Bohman1 0 Postad 23 Mars , 2014 Är på jakt efter en sea ray 260. I annonsen stod det att det satt en mercruiser 5.7 efi 260hk i. Väl på plats stod det inget på motorkåpan om efi, dessutom stod det 250hk. Vilken motor är det som sitter egentligen, insprut eller inte? Båten ska köras på ostkusten och är även körd här innan, hur mycket bör man oroa sig över att den är sjövattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 Mars , 2014 Enklast är att plocka av luftfiltret och titta. Dock ser den ut som en förgasare. EFI motorn har bara en insprutare så det är knappt man kan kalla den för insprutningsmotor Ang sjövattenskylning så är det inget du behöver oroa dig för direkt. Dock bör du kolla upp när limpor och knän är bytta senast. Finns det ingen historik på det så räkna med kostnader för byte. Vid ev köp så plocka isär limpor och knän direkt för kontroll Bilden är på en EFI "förgasare" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 23 Mars , 2014 Enklast är att plocka av luftfiltret och titta. Dock ser den ut som en förgasare. EFI motorn har bara en insprutare så det är knappt man kan kalla den för insprutningsmotor Ang sjövattenskylning så är det inget du behöver oroa dig för direkt. Dock bör du kolla upp när limpor och knän är bytta senast. Finns det ingen historik på det så räkna med kostnader för byte. Vid ev köp så plocka isär limpor och knän direkt för kontroll Bilden är på en EFI "förgasare" Tack för infon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 Mars , 2014 En "riktig" insprutningsmotor har en spridare/insprutare per cylinder. Mercruisers heter MPI. Volvos heter GXI EFI har bara en spridare som sitter i en förgasare typ. Tror inte EFI motorn skiljer sig så mycket i förbrukning jämfört med en förgasarmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 24 Mars , 2014 En "riktig" insprutningsmotor har en spridare/insprutare per cylinder. Mercruisers heter MPI. Volvos heter GXI EFI har bara en spridare som sitter i en förgasare typ. Tror inte EFI motorn skiljer sig så mycket i förbrukning jämfört med en förgasarmotor. Kanske inte skiljer så mycket i förbrukning när det gäller en ny förgasare,men har den några år på sig så tror jag nog du har stor fördel med efi sprutet. Även om efi är ett snikinsprut. efi sprutet är väl det samma som cheva kallar för tbi på sina bilar tror jag o där har du ju lamdasonder som är med o styr soppatillförseln. Hade en gammal förgasare på min förra båt med en 260hk mercruiser o där rann nog soppan mest ut i sjön tror jag! // Jari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 24 Mars , 2014 Hej. Vad är det för årsmodell ? Kan mycket väl vara en 5,7 L Vortec som ligger på ca 315 hk. Har en sådan motor i min som är årsmodell-00. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 25 Mars , 2014 En "riktig" insprutningsmotor har en spridare/insprutare per cylinder. Mercruisers heter MPI. Volvos heter GXI EFI har bara en spridare som sitter i en förgasare typ. Tror inte EFI motorn skiljer sig så mycket i förbrukning jämfört med en förgasarmotor. Kanske inte skiljer så mycket i förbrukning när det gäller en ny förgasare,men har den några år på sig så tror jag nog du har stor fördel med efi sprutet. Även om efi är ett snikinsprut. efi sprutet är väl det samma som cheva kallar för tbi på sina bilar tror jag o där har du ju lamdasonder som är med o styr soppatillförseln. Hade en gammal förgasare på min förra båt med en 260hk mercruiser o där rann nog soppan mest ut i sjön tror jag! // Jari Det sitter inga lambdasonder i en EFI'n så någon closed-loop-fördel har den inte. Bensin rinner inte igenom en förgasare mer än genom ett insprut, om något är fel på vare sig förgasaren eller insprutet så går båten dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 25 Mars , 