindningen?)

Nå, att jag skriver typ "skulle själv testat att" betyder just vad det säger, inga garantier men ändå i mina ögon tillräckligt bra för att våga testet. :)
post-86835-0-95731500-1395943674_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... har klurat en vända till, tror nu också att nerväxling av alternatorn är bästa åtgärden. Skulle nog lösa problemet med självmagnetiseringen som bara tycks ske på höga varvtal, och även inverka positivt genom att minska vridmomentet något. (Alternatorn växlar väl då automatiskt upp vridmomentet men antagligen inte riktigt lika mycket som du växlar ner, för verkningsgraden är tydligen bättre vid lägre varvtal.)
Tror inte längre på min föreslagna omkopplare, enda sättet att avmagnetisera fältmagneternas kvardröjande remanens snabbt är väl egentligen växelström. Förväxlade detta med att regulatorn "kortsluter" magnetfältlindningen (rotorlindningen) då laddningen skall snabbminskas, elektromagneterna tappar då styrka men knappast sin remanens.

Verkar vara det tidigare länkade Boschreläet enligt bilden som gäller, och att som TS ta bort kablarna till DF och D+/61 borde räcka. Att som Pentax föreslog använda dynan till enbart ett separat startbatteri är en god idé, fast själv har jag bara startvev som backup och två 70Ah parallella allround-batterier. Gäller kanske TS också, fast med 3x70 Ah?

[själv bryter jag f.ö. två ledningar till min 40 amps Kubota-alternator vid avstängning, en direktkabel från tändningen och laddlampe-kabeln. Fråga mig inte hur den är kopplad internt, laddlampan och extrakabeln på tändlåset får inte sitta ihop permanent utan brytas från både batt-plus och från varandra. Annars går det på nåt märkligt vänster 2-3 ampere kontinueligt från batteriet så länge huvudbrytaren är tillslagen.]
post-86835-0-80241400-1396010832_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag tagit bilder på generatorn och så, jag ska bara slänga i mig käk och starta datorn sen läger jag upp dom, remskivan på generatorn är mindre än den på dynastarten, ni får snart se bilder:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nähä bilderna var för stora när jag tog med den telefonen:( troligtvis ska jag in till garaget ikväll så då tar jag bilder med telefonen jag tog med på elschemat för då fungerade det ju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D-qvist94: Ja, bilder på alternatorn (växelströmmaren) kan kanske vara bra. Jag tror inte att brytning av laddlampan är en bra lösning, för den kan enbart förhindra laddstart vid start av motorn. Har den börjat ladda måste vad jag begriper motorn stängas av, det hjälper inte att bara slå av laddlampan. Dumt att ha den påslagen ifall du t.ex. går in i hamn och skall börja manövrera sakta. Skall försöka göra ett bättre inlägg med nåt typiskt elschema, kanske går det att hitta en bättre metod att styra laddningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag varit i ritaretagen, hoppas det framgår hyfsat tydligt varför laddlampe-brytning knappast kan stänga av laddning som väl har börjat. Inte heller min tidigare föreslagna omkopplare funkar, lampan skulle väl bara lysa och laddningen fortsätta opåverkad. Finns många varianter av scheman men de flesta har nog en funktion som är snarlik det nedanstående.
TS har ju starkare motor än jag så kanske kan brytning skippas ifall utväxlingen ändras?

[Ett tänkbart sätt att stoppa laddningen utifrån vore väl annars att lura senseledningen med inkoppling av ett litet ficklampsbatteri i serie vid avstängning, regulatorn tror att spänningen är för hög och stryper B+ till batterispänningens 12,7V typ? Klumpig lösning men men. Några andra förslag?]
post-86835-0-37017600-1396096718_thumb.jpg
Edit,tillägg: Asch, blev ett litet fel i det förenklade schemat, fältmagneterna jordas av regulatorn inte som jag ritat plusmatas. Bägge varianter förekommer, men regulatorn sitter alltid i serie med magneterna och matas av diodtrion enligt beskrivningen.

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till TS.

 

Känner du på dig att det var belastningen från generatorn som fick motorn att dö eller kändes det som att tändningen slogs ifrån?

 

Inte säkert att man kan avgöra det. Att det kommer synkront med att generatorn laddar är väl klart. Det vi alla har i tankarna är väl om nåt med tändnigen går galet iom generatorn matar ut högre spänning.

 

Inte troligt men allt kan hända. Att generatorn skulle ta så mycket av orken är ju heller inte så troligt men nångotdera av dessa är det väl. Eller en kombination. Jag har ju själv sett vad en generator bromsar med min gamla erfarenhet från utombordaren med påhängsgenerator.

 

En grej man kan kika på är hur mycket kilremmen sträcks på dragsidan. En chans att avgöra momentet.

 

Fick just en idé som är enkel att testa. Släck på generatorremmen så att den inte orkar driva så mycket. Då får du kanske det typiska remskriket men motorn tuffar vidare. Remmen tål en hel del skrik och du kan mäta laddspänningen t.ex. Eller ännu bättre strömmen.

 

Nyladdade batterier är också skönt för en generator. Lätta arbetet utom första minuterna kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i ritaretagen, hoppas det framgår hyfsat tydligt varför laddlampe-brytning knappast kan stänga av laddning som väl har börjat. Inte heller min tidigare föreslagna omkopplare funkar, lampan skulle väl bara lysa och laddningen fortsätta opåverkad. Finns många varianter av scheman men de flesta har nog en funktion som är snarlik det nedanstående.

TS har ju starkare motor än jag så kanske kan brytning skippas ifall utväxlingen ändras?

[Ett tänkbart sätt att stoppa laddningen utifrån vore väl annars att lura senseledningen med inkoppling av ett litet ficklampsbatteri i serie vid avstängning, regulatorn tror att spänningen är för hög och stryper B+ till batterispänningens 12,7V typ? Klumpig lösning men men. Några andra förslag?]

attachicon.gifalternator.internschema.jpg

Edit,tillägg: Asch, blev ett litet fel i det förenklade schemat, fältmagneterna jordas av regulatorn inte som jag ritat plusmatas. Bägge varianter förekommer, men regulatorn sitter alltid i serie med magneterna och matas av diodtrion enligt beskrivningen.

 

Ja, alltså strömbrytaren satte jag inte där för att kunna stänga av laddningen utan innan jag kopplade in allt så läste jag (självklart) på innan och då fanns det en och annan tråd där någon/några hade skrivit att dom inte kan varva upp motorn och därför satt en strömbrytare så att dom kan starta laddningen när motorn blivit varm och då tänkte jag att då sätter jag in en strömbrytare för säkerhets skull så det är därför jag har en strömbrytare till generatorn, inte för att kunna stänga av laddnigen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

D-kvist94: Du skriver i första meningen i trådhuvudet att du "tror" att motorn har 12 hästkrafter, kanske dags att utreda detta närmare? Ett foto eller modellbeteckning vore inte dumt?

Här en läcker filmsnutt med gammal tvåcylindrig FM-are, är nog inte en sådan du har men vad har du egentligen?

[Haha, identifierar ur filmen magnetapparat-tändning till de två tändhattarna på det enorma cylinderlocket, även en liten Solexförgasare (har sådan själv). Vidare (eftermonterad?) startmotor med tillslagssolenoid, men ingen som helst batteriladdning vad jag kan se. Smörjsystemet verkar nästan vara konstruerat enligt de gamla råoljemotorernas yttre synliga droppsystem, fast en tryckpump tycks enligt mätarn ge normala moderna tryckvärden.]

Forgus tips ovan är bra, för nåt är skumt ifall en TOLVHÄSTARE tvärdör vid höga varv och öppet spjäll tycker även min maggrop!? (Har sett en tumregel nånstans att "endast" 1 hästkraft per 25 amperes laddning stjäls givet normala verkninggrader, i ditt fall alltså maximalt två av tolv!?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till TS.

 

Känner du på dig att det var belastningen från generatorn som fick motorn att dö eller kändes det som att tändningen slogs ifrån?

 

Inte säkert att man kan avgöra det. Att det kommer synkront med att generatorn laddar är väl klart. Det vi alla har i tankarna är väl om nåt med tändnigen går galet iom generatorn matar ut högre spänning.

 

Inte troligt men allt kan hända. Att generatorn skulle ta så mycket av orken är ju heller inte så troligt men nångotdera av dessa är det väl. Eller en kombination. Jag har ju själv sett vad en generator bromsar med min gamla erfarenhet från utombordaren med påhängsgenerator.

 

En grej man kan kika på är hur mycket kilremmen sträcks på dragsidan. En chans att avgöra momentet.

 

Fick just en idé som är enkel att testa. Släck på generatorremmen så att den inte orkar driva så mycket. Då får du kanske det typiska remskriket men motorn tuffar vidare. Remmen tål en hel del skrik och du kan mäta laddspänningen t.ex. Eller ännu bättre strömmen.

 

Nyladdade batterier är också skönt för en generator. Lätta arbetet utom första minuterna kanske.

Det vet jag faktiskt inte vilket av det om jag ska vara ärlig.

 

Men imorgon har jag bestämt att jag och två kompisar ska in till garaget så imorgon tar jag bilerna och filmen jag har pratat om.

Då tänkte jag testa att slå på strömbrytarn och kolla gnistan med strömbrytaren påslagen och får den ingen gnista då så bryter ju generatorn tändningen på något vänster och får den gnista så är det väl att inte motorn orkar, kan det vara så enkelt att kolla?

sen kanske jag ska separera generatorn helt och hållet från övriga systemet(under felsökning).

Och funkar det att separera det helt så får jag la bygga om igen så att dynan laddar startbatteriet och generatorn förbrukningsbatteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en beskrivning HÄR hur man känner igen motormodellen.
L-2:an och S-2:an ger ca 12 hk och den snarlika S-22 uppåt 16. (Att det står 8-12 är troligen att den lägre siffran gäller fotogendrift, dvs "traktorbrennstoff", min Albin sägs f.ö. ge 5-6 hk skrivet på det sättet.)
Noterar att L-2:an i originalskick har magnetapparat istället för batteritändning, blir väl väldigt osannolikt med tändfel i samband med alternatorstart i sådant fall. Fast konstiga saker händer.

Finns även NYTTIGA PDF:er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag här i båten, jag har bytt remskiva så dynastartens remskiva sitter på generatorn och vise versa och nu håller motorn igång längre iallafall så det är ju fel utväxling som är felet då så jag får jöpa en större remskiva, skönt det är att veta felet.

Och puckot som klagade slipper nu se tråden uppdateras hela tiden!

Jag vill bara tacka alla för hjälpen med förslag och idéer, beskrivningar, elscheman och annat, nu vet man vilket forum som man kan vända sig till för att få hjälp och inga spydiga kommentarer (förutom knallarslet då) som det blir på många forum, tack än en gång:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att nerväxling verkar hjälpa! :)
Rapportera gärna slutresultatet ifall du får till en bra lösning, storlek på remskiva, vilken motormodell, hur den uppför sig mm. Kan ju eventuellt vara bra för nån annan i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ju glömt att påpeka detta trista med explosionsrisken, tråkigt att säga men bensinmotorer och gnistrande släpkol i generatorer är ingen ju bra kombination. Alternatorer från bilar saknar skydd, och försäkringsbolag gillar därför inte sådana monterade i båtar - eftersom bilar har har god ventilation nedtill även för eventuellt bildad tung nedåtströmmande bensingas.

[Min 40-amps Kobota-alternator är "godkänd", vad nu det innebär? Har enligt bilden bara konstaterat att de ofrånkomliga smågnistorna vid släpkolen omges av ett tätande tvådelat gummihölje, med en sorts labyrint som enda ingång. Kan finnas fler anpassningar som jag inte sett.
Men hur bra är det på en skala kan man fråga sig, blir väl visserligen inte minsta "tvärdrag" runt kolens gnistor så eventuell explosiv bensingas i motorutrymmet strömmar inte in obehindrat (Alternatorer har fläktvingar på sin drivaxel så allmänt pådrivet tvärdrag råder i övrigt genom denna av kylnings-skäl, till skillnad mot dynastarters som alltid bör vara heltäta.)]

 
Så hur är det hela i bilden egentligen tänkt att funka, skall anordningen förhindra explosion genom att minska gasvolymen (minska ev explosionsenergi) inom släpkols-tätningen och eventuellt via labyrinten även kunna minska risken för allmän antändning av hela motorutrymmet, nån fundering kring detta? Varför tillåta ventilation runt gnist-riskområdet med labyrint ö.h.t, bildas visserligen ozon vid gnistor men än sen??
post-86835-0-62436900-1396272954_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Så hur är det hela i bilden egentligen tänkt att funka, skall anordningen förhindra explosion genom att minska gasvolymen (minska ev explosionsenergi) inom släpkols-tätningen och eventuellt via labyrinten även kunna minska risken för allmän antändning av hela motorutrymmet, nån fundering kring detta? Varför tillåta ventilation runt gnist-riskområdet med labyrint ö.h.t, bildas visserligen ozon vid gnistor men än sen??
 

Jodå, nät, labyrinter etc kan användas som explosionsskydd. Kolla tex Davys gruvlampa, en oljelampa med öppen låga som är säker i gasfyllda gruvor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så hur är det hela i bilden egentligen tänkt att funka, skall anordningen förhindra explosion genom att minska gasvolymen (minska ev explosionsenergi) inom släpkols-tätningen och eventuellt via labyrinten även kunna minska risken för allmän antändning av hela motorutrymmet, nån fundering kring detta? Varför tillåta ventilation runt gnist-riskområdet med labyrint ö.h.t, bildas visserligen ozon vid gnistor men än sen??

 

Jodå, nät, labyrinter etc kan användas som explosionsskydd. Kolla tex Davys gruvlampa, en oljelampa med öppen låga som är säker i gasfyllda gruvor. 

Kollade lampan, funkade tydligen bra men rostade så förbaskat i de fuktiga gruvorna så det vart ingen succes ändå. Ofta sitter det ett metallnät i förgasarinsug som kallas flamdämpare, har själv ett sånt. Fast litet konstigt ändå med labyrinten, gnistorna behöver väl inget syre utan skall helst inte finnas alls. Tja, funkar säkert bra utan att jag grubblar på det. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är lättare att moderera i den nya plattformen sägs det. Rapporterar själv detta inlägg för att testa. Föreslår radering av Ivan65:s samtliga inlägg plus borttagning av övriga inlägg eller delar av inlägg som kommenterar klottret. Inklusive detta. Tråkigt att behöva besvära Admin med sånt sandlådetrams men det är som det är.
:(

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tja, funkar säkert bra utan att jag grubblar på det. :-)

Jag har samma inställning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Tja, funkar säkert bra utan att jag grubblar på det. :-)

Jag har samma inställning!

 

 

Haha, eller hur! :)

Koldamm från släpkolen är den senaste funderingen som mitt arma hjärnkontor torterar mig med. Förmodligen behövs en öppning för att bli av med detta elektriskt ledande pulver? (Explosionsrisk är relevant i tråden, därav denna djupdykning i detaljer.) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att moderera i den nya plattformen sägs det. Rapporterar själv detta inlägg för att testa. Föreslår radering av Ivan65:s samtliga inlägg plus borttagning av övriga inlägg eller delar av inlägg som kommenterar klottret. Inklusive detta. Tråkigt att behöva besvära Admin med sånt sandlådetrams men det är som det är.

:(

 

Har rensat i tråden nu.

Vi får rapporteringar och även anmälningar av medlemmar så vi ser det. Jag har dock haft semester, välbehövlig sådan, men är igång igen. Skall se över hur rapporteringar syns för medlemmar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...