Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Andreases

Propellerbyte? Propulse? eller vad?

Rekommendera Poster

Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har en 6 meter och 500 kg lättdriven styrpulpet med 60hk fyrtaktare den varvar inte ur? Max 5100-5200 varv. Vinner jag på att ändra stigningmed prop byte? Tappar jag toppfart om jag får upp varvtalet? Funkar det med Propulse? Vill ha så hög toppfart som möjligt!

post-7938-1394234353,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova en propeller med lägre stigning. (Motorn producerar inte full effekt om den inte går inom spec. varvtal) Propulse är inget bra alternativ om du prioriterar fart. Propulse har som alla andra propellrar EN fix stigning. Vrider man bladen kommer stigningen att variera över bladet. Jagar du knop kan du se över motorns installationshöjd. Lägger du kavitationsplattan ca 1' över förlängda köl-linjen kan du minska strömningsmotståndet från växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Precis som Mr. Torpedo säger så är Propulse inget bra alternativ om man jagar fart. Den är bra om man jagar bra axeleration och bra grepp i vattnet vid kruvtagning. Propulse 4 blad ger ju ett högre vattenmotstånd än en propeller med 3 blad. Du ska titta i motorns instruktionsbok om var max rekommenderade varvtal ligger. Sedan ska du vid fullgas ligga så nära som möjligt detta maxtal. Då uppnår du max fart. Se bara till att du inte överskrider max varvtal om du är rädd om motorn! Med lägre varvtal får du visserligen lägre fart men en starkare motor och vise versa. Kan vara bra att ha i åtanke om du kör med lite belastning i båten. Då kan ju styrkan behövas för att få upp båten i planing. Men du får väl prova på max varvtal en gång. Har du tappat för mcyket i styrka får du gå ner i varvtal en aning tills du får et bra balansförhållande mellan styrka/fart. Lycka till! Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry roddarn, men det där stämmer inte. Högre varvtal=lägre varvtal=lägre växel om vi snackar bilspråk. D v s högre toppvarv=starkare motor. Däremot kan möjligen toppfarten minska något om man ligger precis på toppvarvet eftersom vridmomentet ligger lägre ner i varvtalsregistret. Ett tips är att ta sig en rejäl funderare på hur man mest använder båten. Är man för det mesta ensam bör kanske maxvarv ligga precis på rek när man kör med fullt spett. Är man för det mesta fler i båten kan maxvarvet t o m ligga lite över rek max när man är ensam. För fart: A Rätt propeller B Hissad motor (ett par-tre cm brukar gå utan problem. C Tilta ut när du kör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt! Högre varvtal=lägre växel ska det förstås vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-D :-D :mad: Ja, det är så otroligt lätt att blanda ihop begreppen så fort man diskuterar propeller och varvtal! Fattar inte att det ska vara så förbenat svårt! :-) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Propulse löser med andra ord inte mitt problem. Kavitationsplattan ligger idag jämt med botten. Motorn en Selva 60 4-takt skall varva 5500-6000 så en c:a 500-600 varv borde man ta ur maskin. Är det någon som vet vad det skall vara för propp jag skall ha och var jag lämpligen köper den? (vilken stigning? tum?) Är inte speciellt orolig att han skall bli seg upp i planing, i sommras planade båten fint med ett halvt hustak (plank) och 3 pers ut till sommarstugan utan problem.

post-7938-1394234353,334_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några begrepp om någon är intresserad: Stigning/pitch: Teoretisk sträcka propellern gör på ett varv. Diameter: just det. Rake: Hela bladets lutning mot centrum varierar från 0-20 grader. Camber/progressiv stigning: Stigningens ökning längs kordan. Projeserad bladarea: Förhållande mellan propellerdiskens area och bladens skugga i %. Verklig bladarea: Förhållande mellan propellerdiskens area och bladens verkliga area i %. Kan vara över över 100% om bladen överlappar varandra. Bladantal: 2st eller fler! På ytskärande propellrar kan det vara upp till 7 st blad. Skjev back: Bakåtsvepning av bladen. Slip: Propellerns slirning i vattnet i %. (Ej att blanda ihop med verkningsgraden. Propellerverkningsgrad. Förhållande mellan tillförd och utvunnen effekt på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hör du inte med Propellertrim??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...