NiBa 0 Postad 22 Mars , 2014 Ursäkta om jag kanske lägger detta i fel forum, men jag står och väger mellan polera själv eller leja ut till varvet. Förra året gjorde jag allt själv på vitt skrov och det gick bra - även om det var mycket slit. Detta året har jag bytt båt och har nu ett blått skrov och jag har hört att det är svårare att få bra om man inte har rätt grejer eller är allmänt duktig på att polera. Det skulle kunna bli ränder och svirvlar. Båten är inte jätte mycket repig, men har fått lite skrap där funderar legat och gnagt på gelcoten. Båten är 35 ft. Så frågan är om det är sant att det är svårare med färgat skrov och om det kanske är lika bra att leja ut det denna gång och sedan sköta normalt underhåll (vaxning) själv. Dessutom så frigör man man tid att pyssla med annat och ens egen tid är ju oxå pengar. Förlåt svammel, tacksam för råd och synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 22 Mars , 2014 Blå båt är ofta lite knepigare att polera själv, ja. Ibland kan lagret med färg vara ganska tunt och det kan hända att man polerar genom färgen. Inte bra. Har iofs bara hört talas om det men aldrig sett det. Jag brukar köra med en halv-billig polermaskin, på lågt varv med en skumgummi-rondell och utan polermedel. Jag blöter lite med en vanlig blomspruta med vatten och kör försiktigt. Med tanke på att rondellen brukar bli lite blå så tar jag mao bort lite av färgen som blir lite tunnare för varje gång men min Yamarin styrpulpetare har jag kört så på i 15 år utan att se att färgen skulle bli svagare. Köper man en dyrare och bättre polermaskin så har de oftast lättare att hålla det låga varvet även när man tar bort maskinen från underlaget, "på tomgång" så att säga men man lär sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 23 Mars , 2014 Märker ingen större skillnad att köra blått eller vitt skrov. Gelcoat som gelcoat. Svårare nej. Vissa kanske uppfattar det så om man inte är noggrann Skulle vara att man blir frustrerad när man upptäcker alla repor i det blåa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 23 Mars , 2014 Jag skulle säga det färgade är lättare...man ser resultatet tydligare och lättare om det är färgat. Oerhört tillfredställande att se det bli riktigt spegelblankt framför än när man jobbar. Kör sakta och blomspruta så du kyler ned. Vartefter du blir mer komfortabel och hittar tekniken, kan man gå på lite högre fart men räkna med att det tar en hel dag, 6-8h på en så pass stor båt så gå inte för fort fram. Färgad gelcoat = man måste göra det oftare, låter man det oxidera lite för mycket så blir det svårt att rädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser