Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gammelmotorn

Båt till 18hk, kort rigg?

Rekommendera Poster

Skrev ett annat inlägg där jag funderade på om man kunde hänga på vår motor på Terhi 440 och möjligen går det men den är egentligen för tung och jag vill hellre ha en båt som passar till motorn.

 

Nu har jag insett att vi har kort rigg och hur jag än letar så hittar jag ingen modern motorbåt som passar till vår motor. Jag har alltså en 18hk, kort rigg Mercury som väger ca 42 kg och nya båtar som ska ha kort rigg är gjorda för mindre motorer. 

 

Kan någon peka på en båt som passar till motorn? Helst ny som jag kan köpa direkt men annars något äldre märke/modell som jag kan leta efter på begagnatmarknaden.

 

Snart ger jag upp och köper båt+motor men det finns inget vettigt begagnat och nytt är väldigt dyrt, med tanke på att vi i dagsläget har både motor och båt som fungerar, förutom att båten läcker så vi måste ösa regelbundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte täta den båten du har..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte täta den båten du har..?

Jo, vi har börjat fundera på om det går att täta den. Det är en plastbåt från 50 (?)-talet och den verkar läcka lite här och där. Vi ser ingen stor läcka men den vattenfylls så man måste ösa minst varannan vecka. Har alltid läckt lite men förra året blev det av okänd anledning sämre.

Ska prata med en kille vi känner som lagar plastbåtar om man kanske kan plasta om hela botten, eller nå't.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster XS finns i utförande för både lång och kort rigg.

Tack för tipset, men det är en för liten båt Vi har båten till transporter till och från sommarstuga på ö och behöver kunna lasta packning, soffa, gäster, byggmaterial.... Minst ca. 4,5 m båt för fem personer har vi kommit fram till att vi behöver, men bra lastkapacitet. Den vi har är 4,60.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 430 GT har kort rigg. Förvisso lite för kort enligt dina önskemål, men den fixar nog 5 pers + last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...