Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
D-qvist94

motorn dör när generatorn laddar! hjälp

Rekommendera Poster

Hej, jag har en FM snipa med en bensinare FM motor på 12hk (tror jag) som förra sommaren enbart hade dynastart och efter att jag börjde dra in stereo, tv, elektronisk pentrypump, strålkastare, lanternor, lampor mm mm så tänkte jag att jag tar min 55ah generator som sitter på min gamla volvo 360 och bygger om lite så att jag kan ha den i båten, fästen mm blev bra fastän att jag har gjort det själv;-)

Jag har kopplat rätt(hoppas jag).

Utgående plus på generatorn till plus på batteriet och minus till jord(tjocka kablar), och en liten kabel från generatorn till en 3w laddlampa och från laddlampan till en strömbrytare och från strömbrytare till utgående plus på tändningslåset.

Idag så startade jag motorn efter vintern och den gick igång(fan vad gött tänker jag) men sen så slog jag på strömbrytaren så att generatorn ska börja ladda och motorn segar ner och dör(faan tänker jag).

Kanske hade för lite varv tänker jag sen.

Slår av strömbrytaren igen och startar motorn, motorn startar utan problem, och drar fulla varv och och slår på strömbrytaren igen och samma sak, motorn segar ner och dör, ska jag inte kunna använda all min elektriska extrautrustning i sommar eller är det någon här inne som har några ideer på vad det kan vara för fel?

 

Jag har verkligen försökt förklara så utförligt jag kan så jag hoppas någon kan hjälpa mig med tips och ideer.

 

Jag lät även motorn gå en kvart och bli varm och varvade upp och slog på strömbrytaren men den segar ner och dör ändå.

 

Tack på förhand/ d-qvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara idé att mäta spänningen på batteriet med en multimeter. Kolla också på kilremmen till generatorn om den verkar gå tungt när du slår på laddning.

 

En 12hk motor borde inte fega ur för en generator på 55A även om den skulle tokladda t.ex om laddningsregulatorn har slutat funka på det viset att den ger maxström.

 

Hade en gång monterat en 60A generator på en 6hk utombordare. Motorn gick inte att starta förrän jag ändrade regulatorn till en manuell styrning av laddströmmen. Då startade man utan magnetisering som du gjort och sen vred man upp magnetiseringsströmmen till vad motorn klarade. Med max laddning gick båten knappt 2 knop. Då kunde jag öka farten uppåt 6 knop men med sämre laddning som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, känner gott igen problemet från min gamla lågvarviga sexhästars Albin O11:a.
[Menar alltså detta att motorns vridmoment inte räcker till på lägre varvtal utan varvtalet börja sacka ifall laddningen snor uppåt en hästkraft. Och minskar motorns varvtal ökar generatorns vridmotstånd desto mer så sackandet skenar och stryper motorn. (Växelströmmare/alternatorer regleras enbart av detta med 14,4 volt eller inte, tar ingen annan hänsyn. Och den är så jäkla bra på att ladda även vid låga varvtal att dess vridmoment då blir rejält högt och därmed bromsa motorn. Lösningen är då att manuellt koppla in laddningen med en strömbrytare enbart vid höga motorvarv. Vid höga motorvarvtal blir alternatorns vridmotstånd mindre vid sin givna uteffekt, allt enligt naturlagen att uteffekten ytterst hämtas från "varvtal x vridmoment", dvs den gamla välkända skolboks-principen om väg gånger kraft.)]

Nå, detta med den skenande lågvarvs-vridmomentstegringen vid minskande varvtal verkar du redan ha koll på eftersom du uttryckligen försökt koppla in laddningen först vid högsta motorvarvtal utan att lyckas? Att inte ens det hjälper kan antyda att utväxlingen är fel, alternatorer tål rejält höga varvtal jämfört med dynastartens max 9000 RPM. Vad har du för utväxling, vilket maxvarv kan alternatorn som värst nå ifall motorn toppvarvas?
Kanske kan ett mindre kilremshjul på alternatorn lösa problemet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att efter jag slår på laddningen så tog det tre sekunder tills den var död men under dom tre sekunderna så steg voltmätaren så det tyder ju på att den laddar, fast motorn inte orkar driva generatorn.

