ollebergstrom 0 Postad 22 Mars , 2014 Har problem med min MD1a som inte vill starta har än så länge hällt i ny fräsch diesel, och bytt filter, renoverat insprutaren. Det är komp, vet inte hur mycket det ska vara, men det är tungt och dra runt motorn. Jag vet att bränslepumpen funkar, och det kommer in i cylindern. Den har tuffat till nån enstaka gång, men inte mer än det. Har testat med startgas också, men inget händer. Vad kan vara nästa sak att testa eller byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Mars , 2014 Har Du luftat bränslesystemet ordentligt efter filterbytet? Fungerade den innan renovering av spridaren och filterbytet? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 22 Mars , 2014 Ja jag har luftat, nej det gjorde den inte köpte den och när jag kom hem med den var den stendöd, fungerade innan jag åkte hem med den. Trodde spridaren var problemet men den vill fortfarande inte gå igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Mars , 2014 Låter ju konstigt! Vad hände under hemresan? Sitter den i en båt med komplett bränslesystem osv. eller är det en lös motor? Om man inte har rört något mekaniskt brukar ju dessa motorer vara väldigt snälla. Har Du Dynastart eller vevar Du vid startförsöken? Fler frågor än svar, men försöker få lite bakgrund. Lutar fortfarande åt luftningsproblem, kan vara lite grinigt att få allt tätt och ordentligt luftfritt. /Claes (ägare av en MD-2b) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 22 Mars , 2014 Den sitter i en båt, tyckte jag luftade den väldigt noggrant, har en dynastarter som är på renovering just nu. så jag vevar. Men de har alltid varit så innan ja bytte spridaren och filtren, ser också att det kommer diesel när jag vevar till spridaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 23 Mars , 2014 Vet inte var Du ser att det kommer diesel till spridaren? Om Du öppnat före spridaren, så kan det ju komma fast med för lite tryck. Spridaren öppnar vid 170 kg har jag för mig. Om Du haft spridaren monterad på röret men utanför cylindern när Du provat och det sprutar så vet man ju att det är ok så långt.Kanske kompressionen i cylindern ställer till med något? Du kör väl full gas när Du luftar? Det behövs för att det skall hända nåt med dessa små bränslemängder. Synd att Du måste veva, själv brukar jag lufta genom att öppna på lämpliga ställen och sen köra Dynastarten till luftfritt bränsle kommer och sen stänga i tur ordning. Glöm inte att ha dekompressionshandtaget uppfällt så att det snurrar lättare. Sen är det bara att fälla ner det så startar den!!?? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2014 Den går inte med startgas vilket indikerar att något annat än insprutning felar. Med kompression borde den starta när det finns startgas vid kompressionstakten. Kan inte hitta någon annan anledning till varför den inte skulle starta om startgas och kompression finns. Skulle en ventil hänga sig har man ingen kompression. Har du sprutat in tillräckligt med startgas? Inte fel att ta för mycket. Den vädrar ut överskottet och så tänder den när det är lagom med gaser. Det är svårt att både veva och spruta in startgas så be någon hjälpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Mars , 2014 Den går inte med startgas vilket indikerar att något annat än insprutning felar. Med kompression borde den starta när det finns startgas vid kompressionstakten. Kan inte hitta någon annan anledning till varför den inte skulle starta om startgas och kompression finns. Skulle en ventil hänga sig har man ingen kompression. Har du sprutat in tillräckligt med startgas? Inte fel att ta för mycket. Den vädrar ut överskottet och så tänder den när det är lagom med gaser. Det är svårt att både veva och spruta in startgas så be någon hjälpa till. Skruva bort avgassamlaren och kolla så att det inte är igensotat/tätt där avgaserna ska ut. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 24 Mars , 2014 Tack för tipsen ska testa, och återkommer om den fortfarande inte startar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Mars , 2014 Tack för tipsen ska testa, och återkommer om den fortfarande inte startar Aj aj, inte smita iväg nu. Principen är att återkomma särskilt om den ruskar igång. Då har även vi fått lära oss vad som löste problemet. Smil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 4 April , 2014 Var nere och testade idag med den nya dynastarten, Den rykte och rykte men inget enda tecken av liv i den, bra komp körde ganska länge, men inget hände alltså vad ska jag testa här näst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 April , 2014 Ganska svåra att lufta dom där, returen går till finfiltret så luften får man köra runt flera gånger innan det är luftfritt. Har du kollat avgassamlaren så det inte är tätt där? brukar vara ganska mycket sot där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 4 April , 2014 Lufta med fullgas +öppna luftskruvar +dekompressionshandtagen upplyfta. Kör med hjälp av Dynastarten så är det inga problem. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 5 April , 2014 Hade ett liknande problem med en md11 och det var en anslutning på ledningen från bränsle tanken som var otät och därmed sög en hel del luft vilket gjorde att motorn hostade igång några sekunder för att sedan stanna , ett litet tips bara /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 April , 2014 Ett knep jag använder för att leta läcka i bränslesystemet är att blåsa i lite övertryck i tanken. Exempelvis genom att lossa avluftningsslangen. Man ser så var läckaget finns. Jag hade läck på tre ställen. Svårast var läckaget på matarpumpens lock (på MD11). Packningen var väl 35 år men det gick att skruva ihop den så den blev tillräckligt tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 11 Maj , 2014 Luftade, och sprutade in lite startgas så hoppade den snällt igång igen, kanske för att det var lite varmare inte vet jag? Men nästa fråga, vad behöver jag tänka på för att hålla den i topptrim? Service intervall osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 11 Maj , 2014 Luftade, och sprutade in lite startgas så hoppade den snällt igång igen, kanske för att det var lite varmare inte vet jag? Men nästa fråga, vad behöver jag tänka på för att hålla den i topptrim? Service intervall osv. Hej. Använd framförallt inte startgas i fortsättningen! Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 22 Maj , 2014 Hej! Nu startar motorn lätt och går fint. Men den rycker en del, och det rycker vitt/grått. Kan det vara att den får för mycket diesel? Fast har för mig att den oförbrända dieseln ska bli svart eller brun av värmen, någon som vet vad det kan vara. Det slutar inte heller utan det fortsätter även när den är varm. Det andra problemet är att den skakar rätt mycket. Är det dålig motorbädd, och isf hur ser man att den är dålig? Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 22 Maj , 2014 Hej! Nu startar motorn lätt och går fint. Men den rycker en del, och det rycker vitt/grått. Kan det vara att den får för mycket diesel? Fast har för mig att den oförbrända dieseln ska bli svart eller brun av värmen, någon som vet vad det kan vara. Det slutar inte heller utan det fortsätter även när den är varm. Det andra problemet är att den skakar rätt mycket. Är det dålig motorbädd, och isf hur ser man att den är dålig? Olle Om röken från motorn är vit kan det bero på att insprutningen startar nån grad för sent, det kan också göra att den skakar mycket, du skulle kunna prova att justera läget på insprutningspumpen 1mm, det kan göra skillnad. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebergstrom 0 Postad 24 Maj , 2014 Tack, men hur gör man detta? Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser