Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Foggy

Inplastad plywood?

Rekommendera Poster

Hej på er!Jag håller på och renoverar en gammal Windy 24,Längs med hela kölsvinet är det en inplastad plywoodremsa ca 20 cm bred och går från för till akter,någon som vet vad den fyller för funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre du tar en bild och slänger upp, kan förmodligen vara så att det har med stabilitet att göra men svårt att avgöra när man inte ser det framför sig =) Särskilt i lite trött tillstånd ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Ska se om jag kan knäppa några bilder i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvalficerad gissning - Längsgående förstyvning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har jag kapat loss en bit i aktern som var fuktskadad,plywooden går alltså hela vägen vägen fram till ruffen och är inplastad under 2 lager matta,det kanske är så att det är nån form av förstyvning Mvh Foggy.

post-95644-0-24834200-1397325669_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det där såg skumt ut.

Jag trodde den satt på högkant.

Det ser ju mer ut som nån utfyllnad.

Är Windy 24 en plastbåt eller av plywood?

Vad är det för material under plyfaskivan?

Är plyfaskiva fastplastad efteråt?

Du kunde tydligen se den eftersom du uppmärksammade  den och bröt loss den.

Du tog inga fler bilder så man kan se lite mer av helheten?

Berätta gärna lite om båten och båttypen

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Båten heter Windy 24 HC och är en plastbåt från -77,plywooden är troligtvis inplastad efter dem har gjutit skrovet,det kanske är så enkelt som att det bara är till för utfyllnad/utjämning!Foggy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-95644-0-17673600-1397334748_thumb.jpgHittade en bild till,jag har alltså kapat den vid skottet framför motorbalken där  trät var friskt.Foggy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju nästan bara ut som en utfyllnad.

post-53310-0-50309200-1397368412.jpg

De två lagerna matta som du talade om, gick de bara ut ett par cm ut på plastskrovet?

Se inom grön markering på bifogad bild.

Fanns det färgrester under?

Vad har suttit inom de oranga ringarna?

Vad är det för prick man ser inom blå ring?

Fortsätter plyfan in under bottenstocken man ser i överkant på bilden - inom röd ring.

Jag skulle nog kapa plyfan jäms med bottenstocken slipa rent plasten ungefär som ringen visar, men lite bredare åt styrbord och babord - tänkte inte i de banorna när jag ritade - då hade jag gjort ringen lite fyrkantigare. 

Sedan hade jag plastat över ett par lager. för att täta plyfa kanten. Det kommer ju att stå vatten i fördjupningen och skyddas inte plyfänden kommer den att ruttna så småningom.

Detta föutsätter ju att det är glasfiberlaminat under den tidigare plyfan!?

Går plyfan även in under motorn och bottenstocken på bilden - vid de röda pilarna?

På träbåtstiden hade man något man kallade "våghål" i spant och bottenstockar, för att vattnet skulle kunna rinna fritt till en lägre punkt och inte bli ståendes.

Försänkningen du fått blir en utmärkt pumpgrop om det inte är nåt annat som gör att vattnet kan ta sig vidare.

Det är ju alltid lättare när man ser ett problem i verkligheten. Det jag skrivit ovan är tankar som jag fått när jag tittat på din bild - så du får ta det med "en liten nypa salt"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mattan gick bara ut ett par centimeter upp på kanterna,"pricken" är nog bara missfärgning frå det ruttna trät,vid dem oranga ringarna har ett gammalt motorfäste suttit,Det var ett bra tips att plasta kanten på det friska och använda gropen som ett pumphål! Foggy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...