Eriksson__87 0 Postad 24 Mars , 2014 Hejsan jag har en liten motorbåt men rutan har blivit väldigt mjölkig. Är det någon som har provat att göra en ny? Finns ju tunn polykarbonat skivor att köpa men jag vet inte riktigt hur lätt det är att böja. Så om någon har provat så vill jag gärna veta hur det var. Skickar med en bild så att alla ser hur rutan ser ut i formen. http://www.ladda-upp.se/bilder/vlbsqnfomdozu/ Med vänlig hälsning,Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 24 Mars , 2014 Polykarbonat (PC) som bl.a. säljs under produktnamnen Macrolon och Lexan går mycket väl att böja, men med tiden kan man få sprickbildning i böjarna om de är kraftiga. Jag tror inte det ska vara några problem med dina mjuka böjar. Du kan värma försiktigt med varmluftspistol om det blir för svårt att böja rutan. Öva på en liten bit först så att du vet hur mycket du ska värma. Värm inte för mycket, då blir plasten för mjuk och tapparformen (som pizzadeg). Du kan också värma efter montaget för att få bort spänningarna i rutan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriksson__87 0 Postad 24 Mars , 2014 Polykarbonat (PC) som bl.a. säljs under produktnamnen Macrolon och Lexan går mycket väl att böja, men med tiden kan man få sprickbildning i böjarna om de är kraftiga. Jag tror inte det ska vara några problem med dina mjuka böjar. Du kan värma försiktigt med varmluftspistol om det blir för svårt att böja rutan. Öva på en liten bit först så att du vet hur mycket du ska värma. Värm inte för mycket, då blir plasten för mjuk och tapparformen (som pizzadeg). Du kan också värma efter montaget för att få bort spänningarna i rutan. Mackey Hej Tack för svar Mailade även ett företag som säljer PC skivor, skickade med samma bild som här och dom sa att jag inte behöver värma utan det går ändå. Var ett väldigt bra företag, svarade snabbt på mail. Vet inte om man får göra "reklam" så admin får väl korrigera isf. Men stocksundet.se var företaget, riktigt bra och bra priser tycker jag också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skarv 0 Postad 25 Mars , 2014 Hej.setill att du får en uv tålig PC..ett annat bra företag som säljer plaster är Nordbergs tekniska:-)..läs på deras sida om Polycarbonat:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 25 Mars , 2014 Testa om du kan få bort det mjölkiga först. Jag hade en ruta på min styrpulpetare (Yamarin 5010) där rutan var väldigt mjölkig. Det gick knappt att se genom vid motljus. Jag gjorde så att jag polerade upp den försiktigt med vax och rutan såg som ny ut igen Kan vara värt att testa innan du beställer ny ruta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 30 Mars , 2014 Om rutan inte är alltför stor så kan den först försiktigt värmas i ugn innan den mjuka rutan läggs över den gamla för att få samma form, gör några provbitar först. Själv gjorde jag en dubbelkrökt MC-ruta på detta vis, först försiktigt värmd i ugnen och sedan formad efter den gamla rutan, med mycket bra resultat, lättare att kontrollera uppvärmningen än en med varmluftpistol skulle jag tro.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser