Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
hosianna

Vad är det bästa och värsta med att vara ute på vattnet?

Rekommendera Poster

Själv älskar jag solnedgångarna i havet och

avskyr alla trasslande tampar i sittbrunnen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är liksom det som händer just när det händer. Starta motor, då vet man att man e på väg. Kasta loss, alltid en härlig känsla. Dra upp, nästan oslagbart. Stänga av motor, oslagbart trots att allt före och efter i denna text är lika beroendeframkallande. Segla bland kobbar och skär. Segla på öppet. Segla när det blåser lite, å man kan bara flyta omkring och ta det lugnt. Segla när det brallar på, bara en härlig känsla att låta naturkrafterna gå loss. "Komma fram" och lägga till..... finns hur många fantastiska, och i sig själv omöjliga att rösta in på en bättre-sämre-lista, händelser som just då är det bästa.

Det värsta tycker jag är känslan att när man väl har det som bäst så, när den dagen är slut, har man en dag mindre kvar....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är liksom det som händer just när det händer. Starta motor, då vet man att man e på väg. Kasta loss, alltid en härlig känsla. Dra upp, nästan oslagbart. Stänga av motor, oslagbart trots att allt före och efter i denna text är lika beroendeframkallande. Segla bland kobbar och skär. Segla på öppet. Segla när det blåser lite, å man kan bara flyta omkring och ta det lugnt. Segla när det brallar på, bara en härlig känsla att låta naturkrafterna gå loss. "Komma fram" och lägga till..... finns hur många fantastiska, och i sig själv omöjliga att rösta in på en bättre-sämre-lista, händelser som just då är det bästa.

Det värsta tycker jag är känslan att när man väl har det som bäst så, när den dagen är slut, har man en dag mindre kvar....

Hurra för Anna som fyller 40 idag!

Vid våra båtsemestrar med familjen när du var liten 4 -5 år gick jag upp tidigt och körde medan alla sov. Den som kom upp först var du för mådde dåligt eftersom vågorna var mer än 10 cm höga. Du fick sitta i mitt knä och styra en pinne hit och en pinne dit. Men till slut fick vi ta fram pottan en gul av plast. Bra ta fram den du! Så har vi den framme men bara ifall det blir sämre. När hämtningen var gjord blev det lite bättre. Kolla där! Där är Lysekil! Men det blev oroligt igen. Ingen fara vi har ju pottan framför oss. Och Du! Föresten är det bara tre vågor kvar tills vi kommer bakom holmen där. Det blev kanske fem eller några till. Så det blev som det blev. Jag som varit sjösjuk mer än någon annan sa, att det är bara normalt att spy lite och så mår man ju så mycket bättre efteråt. Och så kom vi i lä och då var allt bra igen. Det blev många sådana turer för oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta jag vet med att vara ute på havet är alla jävla seglares linor som smäller och knackar i masten! dödsstraff på sånt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ge sig ut på kvällen och tuffa omkring i lugn och ro njutande av solnedgången, vattnets skvalpande mot båtsidan och det tuffande lågmälda ljudet i så låg fart som möjligt. 

Det tråkigaste är om det då är mycket folk vid bryggan då man ensam skall iland med en bångstyrig båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta jag vet med att vara ute på havet är alla jävla seglares linor som smäller och knackar i masten! dödsstraff på sånt!

Jag håller med!

Fattar inte varför vi seglare inte kan lära oss att fästa fallen i mantåget eller slänga dem runt spridarna så att det blir tyst och lugnt.

Skärpning!

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är i stort sett allt från det jag sätter min fot i båten tills jag går iland efter avslutad färd.

Det värsta är när man hittar en alldeles egen klippa att lägga till vid (och känner den där alldeles speciella friden) och så kommer det en-två-tre båtar till och lägger sig på fender-avstånd :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte frågan, värsta..?

Att det tar slut, kanske? Att man måste åka hem igen, liksom. Iofs, sjösjuka kanske, som tvåa. Det är faen inget kul.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är när nycklarna ligger i fickan och man börjar närma sig bryggan, det spritter i kroppen och man får hålla sig från att nästan börja småspringa dvs i tanken är är jag redan på sjön.

Värst är den där sista tilläggningen när båten ska upp ur vattnet och vinterförvaras - säsongen är slut :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det värsta, man sitter ute å det kommer en skur å man hinner inte få på sig regnkläderna, hatar segla i regn.

Det bästa, ja men kära Hosianna, det vet du lika bra som jag, allt det andra........

:D :D

Men jag skriver inte ner det här för då räcker inte sidan till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med!

Fattar inte varför vi seglare inte kan lära oss att fästa fallen i mantåget eller slänga dem runt spridarna så att det blir tyst och lugnt.

Skärpning!

Mackey

Stör dom inte sig själva på allt knackande i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa under färd är när man fått ut seglen, stänger av motorn så det blir alldeles tyst och känner hur båten tar fart.

Det bästa när man är ankrad är när man tar morgondoppet från badbryggan medan frukosten står framdukad på sittbrunnsbordet och väntar.

Det värsta är ...jag har lite dålig fantasi där. Att frysa i en blöt och kall kryss kanske. Eller att känna stressen när man måste hinna förbi Stockholms broar innan de stänger för rusningstrafiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag håller med!

Skärpning!

Mackey

Vet inte, men det verkar ju inte så...

...eller så känner de inte till att man kan få sova i lugn och ro även på en segelbåt.

Det kanske finns någon "smattrande seglare" här på MG som kan förklara.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är när man stänger av motorn, båten kränger lite lätt när skotet tas hem, strax därefter kommer porlet från förstäven. Näst bäst är ljudet av regndroppar från rufftaket samtidigt som en Irish är upphälld, detta ligger för övrigt farligt nära det värsta också.......................det är när båtfan släpper in en eller flera droppar precis där jag om en stund ska sova.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med att vara ute på vattnet är:

Sol, blå himmel och hav.

Soluppgång och Solnedgång sittandes på en klippa eller i sittbrunnen.

Morgondopp i behaglig vattentemp-minst 18 grader och sedan god frukost i sittbrunnen.

Underbar skärgård

Se havsörnar

Fin segling i lagoma vindar 4-8m/s

Det värsta med att vara ute på vattnet är:

mulet, regn och blåst

Morgondopp i obehaglig vattentemp-under 18 grader, ibland måste man om det varit dåligt väder flera dagar.

trist segling-när det båser mindre mindre än 3 m/s

Alla båtraggare som för liv i skärgården med Stereo, elverk, höga röster, jollerace mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med att vara ute på vattnet, sådant andra inte redan skrivit;

Stänga av motorn...

...och glida fram nästan ljudlöst i 5 knop på smullt vatten med spinnaker i svag vind 2-3 m/s.

Sol och värme med bad och lek i varma vikar.

En dags regn under en långsegling när man bara kan ligga och kura i ruffen utan att göra ett handtag.

Segling i hård vind, gärna på öppet hav, när man får utmana sig själv, sin besättning och båten...

...och sedan komma i hamn med lä och solsken, ta en öl och en bit mat och bara slappa.

Fixa småsaker på båten när andan faller på.

Det värsta med att vara ute på vattnet, sådant andra inte redan skrivit;

Flera dagars regn.

Mulet väder en hel helgsegling med goda vänner som bara kan följa med just då.

Dimma och stiltje, då vet man att man kan bli liggande länge utan sikt och vind.

Ligga i gästhamnar flera nätter i rad.

Större reparationer som plötsligt måste göras och som inte kan vänta.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa: 

Att försiktigt knäcka det sista ismoset på väg ut på premiärturen

Allt som sker i samband med sista turen för året

Allt som sker därimellan

Det sämsta:

När man får knäcka nyis på väg in i hamn efter årets sista tur. Då vet man att isen snart stänger in båten

Highest: När man just lagt till i en fin lävik efter en dags segling i hårda vindar. Knäppa upp en kall och njuta av hettan i ansiktet efter för mycket sol.

Lowest: Att veta att man har ett par timmar kvar till nämnda lähamn när snön yr och det blåser iskallt om näsan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Är själv seglare och lägger alltid ut fallen. Stör mig på minsta oljud ifrån riggen så min båt är tyst. Jag tycker det är helt ok att hissa upp fall som slår mot masten så att ägarna lär sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Är själv seglare och lägger alltid ut fallen. Stör mig på minsta oljud ifrån riggen så min båt är tyst. Jag tycker det är helt ok att hissa upp fall som slår mot masten så att ägarna lär sig.

Nej så irriterad har jag aldrig varit, men jag har gått ombord ett par gånger och fixat till så att falen slutat slå.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa, som många andra säger; att stänga av motorn efter utläggning och känna hur farten ökar när man sedan skotar hem..

Värsta; när jag själv blir sjösjuk, speciellt om man har en ovan besättning ombord som man inte kan lämna över ansvaret till.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är när man drar igång motorn och hör mullret;)

Det värsta är när man står i kassan på sjömacken:(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med!

Skärpning!

Mackey

Vet inte, men det verkar ju inte så...

...eller så känner de inte till att man kan få sova i lugn och ro även på en segelbåt.

Det kanske finns någon "smattrande seglare" här på MG som kan förklara.

Mackey

Jag tror att vissa lämnar sina fall slående i masten av tre anledningar: De är lata, de vet inte bättre eller så tror de att det skall vara så.

Tycker själv att det är väldigt störande och drar mig inte för att säga till båtägaren.

Till ämnet:

Det bästa är när motorn stängs av och man tar sig fram med vindens hjälp. När man går upp tidigt, tar det där iskalla morgondoppet och låter solens första strålar värma upp kroppen igen i en stilla vik. Den stillheten/rofullheten går inte att beskriva.

Det värsta är helt klart alla strykjärn som river upp sjön.

/R

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste med-seglare och mot-seglare....
Vinterns höjdpunkt är när jag spelar upp CD:n. i bilen, lutar mej tillbaka, blundar och tänker mej in i en stilla vik i soluppgången.

Ljudet av kluckande vatten mot båtsidorna, fiskmåsar, en vinsch som klirrar någonstans, morgonkaffe och det där trivsamma klapprandet av ett fall mot en mast... inte mycket som slår det en slaskig råkall vinterdag i en varm bil...

Själv spänner jag alltid upp fall mm. med gummistroppar, om det slår ändå, vilket det kan göra ibland, kan jag inte sova.

Om någon skulle förtöja i mitt ankare och det vankas storm eller lägga sig emot mej helt utan fendrar... det skulle få mej att "säga till".. annars ALDRIG att jag säger till någon om deras förehavanden vad det månne vara. Hittills, när jag velat vara helt för mej själv, har jag alltid hittat en avskild plats och inte har jag, under mina visserligen endast tre säsonger, varit med om att någon "trängt sig på" och spelat aluminiumsymfoni för mej.

Puss och kram alla med- och mot- seglare.

PS. tänk om världen bestod av såna som jag, som alltid i den sekunden det faller dom in, gör precis det som faller dom in.... och det inte fanns några som lika reflexmässigt har ett "nej det går inte" på läppen.... Kan det heta " det naturliga urvalet" eller nåt.
Känner du att du bara har ett "MÅSTE SÄGA TILL om något" tryckande inombords... släpp ut det bara, jag förstår, och det gör dom flesta. Inte säkert att det blir nåon skillnad men du har släppt på trycket... DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas att jag en dag ska bli lika lycklig som du! Att jag en dag ska få känna, att det jävligaste jag utsätts för är ljudet av en lina i havsmiljö. Du måste vara den på¨forumet med minst bekymmer.

// Ulf

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En riktigt bra fråga som får en att längta ännu mer till sommaren måste jag säga

Det bästa, är när den första koppen kaffe avnjuts i sittbrunnen med solen som reflekteras i vattnet, dagens planer läggs upp!

Det sämsta är när man i slutet av sommaren börjar inse att säsongen börjar gå mot sitt slut och att de flesta av årets båtdagar i över samt att rusket snart är här!

(Min medicin mot smattrande fall och högljudda båtgrannar heter öronproppar kan varmt rekomenderas) ;)

Redigerad av Fabianm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktigt bra fråga som får en att längta ännu mer till sommaren måste jag säga

Det bästa, är när den första koppen kaffe avnjuts i sittbrunnen med solen som reflekteras i vattnet, dagens planer läggs upp!

Det sämsta är när man i slutet av sommaren börjar inse att säsongen börjar gå mot sitt slut och att de flesta av årets båtdagar i över samt att rusket snart är här!

(Min medicin mot smattrande fall och högljudda båtgrannar heter öronproppar kan varmt rekomenderas) ;)

Öronproppar!!!!! e du inte klok?

Det kan du väl inte rekommendera? Det är ju bara bra för dom som redan har det vid behov, dom som inte hittar anledningar till att gnälla på andra.

Dom som har gnäll-behovet hör ju inte om dom följer ditt råd.

Annars kan jag vidhålla att metoden fungerar utmärkt.

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker öronproppar är ok så länge jag inte är ansvarig ombord.

Som ansvarig vill jag vakna när jag hör något som låter anorlunda.

Min hustru har aldrig förstått hur jag kan sova så gott och ändå vakna så fort något låter fel, gäller både på båt och i tält.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst:

Vara i en båt!

Sämst:

Inta vara i en båt?

Hahahahaha. Helt fantastiskt, det säger allt! 

Man behöver inte krångla till det så förb...

Tog tråden liksom slut efter denna fullständiga beskrivning?

Kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...