Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Liber

Renovering av Yanmar

Rekommendera Poster

Jag plockade ut kolven från min Yanmar ysb12 men tyvärr, glömde att markera i vilket läge den satt. Finns det någon som vet om det är viktig att sätta i den i samma läge? I verkstadshandboken står ingenting om det. På ena sida av vevstaken finns bokstav N instansat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag plockade ut kolven från min Yanmar ysb12 men tyvärr, glömde att markera i vilket läge den satt. Finns det någon som vet om det är viktig att sätta i den i samma läge? I verkstadshandboken står ingenting om det. På ena sida av vevstaken finns bokstav N instansat.

Ja, det är viktigt. Kolvar och lopp är aldrigt exakt runda. Speciellt efter de gått ett antal timmar.

När de är inkörda. Så kan du få sämre kompression om du vrider kolven 180 grader vid återmontering.

Ofta finns det en markering i kolvtoppen som markerar riktning mot avgas port. Men. Ofta kan man se på kolvtoppens sotlagringar vilken som är avgasventil.

Har kolven " urgröpningar" eller liknande på kolvtoppen?

Är kolven helt symmetriskt utformad på toppen. Så är det kanske inte helt katastrofalt hur du monterar den.

" fnula" lite så kanske du kommer fram hur kolven satt?

PS. När du ändå har isär. Glöm inte att rengöra kolvringsspår m.m från sotrester!

En glad motor har bra kompression! :)

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar "in i " kolven underifrån så ser du att ena sidan av godset i vevstaken har ett hål. Detta hål skall vara uppåt! Detta är viktigt för smörjningen!

På min motor var märkningen "N" nedåt... Säkert en slump, men lätt att komma ihåg. Kanske är lika på din?

Hoppas att detta löser ditt problem. Jag har säker bilder på detta från min motor om det skulle behövas, lite svårt att förlra med text kanske.

Jag bytte kolvringar och cylinderfoder nu när jag renoverade så för mig spelade tidigare slitage inte så stor roll, däremot så vill man ju att smörjningen ska fungera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar "in i " kolven underifrån så ser du att ena sidan av godset i vevstaken har ett hål. Detta hål skall vara uppåt! Detta är viktigt för smörjningen!

På min motor var märkningen "N" nedåt... Säkert en slump, men lätt att komma ihåg. Kanske är lika på din?

Hoppas att detta löser ditt problem. Jag har säker bilder på detta från min motor om det skulle behövas, lite svårt att förlra med text kanske.

Jag bytte kolvringar och cylinderfoder nu när jag renoverade så för mig spelade tidigare slitage inte så stor roll, däremot så vill man ju att smörjningen ska fungera...

Tack alla för svar, jag har också en bokstav N stansat på vevstaken så det borde vara likadant. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...