Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Azguz

Rådfrågning inför båtköp - åsikter på några modellförslag mm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag har en dröm som alla andra, att segla långt, väldigt långt! Förhoppningsvis kunna kasta loss inom loppet av en rimlig femårsbasis! Gärna tidigare, men rimliga förhoppningar är ju bra att ha :)

 

Första steget, som jag frågar om nu, är att välja båt, eller snarare, bestämma vilken båt primärt jag vill ha(kanske också sekundär om ett bra objekt hittas) och sen i vilket skick jag kan tänka mig gå ner till och renovera från. Här vet jag helt enkelt för lite och varför jag är här!

Jag har i alla fall noterat att en albin vega är en båt som det går med! Inte perfekt, men stor perfekt katamaran är inget jag har råd med, om jag inte vinner på triss då, men men. Jag vet att en större stålbåt är att föredra, men som sagt, med en vega är det doable.

 

Det finns ju dock en del andra modeller som liknar vegan i storlek, ja, kanske ett par fot till, men det säger ju inte mycket om egenskaperna/lämplighetern i övrigt. Jag har spanat in ett antal modeller som liknar vegan(som jag kan se i alla fall) och jag behöver hjälp med jämförelse/bedömning av modellen i stort. Se här:
Albin Vega - ligger lågt i pris, beprövad som möjlig, finns "många"(så bra utbud på lösningar och reservdelar kanske?)

Albin ballad - Lite större, borde vara lämpligare? Dock dyrare.

Shipman 28 - Liite större, vet inte så mycket om den dock.

Kings cruiser 29 - Vet inte hur den står sig mot vegan egentligen. Har läst att det är en bra båt, men i jämförelsen med vegan och tanken på långsegling?

Kings cruiser 33 - Prisad båt, men inte överbyggt. Kanske längre, men är den rymligare? Säkerligen mycket dyrare! Inte hittat någon till salu direkt.

Compis 28 - ser jämförar ut, eller cyklar jag?

Möre 30 och ÅH 30 - lite längre än vegan, kopior på jokern(innan balladen), bra kvalité, sämre? Dåligt med "reserver"?

(Jag har jämfört dem på sailguide redan och behöver mer).

 

Jag kanske ska understryka att det nog är lättast och förstå pro/cons jämförelser med albin vegan ur långseglingsperspektivet för mig.

 

Sen är det huruvida vilket skick jag ska köpa båten i! Jag är en händig person som byggt till hus, alltid lagat mina bilar(även större renoveringar) mm! Frågar sällan om hjälp utan är en riktig problemlösare. Envis som bara den så har de mentala förutsättningarna för en renovering. Däremot är det ju svårt för mig att veta vad som är de svåraste eller dyraste posterna som man kanske med fördel köper "färdigfixat" på ett objekt! Målning/inredning mm berör mig inte, men det är ju det med skador/motor/master/segel och alla spel/linor mm..

Vad är dom enskilt största posterna(ekonomisk storlek) vid en renovering och vad är den ungefärliga kostnaden per objekt i renoveringen? Motor/segel/genomföring axel/mm, mm.

 

Det här är första frågorna! Ber om ursäkt för eventuella uppenbara okunnigheter men därav jag är här!

 

Jag har inget mot att renovera båten! Speciellt inte om jag spar rejält på att göra det!

 

Jag kommer utbilda mig/skaffa kunskaper under resans gång, men kan jag itne få tag på en båt på ett rimligt sätt så spelar det ingen roll och första steget i det är att få ett grepp om vad totalkostnaden kan bli för att köpa/iodningställa båtet på rätt sätt.

 

Givietvis välkomnar jag alla tips på! Stor som små! Vet att et var ett långt inlägg, men kan ni svara på en av sakerna så är det välkommet! Mottar även tips på hur jag på bästa sätt hittar ett objekt!

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MarinGuiden 

 

 

 

Albin Vega - ligger lågt i pris, beprövad som möjlig, finns "många"(så bra utbud på lösningar och reservdelar kanske?)

Albin vegn är ju en båt som är tänkt för skärgårdssegling. Den har blivit populär i långseglarsammanhang troligtvis pga priset. Bevisligen har många Vegor seglat över stora vatten. Man kan segla över stora vatten med vilken båt som helst om man har kompetes och erfarenhet - eller tur med vädret.

 

Albin ballad - Lite större, borde vara lämpligare? Dock dyrare.

Baladen är en bra båt dock har den fenköl. Möre 30 och ÅH 30 - lite längre än vegan,(Vegan är ju en helt annan typ av båt) kopior på jokern(innan balladen), bra kvalité, sämre? Balladkopior finn nog av varierande kvalitet 

 

Dåligt med "reserver"? Vad menar du med reservdelar?

 

Shipman 28 - Liite större, vet inte så mycket om den dock. Fenköl Havskryssare 

Kings cruiser 29 - Vet inte hur den står sig mot vegan egentligen. Har läst att det är en bra båt, men i jämförelsen med vegan och tanken på långsegling? Fenköl Havskryssare - att jämföra en fenkölad havskryssare med en Vega är ganska taskigt mot havsjryssaren.  ;) 

Kings cruiser 33 - Prisad båt, men inte överbyggt. Kanske längre, men är den rymligare? Säkerligen mycket dyrare! Inte hittat någon till salu direkt.Fenköl Havskryssare

Compis 28 - ser jämförar ut, eller cyklar jag? Fenköl Havskryssare

Möre 30 och ÅH 30 - lite längre än vegan, kopior på jokern(innan balladen), bra kvalité, sämre? Dåligt med "reserver"?

(Jag har jämfört dem på sailguide redan och behöver mer).

 

Jag kanske ska understryka att det nog är lättast och förstå pro/cons jämförelser med albin vegan ur långseglingsperspektivet för mig.

 

Sen är det huruvida vilket skick jag ska köpa båten i! Jag är en händig person som byggt till hus, alltid lagat mina bilar(även större renoveringar) mm! Frågar sällan om hjälp utan är en riktig problemlösare. Envis som bara den så har de mentala förutsättningarna för en renovering. Däremot är det ju svårt för mig att veta vad som är de svåraste eller dyraste posterna som man kanske med fördel köper "färdigfixat" på ett objekt! Målning/inredning mm berör mig inte, men det är ju det med skador/motor/master/segel och alla spel/linor mm..

Vad är dom enskilt största posterna(ekonomisk storlek) vid en renovering och vad är den ungefärliga kostnaden per objekt i renoveringen? Motor/segel/genomföring axel/mm, mm. Nya segel - motor

 

Det här är första frågorna! Ber om ursäkt för eventuella uppenbara okunnigheter men därav jag är här!

 

Jag har inget mot att renovera båten! Speciellt inte om jag spar rejält på att göra det! Sparar rejält med pengar är väl frågan, men man kan ju få båten precis som man vill ha den - om man vet hur man vill ha det. Av bitter erafrenhet vet jag att det är bättre att köpa en välutrustad båt i bra skick - än en billig skrothög

 

Jag kommer utbilda mig/skaffa kunskaper under resans gång, men kan jag itne få tag på en båt på ett rimligt sätt så spelar det ingen roll och första steget i det är att få ett grepp om vad totalkostnaden kan bli för att köpa/iodningställa båtet på rätt sätt. Kostnad - dubbelt så mycket som du tror.  ;) 

 

Givietvis välkomnar jag alla tips på! Stor som små! Vet att et var ett långt inlägg, men kan ni svara på en av sakerna så är det välkommet! Mottar även tips på hur jag på bästa sätt hittar ett objekt!

 

Nu är jag en gammal stofil, men skulle jag välja en båt för långsegling skulle det bli en långkölad koster. En sån båt är ju som man säger "förlåtande" jämfört med fenkölade båtar, Även om det sökert är helt ok med fenkölade. De sistnämda är ju i regel snabbare och lättare att manövrera/kryssa med. 

 

 

Fast måste du kryssa på en långsegling, har du valt fel väg.  :P

Kostrar - L32, Vagabond 31 - för att ta ett par exempel.

 

Jag är väl den sista att skriva nåt om långa inlägg, men det är nog bättre att skriva en fråga i varje inlägg - ev skapa en tråd för varje fråga om det skiljer i ämnesområde. Du får bättre svar.

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar! Du gav mig direkt något att fundera på om båtens grundläggande kosntruktioner. En mer förlåtande kosntruktion är nog inte olämpligt på något vis, men då kvarstod inte många av mina alternativ!

 

Samtidigt kanske det är lämpligare att gå på en definierad havskryssare även med fenköl? Kommer givetvis kosta mer men säkert värt det. Ett exempel kan ju vara att jag letar vega primärt(eventuellt en rustad) med delar av den utrustningen jag vill ha eller en, om jag snubblar på en förmånlig, havskryssare så så kan det vara sekundären.

 

Ursökta om det blev långt, men tråden kan fokusera på följande:
Jämförelse mellan mina listade objekt och albin Vega ur långsseglingsperspektivet. Pro/cons. Föreslå gärna andra alternativ om det finns!

Samt råd om dyraste posterna i en renovering(som kan vara bra om det är gjort).

 

Med "reservdelar" mena jag att det kanske är lättare/billigare att få tag på delar till en vanligare båt än en mer sälsynt båt!

 

Dina kostrar vore ju drömmen, men det är nog utom mitt räckhåll. Kanske inte båten i sig, men om jag ska räkna in anskaffande av resekassa och defakto att jag ska vara tjänstledig i 2-3 år så verkar de liger lite för högt för mig! Vore det inte för kalla Sverige hade jag köpt en redig båt, flyttat in i den och tokamorterat av den på ett par år.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte kallt i Sverige!?

 

Finns många som bor i båtar. En av MG´s medlemmar som bodde en vinter i sin Maxi 77. 

 

post-53310-0-15225200-1395778567_thumb.jpg

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/39849-projekt-bo-i-båt/

 

Har isolerat några båtar. Mitt koncept är 2x10 mm loggunderlag som täcks av en ytmatta på 3 mm. Finns en hel del att läsa om det mesta på min blogg - som jag ser det. Om förpiksrenoverin har och en massa inlägg framigenom

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

 

Det där med att få tag på delar. Det är inte med en båt som det är med en bil. Om man skall reparera en bil, tex byt en framskärm måste man ha en exakt likadan som är gjord till just den årmodellen av bilen. Har man ett hål eller skada på båten sköpet man plast och glasfiber nånstans tex Biltema och lagar skadan.

 

Har tryckvattenpumpen lagt av går man in på en butik som säljer dylika och köper en. 

 

Man kan tex köpa utrustning via nätet betydligt billigare från utlandet än här hemma. 

 

Om man skall reparera en motor måste man naturligtvis ha exakt rätt reservdel eler om man ger sig katten på att man tex skall reparera en skotvinch och vill ersätta en sliten detalj,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har onekligen fått en tankeställare! Köpte lägenhet i augusti dock, så det skulle vara en helomvändning, men det ska ju inte hindra en från en dröm..

Jag ska höra runt om möjligheterna/fasta kostnaderna till detta på båtplatserna här där jag bor.

 

Tack för infon om reservdelar! Finns det någon motortillverkare som man absolut ska undvika? Volvo penta verkar ju vara rätt vanlig och jag antar att en gammal volvo är en pålitlig motorn, om den behandlats med kärlek iaf! Men det kanske finns någon som är ökänd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveakryssaren verkar intressant! Hur skulle du se på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kostar för dig är inte inköp av båten eller alla timmar du lägger ner… utan det är en hel del utrustning som behövs köpa, även om du seglar med minimalt med grejer så krävs ändå en hel del. Tumregeln är att det kostar som båten gånger två innan du är hemma?

 

Tänker då på revbara segel, möjlighet att dreja bi alltså. Ev se över riggen helt?
Någon typ av automatstyrning.

Utökade möjligheter att lagra mat och vatten - alternativt producera vatten

Se över motor plus fundera över vilka reserver i fråga om bränsle du ska ha med?

Navutrustning, det är rätt skönt att slippa ta solhöjder själv eller räkna ut tidvatten

Utökad batteribank plus solpaneler för laddning eller kanske en fristående generator

Jolle, ett måste helt enkelt när du ankrar på svaj.

Och ett stort ankare vilket kanske ger behov av ett ankarspel, ev elektriskt

En del köper en satellittelefon… men en WIFI antenn verkar alla montera?

OSV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo jag är helt införstådd med att den utrustning som krävs, allt från rena båtinstallationer/modifieringar till utrusning mm, är allt annat än gratis!

Därav försöker jag nu får en blick över hur det kan se ut! Men ett första steg är ju att fastställa vilken/vilka modeller jag ska jaga och utgå ifrån! Därav jag frågar olika modellers jämförelse mot just vegan som används av flera tidigare.

Därefter kan jag lista(eller kan börja med det redan nu) vilka saker som behövs/vad de kostar att köpa in så att jag får en bättre koll när jag ska köpa huruvida olika utrustningar är värda att få vid båtköpet/gå upp i pris för.

 

Man måste ju börja någonstans! Även om man framstår som väldigt okunnig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Jo jag är helt införstådd med att den utrustning som krävs, allt från rena båtinstallationer/modifieringar till utrusning mm, är allt annat än gratis!

Därav försöker jag nu får en blick över hur det kan se ut! Men ett första steg är ju att fastställa vilken/vilka modeller jag ska jaga och utgå ifrån! Därav jag frågar olika modellers jämförelse mot just vegan som används av flera tidigare.

Därefter kan jag lista(eller kan börja med det redan nu) vilka saker som behövs/vad de kostar att köpa in så att jag får en bättre koll när jag ska köpa huruvida olika utrustningar är värda att få vid båtköpet/gå upp i pris för.

 

Man måste ju börja någonstans! Även om man framstår som väldigt okunnig :)

 

Jag har själv lärt mig mycket genom att läsa andra långseglares bloggar, där de ofta skriver om valet av båt och utrustning.

 

Jag länkar till två bra listor på olika bloggar. Läs igenom alla bloggar, speciellt om deras förberedelser så lär du dig en del..

 

http://susieq.se/blogg/lankar/

http://www.kitalita.se/links.htm

 

ps. jag kan lova att du inte hittar någon som långseglar med en sveakryssare... varför, får du lista ut själv genom att läsa bloggar, det blir helgens läxa. ;) ds.

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har onekligen fått en tankeställare! Köpte lägenhet i augusti dock, så det skulle vara en helomvändning, men det ska ju inte hindra en från en dröm..

Jag ska höra runt om möjligheterna/fasta kostnaderna till detta på båtplatserna här där jag bor.

 

Tack för infon om reservdelar! Finns det någon motortillverkare som man absolut ska undvika? Volvo penta verkar ju vara rätt vanlig och jag antar att en gammal volvo är en pålitlig motorn, om den behandlats med kärlek iaf! Men det kanske finns någon som är ökänd?

 

Nu var det ingen ironi från min sid beträffande det jag skrev om reservdelar till själva båten. Det finns inga specifika delar med beställningsnummer som för bilar eller motorer. Man får köpa det som passar när det gamla är skrot.

 

Man brukar säga att gamla båtmotorer sliter man inte ut - dom rostar sönder.

 

Är en båtmotor 30 år är det inte frågan om den kommer att ta slut - utan när.

 

Gamla Volvomotorer är inte pålitligare än andra gamla motorer.

 

Jag bytte ut min Volvo Penta MD11C till en Lombardini härom året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jo jag är helt införstådd med att den utrustning som krävs, allt från rena båtinstallationer/modifieringar till utrusning mm, är allt annat än gratis!

Därav försöker jag nu får en blick över hur det kan se ut! Men ett första steg är ju att fastställa vilken/vilka modeller jag ska jaga och utgå ifrån! Därav jag frågar olika modellers jämförelse mot just vegan som används av flera tidigare.

Därefter kan jag lista(eller kan börja med det redan nu) vilka saker som behövs/vad de kostar att köpa in så att jag får en bättre koll när jag ska köpa huruvida olika utrustningar är värda att få vid båtköpet/gå upp i pris för.

 

Man måste ju börja någonstans! Även om man framstår som väldigt okunnig :)

 

Jag har själv lärt mig mycket genom att läsa andra långseglares bloggar, där de ofta skriver om valet av båt och utrustning.

 

Jag länkar till två bra listor på olika bloggar. Läs igenom alla bloggar, speciellt om deras förberedelser så lär du dig en del..

 

http://susieq.se/blogg/lankar/

http://www.kitalita.se/links.htm

 

ps. jag kan lova att du inte hittar någon som långseglar med en sveakryssare... varför, får du lista ut själv genom att läsa bloggar, det blir helgens läxa. ;) ds.

 

 

Tack för de där länkarna! Kommer vara trött i mössan på söndagkväll känner jag ;)

 

Ja, men det är precis sånt som jag behöver höra och förstå! Få se om jag lyckades få förståelse för det i helgen ;)

 

Tack toaen för riktålder på motor! Sen förstod jag vad du menade med reservdelarna! De flesta båtar är custom så att säga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Azguz!

Ursäkta min dumma fråga, men kan du segla? Har du seglat? Dina funderingar kring båtar tolkar jag som att du inte är så hemma i detta.

Å hur gammal är du å vilka pengar har du, var är taket på budgeten, ja du behöver inte tala om det för oss här, men tänk på det.

 

Jag kom att tänka på signaturen Melle. De hade samma funderingar som du. Sedan köpte de en katamaran vid Panama kanalen å seglade iväg. Tycker du kan försöka kontakta honom.

 

Ett alternativ är att bo i båten å rusta medan man drar ihop pengarna. Ett annat att köpa en båt som är till salu, kanske rentav på Karibien nånstans. Jag vet en katamaran som är till salu där, känner ägaren osv.  men min portmonnä är inte fet nog att köpa å segla hem den.

 

Om du inte är sådär särdeles bevandrad i detta så varför inte försöka segla  med andra på en etapp, tex till Las Palmas. Finns båtar även där att köpa.

 

För övrigt är det som någon skrev, båten inte så stor kostnad, men utrustning.... jag skulle inte ge mig ut idag utan watermaker, handdriven! samt GPS å hyra en satellit tel så man kan ladda ner väderkartor. Men det är jag å min erfarenhet å krav. Det finns de som seglat i en outrustad Vega som sagt.

 

Slutligen, jag har en aningens havsseglats erfarenhet, korsat Biscaya. Å mina "fördomar" om långkölat på havet besannades. Jag skulle inte välja fenköl.

Någon skrev här upee att Shipman28 var fenkölad, då är min Fingal åsså det! Man menar en nedbyggd köl som är relativt lång.Det har Shipman28, trevlig båt.

 

Skall hjälpa dig på traven med "läxan" Kolla de gamla skärgårdskryssarna, Sveakryssaren är en sådan fast i plast. Huga.

 

Avslutar med lite reklam för Fingal. Det finns en som är döpt till Atom, en Fingal med annat däckslayout, den har seglat jorden runt två varv. Haft kontakt med ägaren. Just nu är båten på land mitt i USA.

 

Förrexten kontakta Oskar, hans Fingal ligger i Smögen/Kungshamn å han vill gärna ut på långseglats. Kanske kan ni dela på omkostnader? Eller vill du absolut segla solo?

Lycka till

Hälsningar,

Kalman

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag kan nog spara undan en 50-100 000 om året vilket beror helt på hur jag prioriterar och går jag in för detta så blir det till att snåla! Har ett fast bra jobb och barnlös så pengarna går inte åt till så mycket.. Eftersom jag ändå räknar med "max 5 år" så borde jag kunna iordningställa en båt! Kommer sälja bilen nu för 50-60 000 kr(ska åka och rekondera imorgon för att sen sälja). Bytte jobb i Februari och bor 5 minuter ifrån mitt i city. Använder den aldrig längre, så här får jag startkapital. Få se om jag fortsätter spara eller lånar så jag får hem en båt att hålla på med/övningssegla med mm tills det eventuellt blir dags.

 

Köpte bostadsrätt för ett halvår sen som tar lite pengar därutöver. Skulle jag kunna reducera boendekostnaderna(sälja av, flytta in i båt) så kan jag spara ännu mer. Kostar nästan 8 i månaden ändå hyra/amortering/ränta så kan jag minska det går ju drömmen i lås tidigare. Kommer åka runt i hamnarna med båtplatser i helgen och kika/höra efter.

 

Förutom att jag vindsurfat på sjön vid släktens sommarstuga så vet jag inte mycket mer om segling nej! Har åkt ut på båtar som gäst utanför Thailand, Mexico och Zanzibar bara! I dows vid Zanzibar:http://farm1.staticflickr.com/56/183206254_f9281b205c_b.jpg
I höga vågor undvikandes lokala snorklare som spjutar bläckfisk utanför revet!

 

Själv ska jag nog absolut inte åka! Verkligen inte. Minst 2! Jag har bara tänkt som så att när jag skaffat kunskap(utbildat/seglat lite hemma), köpt och mer eller mindre iordningställt en båt till tippen för redo till avfärd så borde jag kunna få intressenter som vill med när projektet får lite mer gedigenhet om att det verkligen blir av. Där borde jag få medfinansiering när det gäller utrustning som satellittelefon, VHF, livflotte mm, mm.

 

Jag har noterat Fingal! Verkar inte sticka iväg väldigt mycket i pris heller. Det är ju det här som är svårt i början när jag inte har någon bild alls för mig. Har även hittat L32, B31 runt 100 000 kr skicket med en del rustat som motor mm, med vindroder, dubbla akterstag, peke, nyare storsegel mm. Så det är ju svårt. Dessa är ju lite större och kanske värt det extra och gå upp till 130 000, men jag håller på att forskar!

 

Fick länkar av Pjolle till några väldigt bra bloggar! Sammanställer därifrån utrustning de skaffa/pros/cosn sen ska jag sammanställa en rimlig beräkning på vad det kan komma att kosta så jag mer vet hur högt jag kan gå i pris på en båt och framförallt vad som är värt att betala lite för att få med på båten från början!

 

Det låter ändå som om jag ska kika efter en "långköl!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sammanställt en lista! Indelad i av mig 3 påhittade klasser!

Under varje klass är de listade efter prioritering efter "mest önskad" så under vega klassen ska jag primärt jaga en fingal, sekundärt en vega osv...

Vad tycker ni erfarna om listan?

Tror jag tänker hyffsat rätt. En del är fenkölade, men de är ändå rekommenderade tyckte jag i flera forum.

Jag kan ju inte veta alla båtmodeller, men om ni vet båtar som i princip är likadana eller erbjuder samma egenskaper som de jag listat i klasserna så tipsa gärna. Ju fler modeller jag har att leta mellan så hittar jag min drömbåt snabbare :)

 

Vegaklassen:
Fingal

Albin vega

Shipman 28

Ohlsson 28

Generellt sätt ska dessa i så fall köpas välutrustade för långsegling eller ha väldigt lite kvar att göra. Både tidsmässigt och ekonomiskt lite kvar. Maximalt 100 000 kr.

 

Sen har jag balladklassen:

Ballad

Comfort 30

Möre 30

B31

Winga 29 fd ohlsson 29

Scampi

Dessa ska köpa i gott grundskick(ingen rutten inredning, bra plast/skrov med, åtminstone, delvis utrustade. I alla fall de stora posterna som motor i bra skick/nyligen renoverad/bytt och bra segel. Gärna vindroder monterat. Här kan lite kvarstå för långseglingen. Beror lite på pris och objektets skick! Svårt att sätta pris.. Maximalt 150-200 000 kr men då ska de vara färdigutrustade och i skick..

 

Laurin 31 klassen:

Sist vill jag sätta Laurin 31! Då i ett eget fack! Här handlar det ju mer om jag skulle snubbla på ett riktigt kap. En laurin i bra grundskick till en billig peng som är värd att kosta på, eller en hemkommen långseglare som vill säljas snabbt till "vrakpris"(ja, lustigt ordval, hehe).

 

Går förarintygen online nu! Kustskepparen ska jag gå lokalt på kurs, men den börjades denna vecka så hinner inte med. Den går nästa gång i höst! Tar SRC efter förarintyget. Utsjöskepparen+kanalintyg tar jag efter att jag fått hem en båt och fått seglat lite.

 

Budgeten är inte spikad än, men får jag bilen såld så har jag redan 60-80 tusen, sen ska jag träffa banken den 9:e och höra om jag får låna och hur mycket. Men i princip vill jag ju iväg på resan så fort som möjligt när jag är redo med båten/kunskapen/budgeten så det talar för en av de mindre modellerna. Tror inte jag har några problem att få finans upp till 250 000, men då förskjuter jag resan en hel del framåt.. Fyller ju 30 nästa år och vill ju kanske komma hem från resan senast när jag är 35 :P.

En större båt kostar ju mer att underhålla också så allt blir ju dyrare/tar längre tid att spara mm i övrigt förutom inköpspriset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laurin 28

Storfidra

Havsfidra

Monsun

...är några till, där den sista är den jag nog helst skulle välja om jag skulle långsegla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laurin 28 och monsun kanske är något! Men Monsunen verkar rätt dyr så tror inte det blir någon sådan..

 

Marieholm 32 verkar ju faktisk var något! Lite stor, men å andra sidan kanske en av dem som är värda att satsa på! Läggs till på listan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur är det med E modellen och tidigare version. Är E modellerna "bättre"? I så fall så pass "bättre" att det är värt att leta sådan eller "kvittar" det?

 

På t ex. b31.an har jag lärt mig att det är gansak stora skillnader mellan MK1 och MK2 varvid MK2 är att föredra och värd extra kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt 20 % handpenning så fick jag lätt låna 200 000 kr, så i praktiken kan jag köpa båt för upp till 250 000 kr när bilen är såld. Troligtvis har jag ännu mer i handpenning. Det är ju en bra budget! :)

Men den summan ska jag nog inte satsa på bara för att jag får låna, men det ger mig en budget att hålla mig inom medan jag letar objekt! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ett rätt gedigen lista och ska kanske kika på en monsun, men jag ser det som en rätt liten chans att den landar hos mig, så jag kikar parallellt vidare och snubbla på en båt som heter Semona 30. Vad tycker ni om den?

Jag har hittat en blogg där de är ute och seglar med sådan långvägas just nu!

 

Dess fördel verkar ju onekligen vara att den är rymlig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...