Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
maccke

Mariner 20 hk utombordare saknar gnista på tändstiften

Rekommendera Poster

Köpte en 20 hk Mariner utombordare i höstas. Är en modell utan rorkult.

Har nu börjat kolla lite på den och konstaterat att den saknar gnista på båda tändstiften.

 

Tror årsmodellen är mitten 80-tal, serienumret är: 6618381
Står även Mercury marine och USA på samma plåtskylt.

Någon som vet exakt årsmodell?

 

Under CDI boxen sitter en kopplingsplint som det går in 2 kablar till (se bifogad bild) varav en är vit och en är gul. Vad kommer dessa kablar från? Kan de ha att göra med avsaknaden av gnista?
Tänkte ju att det går in 2 kablar i plinten men inget är anslutet på andra sidan.

 

 

Tacksam för hjälp

post-104464-0-69313100-1395748818_thumb.jpg

post-104464-0-57653800-1395748824_thumb.jpg

post-104464-0-15147200-1395748829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din motor är troligtvis på 25 Hp från 1984, enligt en tabell som finns här: 

http://www.autorepairmanuals.biz/page/608045

 

25                                          6611006 - A136188                                             1984

 

Ditt Serienummer:                  6618381

 

Ang "kopplingsplinten" är inte den klotsen för att döda tändningen när motorn är upptiltad?

Gula trådar brukar vara dödarkrets för tändningen på Mariner.

Men jag bara gissar.

Redigerad av Barton3000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hk                     Från        Till          År       

20 20XD 2-cyl  644397 0A134730 1984
 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hk                     Från        Till          År       

20 20XD 2-cyl  644397 0A134730 1984

 

 

Verkar ju stämma med årsmodell -84

 

Ingen som har elschema till motorn?

 

Var ska "dödaren" sitta på dennna motor?

Tänkte om detta kan vara problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla den HÄR.

Tack, mycket information.

Men mest generellt, inget elschema som jag skulle behöva så man kan följa upp kablarna och se om allt är rätt kopplat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej, kolla den HÄR.

Tack, mycket information.

Men mest generellt, inget elschema som jag skulle behöva så man kan följa upp kablarna och se om allt är rätt kopplat

 

Mja, börja gärna bläddra bakifrån. "Appendixet" innehåller flera elscheman, nåt kanske passar ditt fall?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej, kolla den HÄR.

Tack, mycket information.

Men mest generellt, inget elschema som jag skulle behöva så man kan följa upp kablarna och se om allt är rätt kopplat

 

Mja, börja gärna bläddra bakifrån. "Appendixet" innehåller flera elscheman, nåt kanske passar ditt fall?

 

Stort tack för det tipset!!!

Tror jag äntligen hittat rätt schema, ska skriva ut det och gå ut i garaget och jämföra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Gammal tråd, men är nyfiken på om du löste ditt problem då jag har ett liknande...?

 

Idag så undersökte jag en Mercury 25 Hk, 2 cyl, som enligt serienumret bör vara byggd i Belgien 1990. Den har bara gnista på nedre cylindern.
Har provat att båda tändstiften är OK.

Har provar båda tändkablarna är OK.

Har även bytt plats på "styrkabeln" till de två tändspolarna och får då gnista på den övre cylindern men ingen på nedre så tändspolarna är också OK.

 

Så nu misstänker jag att CDi-boxen är defekt...

 

Har någon något bra tips om den går att mäta upp eller testa på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...