Detdär med utväxling har jag ingen koll på men att byta remskiva på generatorn har jag funderat på fast inte till en mindre utan till en större då det kändes mer logiskt, jag jämförde med en cyckel, när kedjan är på det stora drevet fram och lilla bak så är det trögt att trampa och det lilla drevet fram och det stora bak så är det lätt att trampa och i "generatorfallet" så är ju den stora remskivan på motorn och lilla på generatorn=trögt om man tänker likadant som med cykeln.

Så om jag sätter en större remskiva på generatorn så borde det bli lättare för motorn men jag kanske tänker fel då?

Ska tilläggas att batterierna var så gott som tomma när detta försöket gjordes men så gävla trög kan la inte generatorn vara att dra runt tycker jag.

 

Fan att det inte bara kan fungera ibland men men är det inget som jävlas så är ju livet lätt och det har ju ingen påstått att det ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man får länka till annonser eller om det räknas som reklam men detta är i visningssyfte.

 

http://mobil.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_MD1b_52872768.htm?ca=15&w=3

 

På den motorn är det ju ett litet hjul som generatorremmen sitter på men på min så har jag satt generatorremmen på det stora hjulet där hans dynastartsremmar sitter.

Jag hade två remmar till min dynastart men nu går det bara en till min dynastart (som nu bara är startmotor) och en till generatorn så jag har alltså inget sådant litet hjul på min motor utan generatorremmen sitter på det stora, hoppas ni fattar hur jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, lurigheten är att alternatorn rätt ohämmat ersätter väg (varvtal) med kraft (vridmoment). Blir alltså rejält trög att vrida runt på låga varv, men allt lättare ju högre.

Min lilla motor ger bara 2,1 kpm och nominellt 1600 RPM, och min 40-amperare drivs av svänghjulets stora diameter för att ge den högt varvtal enligt bilden. Slår alltså på laddningen först när motorn kommit upp i trivselvarv, och då märker jag på varvtalets sackande hurpass det laddar.

[Den korta remmen från dynan är f.ö. numera ersatt med en lång som även går runt svänghjulet, den på bilden höll inte en säsong ens. Alternatorns remskiva är också omsvarvad för att passa remmen ordentligt, spåret var som synes för trångt för den grova A13-remmen. Ps. absolut förbjudet att kolla på de skämmiga slang- och sladdhärvorna. :-)]

post-86835-0-17074900-1395837850_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man får länka till annonser eller om det räknas som reklam men detta är i visningssyfte.

 

http://mobil.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_MD1b_52872768.htm?ca=15&w=3

 

På den motorn är det ju ett litet hjul som generatorremmen sitter på men på min så har jag satt generatorremmen på det stora hjulet där hans dynastartsremmar sitter.

Jag hade två remmar till min dynastart men nu går det bara en till min dynastart (som nu bara är startmotor) och en till generatorn så jag har alltså inget sådant litet hjul på min motor utan generatorremmen sitter på det stora, hoppas ni fattar hur jag menar.

Så är det gjort på min MD6a också.

Kilremmen från generatorn ligger i det ena spåret på svänghjulet och Dynastarterns (även jag anv bara densamma som startmotor) rem i det andra.

Nu har jag bara en 55A generator (har jag för mig) men har inga problem med att min 10hk diesel inte orkar.  Testade ett gammalt utslitet, närapå heltomt (under 10V spänning) i höstas. Då gick det tungt men när jag stängde av laddningen på samma sätt som du -med en strömbrytre- och satte maskin på förhöjt tomgångsvarv innan jag knäppte om brytaren så orkade motorn med att ladda även detta batteri. Nu höll ju givetvis inte batteriet laddningen särskilt länge, men det var mest ett test för att se om motorn skulle orka med den ökade belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så en mindre remskiva på generatorn kan vara svaret, men kan det göra så mycket egentligen?

Nästa gång jag kör ut båten ur garaget för att slipa ett hål som ska plastas så får jag prova att starta och varva upp och slå på laddningen för nu står alla tre batterierna på laddning sp då är det ju inte så mycket som ska laddas av generatorn, kan det vara så att det var för att de va tre nästan tomma batteri att det blev för trögt att ladda? Men jag har för mig att jag även provade att sätta batteriväljaren så att den bara kunde ladda ett batteri(även det tomt) men jag får testa nästa gång och se hur det går när batterierna är laddade.

Men vitsen med den är ju att jag vill kunna ligga i en naturhamn och anväda elförbrukare och sen på hemvägen bara slå på laddningen, det är ju segt om man inte kan ladda upp dom för att dom är för urladdade:/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att motorn dör pga att det är för stort motstånd så har jag erfarenheter av det från min bilgenerator på utombordaren på 6hk. Där hade jag ungefär samma diam på drivande remskiva som på generatorn. Motorn gick inte att starta. Gick trögt att dra i snöret vilket pekade på att den laddade redan vid så låga varvtal som draget i snöret gav.

 

Efter funderande om hur en växelströmmare fungerar tog jag alltså bort regulatorn. Sate istället ett vridbart motstånd i serie med fältlindningen. Vid fullt tillbakavridet motstånd fanns ingen kontakt alls och i det läget strtade motorn. När jag vred på lite magnetiseringsström fick jag öka gasen för att motorn inte skulle stanna. I stort sett blev min generator oanvändbar då det inte fanns något läge som den klarade av att gå i av sig själv. Man var tvungen att sitta och gasa. Lämnade jag gasen i ett fast läge stannade motorn eller tokvarvade.

 

I efterhand har jag förstått att så är det med det mesta som är oreglerat. Svårt att finna ett fortfarighetstillstånd.

 

Sättet det fungerade på var när propellern var igång t.ex när man transporterade sig med motorn. Motorn kunde då inte tokrusa, den hade ju båten som broms och med mycket eller full gas kunde man också ställa in vridmotståndet som man ville. Full laddning 60A eller så gav väldigt låg fart, knappa 2 knop.

 

Omsatt till 12hk motorn så kan du göra på motsvarande sätt. dvs när du har båten i vattnet och propellern drivande (kan testas även vid bryggan om du har bra akterförtöjning) kan du med full gas slå på magnetiseringsströmmen. Stannar motorn av det har den väldigt dålig ork då generatorn inte ska bromsa mer än c:a 1 hk. Det ska alltså finnas bra ork i motorn.

 

Eller du kan gasa fullt utan propellerdrift och slå till om du vågar men motorn varvar nog som bara den.

 

Som föreslagits av andra kan sättet vara att sätta en rätt stor remskiva på generatorn så den inte laddar på låga varv. Då har motorn ork lite i överkant och det kan bli stabilt.

 

En dieselmotor har ju oftast en varvtalsregulator vilket bensinmotorer inte är begåvade med. Det gör kanske att bensinaren är mindre lämpad för att gå som elverk. När generatorns reglering ger olika belastning kommer varvtalet bli rätt högt om det är ställt på förhöjt varvtal. Då kan det bli sån tokvarvning som utombordaren jag experimenterade med. Men kör laddning du under transport ska det inte vara några problem. Propellern bromsar ju.

 

Sen kan det vara något annat fel. Jag hade i tankarna att tändningen bryts av nån anledning men det är en annan historia men värt att ha i tankarna vid felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar tveka angående utväxlingen, vilken är egentligen bäst om man kan välja?
Som TS påpekar så blir det trögare för bensinaren* med den stora uppväxlingen enligt mitt foto tidigare, och för att mitt luddiga "pro-högvarv-resonemang" ö.h.t. skall funka krävs väl att alternatorns verkningsgrad ökar med dess varvtal? [så är inte fallet enligt DENNA detaljerade utredning, figurerna 27&28 på sidan 24/31 talar emot mitt resonemang eftersom verkningsgraden (efficiency) tycks vara högst vid låga varvtal då alternatorn just börjat ladda vid uppvarvning.]

Nå, tror att TS installation är snarlik min, så med tanke på den större nominella motorstyrkan verkar detta  att den stannar vid ladd-inkoppling alltmer märkligt. Som Forgus31 tidigare inlägg nog också stödjer så skulle inte ens kortslutning kunna höja vridmomentet såpass markant?
?

*) Dieslar har erkänt gott bottendrag från låga varvtal, därav min distinktion. Hur relevant den är vete katten. Har f.ö. hela tiden tänkt på TS gamla FM-motor som en lågvarvig tvåcylindrig bensinare men stämmer det?
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*) Dieslar har erkänt gott bottendrag från låga varvtal, därav min distinktion. Hur relevant den är vete katten. Har f.ö. hela tiden tänkt på TS gamla FM-motor som en lågvarvig tvåcylindrig bensinare men stämmer det?

 

Det är en tvåcylindrig bensinare ja. Det är ungefär det jag har att komma med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu är orken som saknas för att driva generatorn ska man förstås se till att motorn klarar av att gå så lätt att den inte stannar. Låter ju självklart. Har man en generator som inte laddar så mycket vid låga motorvarv har vi uppnått detta. Jättestor remskiva på generatorn eller litet på den drivande eller en kombination ger detta.

 

Thomas-1 har ju en svagare motor men om jag uppfattar det rätt får generatorn samma varv som motorn. Eller?

 

Då kanske generatorn inte laddar så fasligt mycket. Har man drivande remskiva som är dubbelt så stor som generatorns ger den nog full laddning vid tomgång. Risk för stopp m.a.o. Tomgång och ingen varvtalsreglering ger dålig ork. Bilar (även bensin) har numera ofta reglering på tomgången. Sitter en liten motor som styr gasspjället. Behövs väl för AC mm som slår till/från och förstås också elgeneratorn.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Jag har ju original jättesvänghjulet kvar på min MD6. Säkert 10ggr så stor dia på det jfrt m generatorns remskiva och mycket riktigt laddar jag max redan vid tomgång. Blev alltså lite segt att starta med dåligt laddat batteri/handkraft mha vev. Satte alltså dit en strömbrytare enligt ditt eminenta svar i nån tidigare tråd. Startar nu lätt och med lite dåligt laddat batteri ökar jag bara motorvarvet nåt hundratal varv en liten stund. Faenvarrefunkabra:-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börjar tveka angående utväxlingen, vilken är egentligen bäst om man kan välja?

Som TS påpekar så blir det trögare för bensinaren* med den stora uppväxlingen enligt mitt foto tidigare, och för att mitt luddiga "pro-högvarv-resonemang" ö.h.t. skall funka krävs väl att alternatorns verkningsgrad ökar med dess varvtal? [så är inte fallet enligt DENNA detaljerade utredning, figurerna 27&28 på sidan 24/31 talar emot mitt resonemang eftersom verkningsgraden (efficiency) tycks vara högst vid låga varvtal då alternatorn just börjat ladda vid uppvarvning.]

 

Nå, tror att TS installation är snarlik min, så med tanke på den större nominella motorstyrkan verkar detta  att den stannar vid ladd-inkoppling alltmer märkligt. Som Forgus31 tidigare inlägg nog också stödjer så skulle inte ens kortslutning kunna höja vridmomentet såpass markant??

 

*) Dieslar har erkänt gott bottendrag från låga varvtal, därav min distinktion. Hur relevant den är vete katten. Har f.ö. hela tiden tänkt på TS gamla FM-motor som en lågvarvig tvåcylindrig bensinare men stämmer det?

Jo TS var inne på rätt spår med cykeljämförelsen. Med lägre varvtal på generatorn möter man motorns bättre ork vid högre varvtal.

 

Jämförelsen med dieselmotorer haltar lite då den även har fördelen med varvtalsreglator. Den ger automatiskt pådrag för att hålla konstant varvtal. Inte konstigt att en sån blir råstark. Den smyg-gasar ju utan att man tänker på det.

 

Med diesel kan man få bra laddning vid tomgång. Vår MD11C har generatorn på svänghjulets ganska stora remskiva och en vanlig liten skiva på generatorn. Uppväxling 2-3 ggr kanske. Vid 1000 varv på motorn snurrar generatorn drygt det 2000-3000 varv/min (gissar) och laddar fullt vilket kan avläsas på batteriinstrumentet. När strömmen till batteribanken ligger på 45-50A kan jag få marginellt mer laddning genom att öka varvet lite till kanske 1200 varv men sen planar laddströmmen ut.

 

Hade jag tänkt efter med min utombordare när det begav sig skulle en mindre svänghjulsremskiva och ett större på generatorn varit kalas. Generatorer går förfärligt tungt när de laddar. Ganska proportionellt mot uteffekten dvs hur mycket belastning man lägger på den. Dock snurrar den utan motstånd när inget drar ström från den. Släpringarna förstås men det är blygsamt.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D-qvist94 skrev tidigare: På den motorn är det ju ett litet hjul som generatorremmen sitter på men på min så har jag satt generatorremmen på det stora hjulet där hans dynastartsremmar sitter.
Tror alltmer att detta med rem-utväxlingen är ett sidospår i ditt fall - litet synd egentligen för detta med vilken utväxling som är bäst om "katten själv får välja" kan ha sina intressanta knepigheter. :)

Hmm...ifall du kan bekräfta detta att alternatorn drivs av samma "stora hjul" som dynastarten och att både dynan och alternatorn har ungefär samma effektiva remskive-diameter (likt min bild) så kan nog detta med felaktig utväxling släppas? Vore nog till stor hjälp i trådens fortsatta inriktning att veta ifall alternatorns maxvarv vid fullgas hamnar i samma storleksordning som dynans.
[Tänker att dynastartens utväxling är en mycket noga vald kompromiss, dess startmotorfunktion kräver hög utväxling för att bäst möjligt orka med startmomentet men också att dess generatorfunktion kräver motsatsen vid höga motorvarv. En remdriven startmotor kan ju tyvärr inte kopplas ur efter lyckad start. Summasumarum blir i mina ögon att dynans utväxling noga maxats (till ca 9000+ RPM) då bensinarn fullgasas, detta för att inte centrifugera sönder de rätt tunga energiproducerande lindningarna i dess likströmsrotor men ändå minimera startmotorström vid trögstarter (växelströmmare har lättare lindningar i rotorn, tål därmed högre varvtal för där går bara magnetiseringsströmmen som bara utgör nånstans 10-20% av producerad utström.)]

Som sagt, har din alternators remskive-diameter ungefär samma diameter dvs utväxling/maxvarvtal som din dynastart så kan nog utväxlingen som problemkälla släppas, detta sagt utan att ha minsta hum om alternativa felkällor!?
Allt givet att FM-motorn som du säger bromsas kraftigt och trots att laddningen påpassligt inkopplas först vid höga varvtal. (Alternatorer tål normalt hög elbelastning utan att gå sönder, de "slirar magnetiskt" innan lindningen bränns sönder. Till skillnad mot likströmmare/dynastarters.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar troligtvis ut båten i helgen och då kan jag ta kort och filma när jag startar och kopplar in generatorn och att motorn dör så ska jag försöka ta mycket bilder och närbilder på allt som har med generatorn att göra.

Tack För hjälpen hittills, kommer någon på någon felkoppling eller något som gör att det kan bli såhär som inte redan nämnts så säg gärna till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten det glömde jag skriva, om det nu har någon betydelse.

När jag har strömbrytaren avslagen så går ju motorn utan problem, men när jag har motorn på fulla varv eller nästan så slår generatorn till ändå efter ett tag och motorn dör såfort den slår till, och då har jag inte ens rört strömbrytaren.

Är det normalt eller kan det vara bra att veta kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten det glömde jag skriva, om det nu har någon betydelse.

När jag har strömbrytaren avslagen så går ju motorn utan problem, men när jag har motorn på fulla varv eller nästan så slår generatorn till ändå efter ett tag och motorn dör såfort den slår till, och då har jag inte ens rört strömbrytaren.

Är det normalt eller kan det vara bra att veta kanske

 

Nu börjar det låta verkligt intressant, kan generatorn bli magnetiserad från annat håll? Förmodligen.

 

Kör du dynan och generatorn som två separata system? 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt fyra kablar på dynastarten, en tjock och tre tunna, den tjocka är plus som ger plus när jag trycker på startknappen och den har jag kvar.

En liten som går till jord, den är kvar.

Dom två andra är borta, trodde det var dom som gav laddström.

Sen är det en liten gammal dosa med avtagbart lock som alla kablarna gick in i och där kommer pluskabeln in från batteriet och på samma ingång som den sitter på sitter plusen från generatorn också, ä vafan nu har jag tappat bort mig själv, jag försöker rita ett kopplingsschema istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att generatorn inte snurrar så fort att den sprängs. När en bilmotor körs med 5500 motorvarv vilket brukar vara ungefär max så snurrar generatorn ungefär dubbelt så fort (antag drivhjulet ca 150mm och generatorns medbringare ca 75 mm).

 

Din motors effekt bör räcka till, 55 ampére gånger 14 volt ger 770 watt vilket är drygt en hästkraft.

 

Den beskrivna inkopplingen låter riktig men återigen, se till att generatorn inte snurrar för fort, den ger bra effekt redan vid 3000 varv per minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till - ja, generatorn självmagnetiserar sig, men troligen "slår den till" av den kvarvarande remanensen från förra laddningsförsöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte låta dynan ladda startbatteriet, även om det är en dålig laddare så orkar den hålla startbatteriet vid liv hela sesongen.

Växelströmmaren får ladda förbrukningsbatteriet som du har helt skilt från starten, alltså två helt separata system.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där är ett elschema jag ritade ihop precis, dom två som är streckade är dom jag tog bort.

post-104201-0-13945500-1395867037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt fyra kablar på dynastarten, en tjock och tre tunna, den tjocka är plus som ger plus när jag trycker på startknappen och den har jag kvar.

En liten som går till jord, den är kvar.

Dom två andra är borta, trodde det var dom som gav laddström.

Sen är det en liten gammal dosa med avtagbart lock som alla kablarna gick in i och där kommer pluskabeln in från batteriet och på samma ingång som den sitter på sitter plusen från generatorn också, ä vafan nu har jag tappat bort mig själv, jag försöker rita ett kopplingsschema istället.

Den "gamla dosan med lock" är original start- och ladningsrelä. Ska se om jag hittar mitt gamla kopplingsschema så du kan få bekräftat att du använder rätt anslutningar, men ur minnet så går batt+ till en anslutning. Dynan kopplas till en annan anslutning medan en 3e går till startknapp/tändningslås. Minusanslutningen sitter på utsidan har jag för mig.

De andra anslutningarna kopplades till dynastartens generatordel och behövs mao inte längre. Den enda kabeln som ska anslutas till dynan är den grova kabeln fr startreläet. Återkommer om/när jag hittat kopplingsschemat för att meddela numreringen på anslutningarna i relät.

Mitt relä gav f.ö. upp så jag tog helt sonika bort det och kopplade istället ytterligare en huvudbrytare mellan starten och batt+ (efter ord huvudbrytare för startkrets). Uteslöt alltså knappstarten eftersom relät i mina ögon var hiskeligt dyrt att köpa nytt. Spec eftersom jag inte var ute efter laddregleringen t dynan utan endast startfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var som fasen, sakerna låg där jag lagt dem:

 

Anslutningarna irelät heter som följer:

31 till Jord

30h till 30h på dynastart (för startfunktionen OBS EDIT av tid felskrivning)

df till df på dynastart (också för laddningen)

D+/61 till D+ på dynastart. (Även denna för laddningen)

B+ till batteriplus/huvudbrytare

50 till startknapp

 

På ditt elschema ser det ut som du använder ditt gamla befintliga laddrelä till den nya generatorn. Frågan jag ställer mig är dels om du inte har en inbyggd regulator i den nya generatorn?? Samt, är den gamla regulatorn verkligen dimensionerad för en modern 55A gen?

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som fasen, sakerna låg där jag lagt dem:

 

Anslutningarna irelät heter som följer:

31 till Jord

30h till 30h på dynastart (för laddning fr dynan)

df till df på dynastart (också för laddningen)

D+/61 till D+ på dynastart. (Även denna för laddningen)

B+ till batteriplus/huvudbrytare

50 till startknapp

 

På ditt elschema ser det ut som du använder ditt gamla befintliga laddrelä till den nya generatorn. Frågan jag ställer mig är dels om du inte har en inbyggd regulator i den nya generatorn?? Samt, är den gamla regulatorn verkligen dimensionerad för en modern 55A gen?

Vet du vilken ingång som är vilken?

Har du skrivit dom i ordning från vänster?

31 till jord finns inte med på min ritning men finns där i verkligheten om det är den som sitter på sidan?

Min generator har inbyggd regulator, jag tycker inte det ser ut som jag använder den gamla reulatorn, den enda kabeln som går från generatorn till den gamla laddregulatorn är b+ och den sitter på samma som kabeln som kommer från +på batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte regulatorn framför mig men...

31 sitter utanpå, på vä sida av regulatorn om jag inte missminner mig.

 

Jag kanske slarvläste ditt schema? Jag skickar inlägget och går tillbaka o redigerar efter en närmare titt :-)

 

EDIT:

Ok, jag hade både rätt och fel :-) Lurade mig litegranna på en av "korsningarna" mellan kablar som jag först trodde var en hopkoppling.

Dock: Märkningarna är fr vä till hö, i den ordning jag tidigare skrev. Jag utgår från att du har samma relä, även om du inte har samma motor. Kolla dock för säkerhets skull ordningen. Om det nu är samma ordning på anslutningarna så ska du alltså koppla:

31 till jord (anslutningen på utsidan)

30h (den första fr vänster under locket på relät) till 30h på dynan (för start, skrev givetvis fel i förra inlägget i brådskan)

Nästkommande 2 anslutningar används inte

Näst längst till höger bör då vara B+/30 som ska t batteriplus

Återstår längst till hö, nr 50. Kopplas t startknappen

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.google.se/search?q=laddregulator+dynastart+koppla&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EEozU5rtG-qF4gSA84HoAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=360&bih=567&dpr=2#biv=i%7C10%3Bd%7CgL8-rSzEFHGHpM%3A

 

Kolla den en gång, enligt det så har jag la kopplat rätt tycker jag

Jag har ju inte heller grejerna framför mig utan båten står på jobbet 2,5mil härifrån men jag kommer ihåg hur jag kopplade det.

Men jag kan kolla vad det står på ingångarna på regulatorn imorgon men jag tror det är som på länken jag skickade nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är iaf ett kopplingsschema för reläet/regulatorn. Kola som sagt hur dina anslutningar sitter, men mina satt i den ordning som schemat specificerar

post-72938-0-83878600-1395871913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det som du visar och det som jag visar så är ju skillnaden att DF och B+ har bytt plats och även D+ och 50.

Jag ska kolla imorgon men jag tror mitt relä ser ut så som jag har länkat till, annars så borde ju inte dynastarten/startmotorn fungera till att starta motorn och det gör den ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...