Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
ollebergstrom

Problem med MD1a

Rekommendera Poster

Har problem med min MD1a som inte vill starta har än så länge hällt i ny fräsch diesel, och bytt filter, renoverat insprutaren. Det är komp, vet inte hur mycket det ska vara, men det är tungt och dra runt motorn. Jag vet att bränslepumpen funkar, och det kommer in i cylindern. Den har tuffat till nån enstaka gång, men inte mer än det. Har testat med startgas också, men inget händer. Vad kan vara nästa sak att testa eller byta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du luftat bränslesystemet ordentligt efter filterbytet?

Fungerade den innan renovering av spridaren och filterbytet?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har luftat, nej det gjorde den inte köpte den och när jag kom hem med den var den stendöd, fungerade innan jag åkte hem med den. Trodde spridaren var problemet men den vill fortfarande inte gå igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju konstigt! Vad hände under hemresan? Sitter den i en båt med komplett bränslesystem osv. eller är det en lös motor?

Om man inte har rört något mekaniskt brukar ju dessa motorer vara väldigt snälla. Har Du Dynastart eller vevar Du vid startförsöken?

Fler frågor än svar, men försöker få lite bakgrund.

Lutar fortfarande åt luftningsproblem, kan vara lite grinigt att få allt tätt och ordentligt luftfritt.

/Claes  (ägare av en MD-2b)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter i en båt, tyckte jag luftade den väldigt noggrant, har en dynastarter som är på renovering just nu. så jag vevar. Men de har alltid varit så innan ja bytte spridaren och filtren, ser också att det kommer diesel när jag vevar till spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var Du ser att det kommer diesel till spridaren? Om Du öppnat före spridaren, så kan det ju komma fast med för lite tryck. Spridaren öppnar vid 170 kg har jag för mig.

Om Du haft spridaren monterad på röret men utanför cylindern när Du provat och det sprutar så vet man ju att det är ok så långt.Kanske kompressionen i cylindern ställer till med något?

Du kör väl full gas när Du luftar? Det behövs för att det skall hända nåt med dessa små bränslemängder. Synd att Du måste veva, själv brukar jag lufta genom att öppna på lämpliga ställen och sen köra Dynastarten till luftfritt bränsle kommer och sen stänga i tur ordning. Glöm inte att ha dekompressionshandtaget uppfällt så att det snurrar lättare. Sen är det bara att fälla ner det så startar den!!??

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte med startgas vilket indikerar att något annat än insprutning felar.

 

Med kompression borde den starta när det finns startgas vid kompressionstakten. Kan inte hitta någon annan anledning till varför den inte skulle starta om startgas och kompression finns. Skulle en ventil hänga sig har man ingen kompression.

 

Har du sprutat in tillräckligt med startgas? Inte fel att ta för mycket. Den vädrar ut överskottet och så tänder den när det är lagom med gaser. Det är svårt att både veva och spruta in startgas så be någon hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte med startgas vilket indikerar att något annat än insprutning felar.

 

Med kompression borde den starta när det finns startgas vid kompressionstakten. Kan inte hitta någon annan anledning till varför den inte skulle starta om startgas och kompression finns. Skulle en ventil hänga sig har man ingen kompression.

 

Har du sprutat in tillräckligt med startgas? Inte fel att ta för mycket. Den vädrar ut överskottet och så tänder den när det är lagom med gaser. Det är svårt att både veva och spruta in startgas så be någon hjälpa till.

 

Skruva bort avgassamlaren och kolla så att det inte är igensotat/tätt där avgaserna ska ut.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen ska testa, och återkommer om den fortfarande inte startar 

Aj aj, inte smita iväg nu. Principen är att återkomma särskilt om den ruskar igång. Då har även vi fått lära oss vad som löste problemet. Smil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och testade idag med den nya dynastarten, Den rykte och rykte men inget enda tecken av liv i den, bra komp körde ganska länge, men inget hände alltså vad ska jag testa här näst? :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska svåra att lufta dom där, returen går till finfiltret så luften får man köra runt flera gånger innan det är luftfritt.

Har du kollat avgassamlaren så det inte är tätt där? brukar vara ganska mycket sot där.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lufta med fullgas  +öppna luftskruvar +dekompressionshandtagen upplyfta. Kör med hjälp av Dynastarten så är det inga problem. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem med en md11 och det var en anslutning på ledningen från bränsle tanken som var otät och därmed sög en hel del luft vilket gjorde att motorn hostade igång några sekunder för att sedan stanna , ett litet tips bara

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett knep jag använder för att leta läcka i bränslesystemet är att blåsa i lite övertryck i tanken.

 

Exempelvis genom att lossa avluftningsslangen. Man ser så var läckaget finns. Jag hade läck på tre ställen. Svårast var läckaget på matarpumpens lock (på MD11).

Packningen var väl 35 år men det gick att skruva ihop den så den blev tillräckligt tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftade, och sprutade in lite startgas så hoppade den snällt igång igen, kanske för att det var lite varmare inte vet jag? Men nästa fråga, vad behöver jag tänka på för att hålla den i topptrim? Service intervall osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftade, och sprutade in lite startgas så hoppade den snällt igång igen, kanske för att det var lite varmare inte vet jag? Men nästa fråga, vad behöver jag tänka på för att hålla den i topptrim? Service intervall osv.

Hej.

Använd framförallt inte startgas i fortsättningen!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu startar motorn lätt och går fint. Men den rycker en del, och det rycker vitt/grått. Kan det vara att den får för mycket diesel? Fast har för mig att den oförbrända dieseln ska bli svart eller brun av värmen, någon som vet vad det kan vara. Det slutar inte heller utan det fortsätter även när den är varm.

Det andra problemet är att den skakar rätt mycket. Är det dålig motorbädd, och isf hur ser man att den är dålig?

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu startar motorn lätt och går fint. Men den rycker en del, och det rycker vitt/grått. Kan det vara att den får för mycket diesel? Fast har för mig att den oförbrända dieseln ska bli svart eller brun av värmen, någon som vet vad det kan vara. Det slutar inte heller utan det fortsätter även när den är varm.

Det andra problemet är att den skakar rätt mycket. Är det dålig motorbädd, och isf hur ser man att den är dålig?

 

Olle

Om röken från motorn är vit kan det bero på att insprutningen startar nån grad för sent, det kan också göra att den skakar mycket, du skulle kunna prova att justera läget på insprutningspumpen 1mm, det kan göra skillnad.

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...