Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Doktorn

Elmontering av autopilot

Rekommendera Poster

Köpt en Raymarine (Autohelm) ST2000, rorkultspilot, tror den räcker bra till min långkölade Amigo 40 på 5.5 ton.
En gång i tiden hade jag en Autohelm 1000 till en Express och sedermera samma Autohelm till en Scampi, 
som dels skulle vara för tung och dessutom kort köl.
Dock fungerade det ypperligt.
Detta var ju inte min fråga utan bara ett påstående  :)  

Min fråga är om man skall ansluta autopiloten direkt till ett av de två batterierna?
Den konsumerar ju en del el trots allt och som lekman tycker jag det borde vara rätt om den fick 'förtur' på el!

post-95229-0-36807800-1395435230_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaks Doc! :)
Var väl några år sen ditt förra MG-inlägg, hoppas f.ö. att fler nu hittar tillbaka efter plattforms-moderniseringen!? Hittade DEN HÄR gamla tråden från 2010, hehe du verkar ha skyndat långsamt om installation är aktuellt först nu?

ST2000 skall enligt manualen avsäkras med en 12A-säkring så kabeldimensioner m.m. är ju inte extrema på nåt sätt. Men vad menar du med "ett av de två batterierna", är det kanske separerade kretsar för start- respektive förbrukning eller två konstant parallellkopplade allround, då kanske med huvudbrytare?

[själv har jag f.ö. dubbla "allround" i förpiken på min A23:a, inklusive huvudbrytare. Finns ju startvev i nödfall. I det läget förefaller nya långa kablar enkom för piloten onödigt, de grova kablarna till startmotorn går redan ju minst halva sträckan från förpik till rorkult och kan väl gott utnyttjas. (Har alltså kopplat det mesta av mina avsäkrade elsladdar till dessa grova kablar invid motorn, inklusive rorkultspilot, betraktar dem som en kraftig aorta-pulsåder eller vad det heter. ;-)]

Nå, finns alltid synpunkter men detta med batteriernas funktion bör nog som sagt klarläggas först?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen tillbaks Doc! :)

Var väl några år sen ditt förra MG-inlägg, hoppas f.ö. att fler nu hittar tillbaka efter plattforms-moderniseringen!? Hittade DEN HÄR gamla tråden från 2010, hehe du verkar ha skyndat långsamt om installation är aktuellt först nu?

ST2000 skall enligt manualen avsäkras med en 12A-säkring så kabeldimensioner m.m. är ju inte extrema på nåt sätt. Men vad menar du med "ett av de två batterierna", är det kanske separerade kretsar för start- respektive förbrukning eller två konstant parallellkopplade allround, då kanske med huvudbrytare?

[själv har jag f.ö. dubbla "allround" i förpiken på min A23:a, inklusive huvudbrytare. Finns ju startvev i nödfall. I det läget förefaller nya långa kablar enkom för piloten onödigt, de grova kablarna till startmotorn går redan ju minst halva sträckan från förpik till rorkult och kan väl gott utnyttjas. (Har alltså kopplat det mesta av mina avsäkrade elsladdar till dessa grova kablar invid motorn, inklusive rorkultspilot, betraktar dem som en kraftig aorta-pulsåder eller vad det heter. ;-)]

Nå, finns alltid synpunkter men detta med batteriernas funktion bör nog som sagt klarläggas först?

Hej igen  :)  Thomas!

Ja, det blev en ST2000 och det är jag övertygad om är ett gott val.

Ja jag har skyndat långsamt, meningen var att den skulle monterats förra året,

men det kom så mycket annat emellan så båten fick vila på land en sommar :rolleyes:

Nu är det vår i alla fall och dessutom en tidig sådan, så jag bör hinna!

Jag tackar för ditt svar som räcker gott!

Vi synes ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...