Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
ciaraud

Katt och hund ombord till andra länder?

Rekommendera Poster

Är förvirrad.

Enligt ett mail jag just fått från engelska myndigheter får man inte ta med sig djur dit om det inte är på godkänt sätt. Och att ha dom på en egen segelbåt ska inte vara godkänt. Dom hänvisar till EU-lag vilket inte kan stämma då de inte finns några bestämmelser i EU i övrigt om godkända färdmedel.

Visst finns det folk som har hundar eller katter ombord som seglat till England (nu menar jag inte Engelska kanalöarna - de är ett kapitel för sig)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det inte är tillåtet att ta tillbaka en hund till Sverige som varit i Finland utan att hunden suttit viss tid i karantän och fåttt veterinärbesiktning etc. Har visst att göra med att det finns rabies i Finland men inte i Sverige. På det här området finns det tydligen särbestämmelser om smittskydd och annat vilket kan gälla olika i olika länder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att det inte är tillåtet att ta tillbaka en hund till Sverige som varit i Finland utan att hunden suttit viss tid i karantän och fåttt veterinärbesiktning etc. Har visst att göra med att det finns rabies i Finland men inte i Sverige. På det här området finns det tydligen särbestämmelser om smittskydd och annat vilket kan gälla olika i olika länder.

Det går fint att föra in en hund eller katt från Finland om den uppfyller EU-kraven på märkning, rabies-vaccination och EU-pass. Precis som det verkar vara i alla andra EU-länder utom Storbrittanien, Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är förvirrad.

Enligt ett mail jag just fått från engelska myndigheter får man inte ta med sig djur dit om det inte är på godkänt sätt. Och att ha dom på en egen segelbåt ska inte vara godkänt. Dom hänvisar till EU-lag vilket inte kan stämma då de inte finns några bestämmelser i EU i övrigt om godkända färdmedel.

Visst finns det folk som har hundar eller katter ombord som seglat till England (nu menar jag inte Engelska kanalöarna - de är ett kapitel för sig)

http://www.noonsite.com/Countries/UnitedKingdom?rc=Formalities#Pets

/mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är förvirrad.

http://www.noonsite.com/Countries/UnitedKingdom?rc=Formalities#Pets

/mats

Tack! Ska läsa efter jobbet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...