2014 En "riktig" insprutningsmotor har en spridare/insprutare per cylinder. Mercruisers heter MPI. Volvos heter GXI EFI har bara en spridare som sitter i en förgasare typ. Tror inte EFI motorn skiljer sig så mycket i förbrukning jämfört med en förgasarmotor. Kanske inte skiljer så mycket i förbrukning när det gäller en ny förgasare,men har den några år på sig så tror jag nog du har stor fördel med efi sprutet. Även om efi är ett snikinsprut. efi sprutet är väl det samma som cheva kallar för tbi på sina bilar tror jag o där har du ju lamdasonder som är med o styr soppatillförseln. Hade en gammal förgasare på min förra båt med en 260hk mercruiser o där rann nog soppan mest ut i sjön tror jag! // Jari Det sitter inga lambdasonder i en EFI'n så någon closed-loop-fördel har den inte. Bensin rinner inte igenom en förgasare mer än genom ett insprut, om något är fel på vare sig förgasaren eller insprutet så går båten dåligt. Det var ungefär det jag mena även om förklaringen kanske var dålig. Menade att själva spjällhuset med de två spridarna på EFI ser ut som på en TBI men att TBI har lambdagivare. Men det har väl inte MPI:n heller väl?! så isf känns ju inte det sprutet så mycke vassare heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 26 Mars , 2014 Hej. Vad är det för årsmodell ? Kan mycket väl vara en 5,7 L Vortec som ligger på ca 315 hk. Har en sådan motor i min som är årsmodell-00. //Peter Det är en -99. Det står dock på kåpan "250hp" så det borde inte vara den. Känns lustigt att man inte vet vad det är för motor. Enligt annonsen en 260hk efi men det tvivlar jag på om inget annat bevisas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 27 Mars , 2014 Hej. Vad är det för årsmodell ? Kan mycket väl vara en 5,7 L Vortec som ligger på ca 315 hk. Har en sådan motor i min som är årsmodell-00. //Peter Det är en -99. Det står dock på kåpan "250hp" så det borde inte vara den. Känns lustigt att man inte vet vad det är för motor. Enligt annonsen en 260hk efi men det tvivlar jag på om inget annat bevisas. Hej igen. Står även 250 hp på min kåpa. Jag fick reda på att det var en Vortec när jag beställde en packningssats och lämnade motornumret till säljaren. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaR 0 Postad 30 Mars , 2014 Om du hittar serienumret på motorn, så kan du ringa till en certifierad mercruiser firma, så hjälper dom dig med fakta om motorn. Eller så går du in på www.mercury.com och väljer partskatalog, och lägger in serienummret där, så söker den fram din motor/modell. Kan även vara bra övning ifall du behöver reservdelar, där kan du även bläddra mellan olika delar till just din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 30 Mars , 2014 Om du hittar serienumret på motorn, så kan du ringa till en certifierad mercruiser firma, så hjälper dom dig med fakta om motorn. Eller så går du in på www.mercury.com och väljer partskatalog, och lägger in serienummret där, så söker den fram din motor/modell. Kan även vara bra övning ifall du behöver reservdelar, där kan du även bläddra mellan olika delar till just din motor. Tack för tipset! Nu ligger dock båten hos båtförsäljare så jag kan tycka det bör ligga i deras intresse att ta reda på vad det är för motor i. Har vart i kontakt med dom 2 gånger och de har velat återkomma båda gångerna vilket de såklart inte gjort, oseriöst tycker jag... Övriga tips om sea ray 260, är det värt 100 extra för att få en -04 med targabågen och en 350 mag mpi istället för -01 med 5.7 efi? -04 verkar ligga kring 400 och en -01 kring 300. Med vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaR 0 Postad 30 Mars , 2014 Hej! Jag tycker att du skall gå för den nyare 260-275 sundancer. Dels slipper du fundera på dina tidigare frågor samt att min erfarenhet är att desto nyare, mindre