Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
mostwanted-lkpg

Hur ska jag lösa det här? Fel motorfäste + styrning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte en styrpulpetare utan motor nyligen, Terhi 415R, som skall klara 35hk. Hittade efter lite sökande en motor till ett bra pris och slog till. När jag skulle montera motorn så märkte jag att det inte finns några bulthål i akterspegeln utan den är gjord för "tving-fästen".

Jag tänkte aldrig på att båtar som ska klara 35hk hade tvingfästen, trodde det bara var småmotorer, typ upp till 10hk som hade såna. 

Hur löser jag det? Kan jag borra hål i akterspegeln och bara använda de översta bulthålen och den lilla klacken på motorn? Eller finns det nån adapterplatta man kan fästa på motorn som gör den till tving-fäste?

Då börja jag istället montera gasreglage, och stötte på patrull där också :) Reglaget som medföljde är gjort för o monteras på vänster sida av båten. Och jag vill ju inte montera det på utsidan av båten på högersida :)

Går det ta isär reglaget och ändra sida? Ev. tänkte jag bygga en platta på insidan av båten där jag kan stoppa in reglaget och montera det, om ni förstår vad jag menar :)

Lite bilder: 

post-102643-0-76733400-1395581303_thumb.jpg

post-102643-0-60074700-1395581312_thumb.jpg

post-102643-0-66913000-1395581318_thumb.jpg

post-102643-0-09975200-1395581328_thumb.jpg

Redigerad av mostwanted-lkpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasreglaget ser likadant ut som DETTA fast för sidomontage åt höger kan jag tycka? Verkar inte finnas olika reglage eller olika monteringsdetaljer heller m.a.p. sida.
Så troligen kan det modifieras utan extra delar, jag kan i.a.f. inte se nåt i skissen som direkt motsäger det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det gör det förvisso, men reglaget är ju inte symmetriskt och det finns inga uttag för vajrarna på andra änden? Om man skulle skifta sida på sidoplåtarna alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det gör det förvisso, men reglaget är ju inte symmetriskt och det finns inga uttag för vajrarna på andra änden? Om man skulle skifta sida på sidoplåtarna alltså.

Jo det ser litet knepigt ut, särskilt på ditt foto. Men jag tror att man plockar över spak och säkerhetskontakt mm till andra sidan där det sitter plastlock, och vice versa? (Det är ju underligt annars att reservdelslistan bara omfattar "side-mount" utan att precisera left/right?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ta isär reglaget o kolla imorgon :)

Vad tror ni om motorfästet på akterspegeln, går det montera på dom 4 översta bulthålen på motorns fästplatta och skippa de 2 undre? För som min båt är uppbyggd så är det alldeles för kort på insidan av akterspegeln för att montera de undre. Inga hål förborrade dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.Jag har en likadan Terhi som din.T.o.m. Samma färger o det är första gången jag ser det.Är det kort rigg

på din båt o motor?Jag har lång och bytte motor för några år sen.Satt en Evinrude 25 och bytte till suzuki 30.Vet att jag har undre bultarna monterade o har för mig det passade direkt.Skall till min stuga under veckan o då kan jag kolla lite bättre.I värsta fall får du väll göra någon rostfri ell. alu u- profil plåt och limma skruva den mot sidoskottet att sätta reglaget i?Kanske lite för "B"?//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Häpp! Så var reglaget ombyggt till högersida :) Tog 20min :)

Men, den där jäkla motorn verkar jag inte bli klok på. Som ni ser på bilderna så är motorfästet även för långt, om jag skulle fästa med de övre bultarna så går fästet över vinkeln(som av nån konstig anledning finns där) på akterspegeln och bilda en glipa. Skulle behöva kila emellan nånting isåfall. 

Och om ni tittar på den andra bilden så tar även styrningen emot... om jag får för mig att svänga höger så tar den emot direkt :S

Brawn: Jag har googlat och sett att det finns 2 varianter, en med lång o en med kort riggfäste. Kolla gärna hur styrning fungerar på din Terhi :)

post-102643-0-37277600-1395674027_thumb.jpg

post-102643-0-88073800-1395674036_thumb.jpg

post-102643-0-36191700-1395674047_thumb.jpg

post-102643-0-47030100-1395674111_thumb.jpg

Redigerad av mostwanted-lkpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.min styrning är likadan som din men wiren går direkt till kulan i motorns centrum.Din kanske är bytt till lite modernare?Kanskefår du lägga nåt emellan o höja motorn lite."Skölden"ser nästan ut att vara lägre än kavitationsplattan på bilderna men det är väl en synvilla?Den kan ju iallafall inte ligga under bottens förlängning.Ska se om jag kan ta lite bilder på min båt senare i veckan

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrningen går väl alltid att ordna men det krävs att jag kapar ur lite på den sidan det tar emot och sätter dit inåtvänd en box som jag tätar dit. 

Akterspegeln är precis 38cm lång och skölden på motorn är 33cm om jag inte missminner mig. 

Kav.plattan hamnar precis i kant med botten när motorn hänger på plats, som den ska. 

Jag funderar på om jag ska kapa upp ett avlångt hål i motorbrunnen och fästa de undra bultarna och sedan lägga över en täckplåt. Kruxet är ju att det är en vinkel på akterspegeln , måste göra en triangelformad kil så att det blir jämnt tryck... alt. kapa på motorns fäste :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrningen går väl alltid att ordna men det krävs att jag kapar ur lite på den sidan det tar emot och sätter dit inåtvänd en box som jag tätar dit.

Akterspegeln är precis 38cm lång och skölden på motorn är 33cm om jag inte missminner mig.

Kav.plattan hamnar precis i kant med botten när motorn hänger på plats, som den ska.

Jag funderar på om jag ska kapa upp ett avlångt hål i motorbrunnen och fästa de undra bultarna och sedan lägga över en täckplåt. Kruxet är ju att det är en vinkel på akterspegeln , måste göra en triangelformad kil så att det blir jämnt tryck... alt. kapa på motorns fäste :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HejHar ett par foton idag men lyckas inte få in dem här?iphone och iPad//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
post-89807-0-35212000-1396261520_thumb.jpgEn bild iallafall tror jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifimage.jpgEn bild iallafall tror jag!

Och nu fick den här plats!Hoppas du har nån nytta av detta?

post-89807-0-22491600-1396262590_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifimage.jpgEn bild iallafall tror jag!

Och nu fick den här plats!Hoppas du har nån nytta av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...