Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Jaspe

Någon som har testat detta vaxet?

Rekommendera Poster

Undrar om någon har testat detta vaxet från Sea Sea NANO EXTRACT Gelcoat Sealer UV+. Har en båt från 08 så gelcoaten har inte börjat oxidera. Är på jakt efter ett hållbart vax som är lättarbetat. Några andra tipps på bra vax?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde det på min båt förra året. Båten som är från 2002 var lite oxiderad och matt. Rubbade lätt först och la på vaxet sedan. Båten är lika blank nu som den var efter vaxningen förra året så jag är nöjd än så länge. Kommer köpa på en omgång till av det innan sjösättning.

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nano = Nono för mig tills vidare.

Egenskaperna är lika fantastiska som bekämpningsmedlet DDT och materialet asbest en gång var. Vad som händer när dessa oändligt små partiklar tar sig in i människor, djur och växter får framtiden tydligen utvisa. Samma biologiska fullskaletest igen!

Jag har vaxat med Sonax på rekommendation från en professionell båtvårdare. Fördelen är att vaxet är lättflytande och kan användas när det är relativt kallt.

Resultatet är ok utan att imponera. Håller en säsong, men det är lite svårt att tvätta bort svarta rinningar från relingen, särskilt mot säsongsslutet.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TC Nano fungerar kanon!!

Har använt det sedan lanseringen och båten ser lika fin ut vaje år! Mina båtgrannar som kör med vanligt vax brukar alltid muttra när jag är klar med min polering och de med deras :) för det är en jäkla skillnad i resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör på Mackeys linje. Nano = bör undvikas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Testade Nano förra året, inte alls imponerad.

Kör Menzerna polish och vax, fungerar klockrent för mig

Det finns ingen genväg när det gäller polering och hållbarhet.

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade Menzerna förra året, inte alls imponerad.

Kör TCnano och fungerar klockrent för mig! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TC Nano fungerar kanon!!

Har använt det sedan lanseringen och båten ser lika fin ut vaje år! Mina båtgrannar som kör med vanligt vax brukar alltid muttra när jag är klar med min polering och de med deras :) för det är en jäkla skillnad i resultat!

Testade Menzerna förra året, inte alls imponerad.

Kör TCnano och fungerar klockrent för mig! :)

Jag får inte ihop logiken i dina svar.

Du har använt TCnano sedan det lanserades och har erfarenhet av att ha använt Menzerna ifjor....

Att du gillar TCnano får stå för dig men din erfarenhet av Menzerna tror jag är bluff!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat mirakelmedlet, och jag säger nej. Ok, möjligtvis efter man kört rubbing eller att det är en ny båt eller ganska ny. Jag kör och har alltid kört proffsmedel och proffsmaskiner, just nu kör jag en från Makita.

Jag provade nu Tcnano på en båt med medeloxiderad gelcoat från -00. Funkade inte alls. Det blev som vanligt som jag alltid kör , Lahegas kemikalier i tre steg. Först två steg rubbing och vax där efter.

Sista steget kan jag nog hålla med om att Tcnano skulle fungerat bra.

Vill man jämna till ytan eller få bort oxid, nej, inte Tcnano.

Tcnano skulle nog förmodligen ersatt Lahegas wax mkt bra, alltså tredje steget.

Jag tror att om gelcoatytan är mkt jämn och inte har oxider så funkar mirakelmedlet mkt bra.

Inte annars.

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också provat TC Nano men tyckte att det inte höll något. Så jag kör bara med Smartabs produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta - men denna oro for nano - vatten består av vattenmolekylar- två hydrogen och ett oksygen - det er nano det.

Kom i håg att detta är som med ordet "turbo" på 80 talet. Det er inget nano med medlar som sägs inneholda nano partiklar mer än att dom säkert innehåller tex vatten. Som just er små partiklar. Så marknadsföring er inte kemi! Och det er inget "Nano" över den processen som beskrivs av dessa medel.

Till vanligt i våra liv är  nano-prosesser tex betong som härdar, kvicklera, lättmetallers egenskaper etc... tycker väl inte det er så farligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite fakta.

Nanopartiklar definieras som partiklar i storleken 0,0000001 mm till 0,0001 mm, finns lite olika definitioner. Storleken ligger mellan virus och rökpartiklar.

Partiklarna går inte att se i ett optiska mikroskop.

De partiklar som avses är artificiellt framställda partiklar, inte naturliga partiklar eller molekyler.

Riskerna är i princip inte alls undersökta och därför finns inte mycket skrivet om farorna. När man läser säkerhetsdatablad för nanopartiklar ska man bl.a. använda damtäta ögonskydd, andningsfilter, skyddskläder och handskar.

Kvicksand har inget med nano att göra utan är en blandning av vatten och sand som blir flytande.

Sanspartiklar är som minst 0,05 mm.

I lera är partiklarna små, från 0,004 mm och nedåt. Fortfarande stora partiklar jämfört med nanopartiklar och dessutom naturliga.

Lättmetaller har absolut inget med nano att göra om man inte aktivt gör nanopartiklar av lättmetall.

Cement har egentligen inte heller något med nanopartiklar att göra, men man kan tillsätta nanopartiklar för att uppnå vissa särskilda egenskaper.

Här kan man läsa mera...

http://www.lakareformiljon.org/attachments/361_LfM_S%C3%A4rtryck_nano_Nov_2011.pdf

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mackay, detta er från goda lexikon - och universitetespensum. Till exempelvis lettmetalllegaringar som ges olika egenskaper ut i från blandningen av olika metaller och varför dom ändrar sina egenskaper i en legering är slik man först förstod nano/atomers påverkan. Så detta är påverkan på atomnivå som är bakgrunden för tema - nano.

Och cement blir använd som exempel på nanomanipulation på universitetspensum eftersom det är partiklars på atomnivå som manipuleras i den härdningen som pågår. 

Och huvudpoenget är att det inte finns nanopartiklar, dvs partiklar som är manipulerade på atomnivå i dessa vaxar. Slik att det kommer nye materialet eller egenskaper baserade på direkt atommanipulation. Men eftersom definitionen har blivit på ren storlek så passar nu också definitionen på texs förbindelser med vatten...

Nano vax - detta är bara marknadsföring. Lugn, bara lugn.

Min test av vaxet, också på matt gelcoat, var en stor besvikelse...

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mackay, detta er från goda lexikon - och universitetespensum. Till exempelvis lettmetalllegaringar som ges olika egenskaper ut i från blandningen av olika metaller och varför dom ändrar sina egenskaper i en legering är slik man först förstod nano/atomers påverkan. Så detta är påverkan på atomnivå som är bakgrunden för tema - nano.

Och cement blir använd som exempel på nanomanipulation på universitetspensum eftersom det är partiklars på atomnivå som manipuleras i den härdningen som pågår. 

Och huvudpoenget är att det inte finns nanopartiklar, dvs partiklar som är manipulerade på atomnivå i dessa vaxar. Slik att det kommer nye materialet eller egenskaper baserade på direkt atommanipulation. Men eftersom definitionen har blivit på ren storlek så passar nu också definitionen på texs förbindelser med vatten...

Nano vax - detta är bara marknadsföring. Lugn, bara lugn.

Min test av vaxet, också på matt gelcoat, var en stor besvikelse...

De nanopartiklar som avses är de som människan framställer för de speciella egenskaper som olika material får när de framställs som mycket, mycket små partiklar, inget annat.

Intressant att du vet att det inte finns nanopartiklar (enl. def. ovan) i just vax, det finns ju i en massa andra produkter som solskyddskräm (sedan länge), kosmetika, som tillsatser i betong, mm, mm.

Kan du visa att just vax inte innehåller nanopartiklar enligt definitionen.

En läkare gick aktivt fram till en professionell båtrekondare och frågade om hon använde nanoprodukter, för i sådana fall borde hon genast sluta med detta för hälsans skull.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nano teknologi;  is the manipulation of matter on an atomicmolecular, and supramolecular scale.

Det gör det i stort sätt dyrt att producera. Eftersom man ska manipulera atomer och molekyler på sätt som naturen själv inte gör i naturlega processer. Efter denna definition.

Det gör man inte för att producera båtvax.

Men om man definierar "nano" till alt som är smått (det finns 1-100nm som den mest använda storleksdefinitionen för "nano") - så blir väldigt mycket "nano" - och då blir det bara dumt.

Storleksdefinitionen är väl inte så vettig för att definiera annat enn just storlek. Inte som hjälp till att förstå eller förklara att ett ämne  har toxiska eller andre egenskaper.

Det blir min sista om "nano" dvs 10^-9nde del.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan man läsa om "nanoläget" 2008.

Av drygt 100 produkter som påträffades i Sverige är ca. 60 avsedda att belägga ytor med för att skydda mot repor, öka glansen och göra ytan självrenande. De ytor som skall skyddas kan vara av lack och metall (speciellt på bilar), glas, textil, sten, kakel eller läder.

Jag tror nog att även båtvårdsprodukter innehåller nano-partiklar.

Mackey

PS

En lista på andra produkter som innehåller nano-partiklar

Ytbeläggningar för skydd och självrengörande effekt på bilar, kakel, sten, glas, textil.

Färg och plast

Racketar

Skidor

Hockeyklubbor

Cyklar

Tennisbollar

Bildelar

Fyllmedel i gummidäck

Filter för luftrening

Sockor, sulor

Kläder

Vattenavvisande på textil

Solskyddskräm

Tandkräm

Papperskemikalier

Elektronmikroskopi

Alla nanopartiklar är nog inte så väldigt dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte TC Nano i fjol, men hann aldrig testa det. Flera klubbkompisar tycker det är superbra, de kör det utan polermaskin fast de har riktiga såna.

Jag tycker ändå det verkar otäckt, så det vete fan om jag kommer att använda mitt TC Nano alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...