grejande. Tror även att im du hittar rätt säljare för den större behöver du kanske intw betala 100.000 mer, utan kan kanske få ner den så att det är försvar bart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 31 Mars , 2014 Håller med SeaR i detta fallet iaf om du känner att 100 000 ytterligare inte är svårt för dig att vaska fram. Köp lite nyare och pruta hårt på den. I annat fall ska den andra lite äldre båten ner oerhört mkt. Om åf som säljer denna inte är mer "på" så kommer han nog få svårt att sälja denna (den äldre båten alltså) till annonserat pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 31 Mars , 2014 Håller med SeaR i detta fallet iaf om du känner att 100 000 ytterligare inte är svårt för dig att vaska fram. Köp lite nyare och pruta hårt på den. I annat fall ska den andra lite äldre båten ner oerhört mkt. Om åf som säljer denna inte är mer "på" så kommer han nog få svårt att sälja denna (den äldre båten alltså) till annonserat pris. Nja alltså nu blev jag nog lite missförstådd tror jag. Det finns en ute för 270.000 oprutat, det är en -01 med efi motorn. Sen är frågan om man ska vänta på att det ska komma ut en -04 och försöka få den för max 350 då smärtgränsen går där. Eller ska man satsa på den något billigare -01 med efi och spara slantarna till nåt anmat? Har dålig koll på hur sea ray legat i pris då jag hela tiden trott jag skulle köpa en nimbus. Får man ens en -04 för 350? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 April , 2014 Håller med SeaR i detta fallet iaf om du känner att 100 000 ytterligare inte är svårt för dig att vaska fram. Köp lite nyare och pruta hårt på den. I annat fall ska den andra lite äldre båten ner oerhört mkt. Om åf som säljer denna inte är mer "på" så kommer han nog få svårt att sälja denna (den äldre båten alltså) till annonserat pris. Nja alltså nu blev jag nog lite missförstådd tror jag. Det finns en ute för 270.000 oprutat, det är en -01 med efi motorn. Sen är frågan om man ska vänta på att det ska komma ut en -04 och försöka få den för max 350 då smärtgränsen går där. Eller ska man satsa på den något billigare -01 med efi och spara slantarna till nåt anmat? Har dålig koll på hur sea ray legat i pris då jag hela tiden trott jag skulle köpa en nimbus. Får man ens en -04 för 350? Vänta tills båtarna börjar komma i sjön då ökar utbudet rejält, kika även på Regal tex deras 2765. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 2 April , 2014 Ja ha då förstår jag. Kan löna sig att ha lite is i magen, tycker ofta att priserna ur köparsynvinkel brukar vara som bäst runt maj-juni då de som verkligen MÅSTE sälja sin båt ser till att få den såld då. Samtidigt kan man missa fina exemplar om man väntar för länge. Har inte jättekoll på priserna på Sea Ray men om en -01 ligger ute för 270000 så låter ju 350000 för en -04 inte som en utopi. Håller med föregående om att kolla Regal också samt Monterey vill jag minnas kan ha någon båt i din storlek. Wellcraft också kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 2 April , 2014 Ja ha då förstår jag. Kan löna sig att ha lite is i magen, tycker ofta att priserna ur köparsynvinkel brukar vara som bäst runt maj-juni då de som verkligen MÅSTE sälja sin båt ser till att få den såld då. Samtidigt kan man missa fina exemplar om man väntar för länge. Har inte jättekoll på priserna på Sea Ray men om en -01 ligger ute för 270000 så låter ju 350000 för en -04 inte som en utopi. Håller med föregående om att kolla Regal också samt Monterey vill jag minnas kan ha någon båt i din storlek. Wellcraft också kanske? Får försöka ha lite is i magen då.. Synd på sea ray att det är så lite förvaring i köksdelen. Herregud man blir ju inte klok på dessa båtar. Alltid är det nåt fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser