Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Mauritx

Yanmar 8hk 77, hur mycket olja drar den?

Rekommendera Poster

Funderar över på hur mycket olja drar en sådan motor, han som jag köpte båten så att den måste fyllas efter varje 20tim gång.. är det normal???

 

Jag reagerade eftersom det verkar var onormal mycket men han sa att det är diesel och gammal så det är normal .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är väl inkörd. Inte onormalt gammal men på väg dit. Så länge den startar och inte stannar slumpmässigt kan man behålla den i många år. Ett par fyllningar per säsong är ju ok. Dock kan det vara jobbigt med blåröken. Det blir ju en del motoråka i kanaler.

 

Blåröken är nog den största anledningen till motorbyte. Väldigt jobbigt att starta motorn i gästhamn och försvinna i blå dimma när bryggrannarna äter frukost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kanske drar lite olja. Inte helt konstigt kanske med tanke på motorns konstruktionsålder

och årens slitage. Gissar att den rymmer ca 2 liter olja? När du behöver fylla på så handlar det

förmodligen om decilitrar bara.

Tror inte du behöver vara jätte orolig. Dessa motorer är slitvargar som rostar mer än slits ut i segelbåtar. ( oftast iaf) . Dock, ingen skillnad mot bilar. Även nyare motorer pajar ibland.

 

En sak att tänka på. Det är lätt att man går och tittar sig blind på dyra syntetoljor i fina flaskor.. Man vill ju lixom smörja med det bästa tänkbara. Köp olja som håller den kvalitet som motorn

är konstruerad för. Förmodligen i ditt fall. En mineralolja som dessutom är billig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man ska vara lite försiktig med just gamla Yanmar (och andra motorer med liggande cylinder) när det kommer till oljeförbrukning. Risk att läckaget mellan kolv och cylinder blir tillräckligt för att den skall skena (gå på olja). Samma problem om man har för mycket olja.

Hoppas det bara är ett elakt rykte men likväl värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn är väl inkörd. Inte onormalt gammal men på väg dit. Så länge den startar och inte stannar slumpmässigt kan man behålla den i många år. Ett par fyllningar per säsong är ju ok. Dock kan det vara jobbigt med blåröken. Det blir ju en del motoråka i kanaler.

 

Blåröken är nog den största anledningen till motorbyte. Väldigt jobbigt att starta motorn i gästhamn och försvinna i blå dimma när bryggrannarna äter frukost.

 

Han sa ingenting om blå rök,  toppen är bytt 2003 och också avgaskroken, motor ser hur fin som helst, kollade på oljan och det så fint ut, han sa att den var regelbunden servad, kolla själva.

post-99780-0-24975800-1395780999_thumb.jpg

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byte av cylindertopp görs när kylkanalerna börjar bli alltför tunna eller i värsta fall redan är genomrostade.

Blårök från motorolja uppstår om det är otätt mellan cylinder o kolv så det kommer upp motorolja i cylindern och förbränns där.

I äldre motorer ska det vara en klassisk mineralolja och inga syntetspecialare.

En liten varning för alltför mycket tomgångskörning för batteriladdning. Dieselmotorer ska slita hårt för att må bra. Läs gärna artikeln om "cylinderpolering" (boreglazing på engelska).

http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx

 

Din motor ser onekligen mycket välskött ut på fotot. Ägaren verkar ha varit en riktig pedant. Det bådar gott för att servicen har skötts väl varje år.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man ska vara lite försiktig med just gamla Yanmar (och andra motorer med liggande cylinder) när det kommer till oljeförbrukning. Risk att läckaget mellan kolv och cylinder blir tillräckligt för att den skall skena (gå på olja). Samma problem om man har för mycket olja.

Hoppas det bara är ett elakt rykte men likväl värt att kolla upp.

 

Tyvärr är det inget elakt ryckte, håll oljenivån strax över min på stickan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn är väl inkörd. Inte onormalt gammal men på väg dit. Så länge den startar och inte stannar slumpmässigt kan man behålla den i många år. Ett par fyllningar per säsong är ju ok. Dock kan det vara jobbigt med blåröken. Det blir ju en del motoråka i kanaler.

 

Blåröken är nog den största anledningen till motorbyte. Väldigt jobbigt att starta motorn i gästhamn och försvinna i blå dimma när bryggrannarna äter frukost.

 

 

Han sa ingenting om blå rök,  toppen är bytt 2003 och också avgaskroken, motor ser hur fin som helst, kollade på oljan och det så fint ut, han sa att den var regelbunden servad, kolla själva.

 

Motorn ser nästan ut som ny. Nu ser man ju inte innanmätet men startar den fint och dessutom inte blåryker får du vara glad. Påfyllning av olja är kanske bara ett tips att du inte ska glömma den saken. Dvs kolla oljan.

 

Det är inte så självklart alltid när man är van att lämna bilen för service och inte ens vet om att oljenivån ska kollas. Ska man hålla sig strax över minstrecket blir det ganska täta kontroller förstås. Kör med mineralolja 10-30 den är rätt för den gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Motorn är väl inkörd. Inte onormalt gammal men på väg dit. Så länge den startar och inte stannar slumpmässigt kan man behålla den i många år. Ett par fyllningar per säsong är ju ok. Dock kan det vara jobbigt med blåröken. Det blir ju en del motoråka i kanaler.

 

Blåröken är nog den största anledningen till motorbyte. Väldigt jobbigt att starta motorn i gästhamn och försvinna i blå dimma när bryggrannarna äter frukost.

 

 

Han sa ingenting om blå rök,  toppen är bytt 2003 och också avgaskroken, motor ser hur fin som helst, kollade på oljan och det så fint ut, han sa att den var regelbunden servad, kolla själva.

 

Motorn ser nästan ut som ny. Nu ser man ju inte innanmätet men startar den fint och dessutom inte blåryker får du vara glad. Påfyllning av olja är kanske bara ett tips att du inte ska glömma den saken. Dvs kolla oljan.

 

Det är inte så självklart alltid när man är van att lämna bilen för service och inte ens vet om att oljenivån ska kollas. Ska man hålla sig strax över minstrecket blir det ganska täta kontroller förstås. Kör med mineralolja 10-30 den är rätt för den gamla motorn.

 

Den ser väldigt fin ut, men gillar inte att kablaget ligger ovan på motorn, häng upp den vid sidan om och bjud anslutningar på lite kontaktspray. Tips. Du bör kolla motorfästena noga, detar upp alla krafter och skall vara i gott skick. Ja, YS pinnar på bra, bytte motor för några så sedan och sedan den blev stående i garaget i drygt fyra år, nu har jag dock sålt den, men jag gjorde de test start en sista gång https://www.youtube.com/watch?v=tW6WGpesz94

Redigerad av Vilse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...