ajonsson 0 Postad 23 Mars , 2014 Om detta ämne redan finns ber jag om ursäkt och ni får gärna tipsa mig om vart i så fall. Köpte i höstas en ny Suzuki 140 av Prispressarna och den sitter installerad och oanvänd på akterspegeln på min Yamarin 650 Big Catch och ersatte min törstiga Mariner 135 hk från -93 (gissa om jag längtar till sjösättning ). Köpte också ett GARMIN GMI10-instrument då jag läst att man genom NMEA200 nätverk kan få motordata till detta lilla instrument (se: https://www.youtube.com/watch?v=yGmotKRMJA49). Har nu gjort ett NMEA2000 nätverk i båten och på det hänger än så länge en GPS 17x- antenn, en GARMIN GPSMAP 720s-plotter samt GMI10-instrumentet. Återstår att köpa nödvändiga kablar (ca 3000 spänn) för att ansluter motorn till ovannämnda nätverk. Har dock hört ett rykte att om jag kopplar in motorn till nätverket skulle de analoga instrumenten (varvräknare med kontriolampor samt tilt) inte fungera vilket för mig skulle vara oacceptabelt. Därför undrar jag om någon där ute har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hompe 0 Postad 23 Mars , 2014 Min bror har en Suzuki df-90 som är inkopplad till plotter och visar allt på skärmen med bränsleförbrukning. Han har också orginalinstrument kopplade till motorn och det funkar klockrent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 23 Mars , 2014 Tack Hompe! Det här låter lugnande, Har du mer detaljer om hur din bror har allt kopplat vore jag enormnt tacksam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hompe 0 Postad 23 Mars , 2014 Vet inte exakt hur men kan försöka ta reda på mera. Han sa när han köpte motorn och de skulle montera att han ville koppla plottern och när han hämtade båten så funkade allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 24 Mars , 2014 Det är lite vanskligt att koppla på dubbla avläsare till en och samma sensor. Man måste verkligen veta vad man gör annars riskerar man felavmätning både på orginal och den nya fina nmea2000-displayen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 24 Mars , 2014 Det är lite vanskligt att koppla på dubbla avläsare till en och samma sensor. Man måste verkligen veta vad man gör annars riskerar man felavmätning både på orginal och den nya fina nmea2000-displayen. Den kontakt som ska användas på motorn för anslutning till NMEA2000-nätverket är ju till dagsläget helt oanvänd och jag antog att det i så fall skulle bli helt separat från dom standardmätare som följer med motorn. Men som sagt jag är totalnovis . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 24 Mars , 2014 Vet inte exakt hur men kan försöka ta reda på mera. Han sa när han köpte motorn och de skulle montera att han ville koppla plottern och när han hämtade båten så funkade allt! Vore toppen om du kunde få fram lite mer data. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hompe 0 Postad 24 Mars , 2014 Det är lite vanskligt att koppla på dubbla avläsare till en och samma sensor. Man måste verkligen veta vad man gör annars riskerar man felavmätning både på orginal och den nya fina nmea2000-displayen. Den kontakt som ska användas på motorn för anslutning till NMEA2000-nätverket är ju till dagsläget helt oanvänd och jag antog att det i så fall skulle bli helt separat från dom standardmätare som följer med motorn. Men som sagt jag är totalnovis . Jag får inte tag i min bror på någon vecka än, men detta borde återförsäljaren kunna hjälpa dig med. De vet ju vilka kablar du ska ha och även hur det kopplas ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 24 Mars , 2014 Jo ja har flera krokar ute ang detta. Inte ens återförsäljarna har alltid klart för sig hur det är verkar det som. Hur som helst inge panik ännu. Får du tag på din bror så OK om inte är det inget att göra åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 25 Mars , 2014 Jag har en DF 115 och är också intresserad av att koppla in mig till plottern för att läsa av motordata på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 26 Mars , 2014 (redigerade) Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Redigerad 26 Mars , 2014 av 2HOT4U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 26 Mars , 2014 Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 26 Mars , 2014 (redigerade) Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... jag kör bara med interfacekabel direkt till plottern sen vidare till LMF400 med T-koppling kom ihåg varje gång man tankar måste man knappa in det manuelt så datorn vet om hur mkt du har tankat Redigerad 26 Mars , 2014 av 2HOT4U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 26 Mars , 2014 (redigerade) Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... jag kör bara med interfacekabel direkt till plottern sen vidare till LMF400 med T-koppling kom ihåg varje gång man tankar måste man knappa in det manuelt så datorn vet om hur mkt du har tankat Så du har inget NMEA2000 nätverk. Eller? Sorry för dumma frågor, vad är LMF 400? Novis på detta Redigerad 26 Mars , 2014 av ajonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Mars , 2014 Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... jag kör bara med interfacekabel direkt till plottern sen vidare till LMF400 med T-koppling kom ihåg varje gång man tankar måste man knappa in det manuelt så datorn vet om hur mkt du har tankat Så du har inget NMEA2000 nätverk. Eller? Sorry för dumma frågor, vad är LMF 400? Novis på detta https://www.google.se/search?safe=off&biw=1920&bih=1047&tbm=isch&sa=1&q=LMF+400&oq=LMF+400&gs_l=img.12..0i5i19.29294.29294.0.30285.1.1.0.0.0.0.40.40.1.1.0....0...1c.1.38.img..0.1.39.0YjApuD-voc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hompe 0 Postad 27 Mars , 2014 Tilt och motordata har två olika kontakter du kan inte ha både digital och manuell tiltvisare till Suzuki motor nyare en 2007 måste man ha en liten adapter för att kabeln ska passa för att få ut data datakabeln heter 990C0-88147 och adaptern 990C0-88141 http://www.maringuiden.se/forum/topic/24087-lowrance-motorinterface/?hl=2hot4u Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... Jag tror det är så att man kopplar nmeakabeln i en kontakt på motorn som verkstaden använder när de gör service. Och de analoga instrumenten kopplar man som vanligt när man inte har plotter, så har man två system parallellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 27 Mars , 2014 (redigerade) 2HOT4U: Tack. Då vet jag. Själv tänker jag använda denna. HOMPE: Jo jag börjar förstå att det är så också. Mejlade till brownspoint.com och fick detta svar: "The system can be installed without disturbing the analogue gauges and will work with the Garmin system" Dom verkar kunniga så jag har bombarderat dom med ytterligare frågor. Redigerad 27 Mars , 2014 av ajonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hassus 0 Postad 2 April , 2014 Jag har just en df 140 från 2013 med en Garmin 720s inkopplad via NMEA 2000 där jag får fram massor med motordata. De vanliga analoga mätarna funkar precis som vanligt. Hur det är inkopplat har jag ingen aning om. Jag lät de som installerade motorn lösa det. Det funkar iaf. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 2 April , 2014 Jag har just en df 140 från 2013 med en Garmin 720s inkopplad via NMEA 2000 där jag får fram massor med motordata. De vanliga analoga mätarna funkar precis som vanligt. Hur det är inkopplat har jag ingen aning om. Jag lät de som installerade motorn lösa det. Det funkar iaf. Lycka till! Tack Hassus för din input! Kul att höra att det fungerar. Har beställt delar från brownspoint.com. Det som skulle kosta knappa 3500kr här hemma betalar jag dryga 1800 spänn för och då inklusive UPS Express. Hur som helst undrar jag vem du köpte/installerade motorn från när du slog till? Kan du se tilten också i Garmin 720S? Det är visst det som är haken/inte går har jag förstått vid det här laget vilket i så fall inte har någon betydelse eftersom jag hellre ser tilten i det analoga instumentet än digitalt. PS. Har ju inte testat snurran är. Är du nöjd?. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 2 Maj , 2014 Har nu masa enfarenhet i detta ämne som jag kommer att delge här men nu är detta mitt stora problem!!! http://www.maringuiden.se/forum/topic/72095-outh%C3%A4rdliga-vivrationer-vid-motorbyte/?do=findComment&comment=500078 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 12 Maj , 2014 Har nu kopplat in interface och adapterkabel till motorn och instrumentet via NMEA2000 nätverket. Kopplade bara in kontakten (Engine Interface Connector) till den kontakt man läser av diagnostiken för att söka efter felkoder den andra (Trim Connector) lät jag vara lös och resultatet är att jag får varv och tilt båda analogt och digitalt. Övriga motordata visas digitalt i både min Garmin GPSMAP 720S och Garmin GMI 10. Några bilder för verifikation obs att på den nedre bilden visas inte oljetrycket vilket beror på att det är en s.k. on-off signal. Talar alltså bara om oljetrycket är bra eller för lågt och alltså inget värde. Ungefär som oljetryckslampan på en bil. Detta gäller tydligen också för oljetemperatur. Eftersom jag i huvudsak är intresserad av att se bränsledata har detta ingen betydels för mig huvudsaken är att man får indikation om något är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser