KentHelge 0 Postad 25 Mars , 2014 Är det någon som har använt en "billigare" ankarlina till ankarspel? Varför skall man betala 2000 för en ankarlina när man kan få en 16 mm treslagen i polyestersilke för 489:- i den billiga biltillbehörsaffären? Ja, jag vet att det ofta är så att man får det man betalar för. Men har den billigare linan någon egenskap som gör den olämplig som ankarlina? Har en 43 fot stålbåt med ett lewmar ankarspel pro fish 1000 och 50 m ankarkätting (8mm) samt ett 20 kg Deltaankare. Nu vill jag förlänga kättingen med 30 meter lina.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 26 Mars , 2014 Personligen skulle jag troligen köpa Biltemalinan efter lite googlande och egen inpektion. En lina är en lina och jag har svårt att se att Biltemas lina har några andra egenskaper än en dyrare lina. En ankarlina ligger ju dessutom mörkt och skyddat. Inte mycket hjälp, men din fråga hamnar i alla fall högre upp. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 26 Mars , 2014 Personligen skulle jag troligen köpa Biltemalinan efter lite googlande och egen inpektion. En lina är en lina och jag har svårt att se att Biltemas lina har några andra egenskaper än en dyrare lina. En ankarlina ligger ju dessutom mörkt och skyddat. Inte mycket hjälp, men din fråga hamnar i alla fall högre upp. Mackey Ja, jag tänker lika dant. Det som gör mig lite tveksam är att vissa linor ges egenskapen att inte ändra diameter vid belastning. "En mycket viktig egenskap om linan skall användas i ett ankarspel." Men Om ankarspelet skall klara linor med dimensionen 14-16 mm, så borde det fungera med en 16mm-lina. (?) Eller smalnar linan mer än 2mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser